• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • PandaPanda
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:21:27 följande:
    Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 
    Jag har svårt att förstå dig, ts.
    Jag är läskunnig och ser således vad du skriver, men jag har svårt att verkligen förstå det.
    Jag kanske är lite dum, vad vet jag.. Flört

Min åsikt är att om man vill ha får man också ge.

Måhända att mina organ inte går till just mitt barn, men då går de till någon annans barn. Eller man. Eller mor. Eller syster.
  • jiosefine
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:16:33 följande:
    Gäller det njure eller liknande, som jag kan donera trots att jag inte är död, så skulle jag inte heller tveka. Men när jag har dött ska ingen skära, tömma och sy ihop mig (om de ens gör det sistnämnda).
    Men då har jag fantastiska nyheter till dig!! Du kan donera dina organ för att när de börjar utplockningen av dina organ så är du faktiskt inte tekniskt död, då är du fortfarande levande! Du behöver inte längre våndas över denna fråga, se då har vi löst det Skrattande.
  • rreeaa
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:16:33 följande:
    Men när jag har dött ska ingen skära, tömma och sy ihop mig (om de ens gör det sistnämnda).
    Jag är av sådan sort att jag inte vill donera, till barn så ja. Att ta emot kan jag.

Men det jag reagera på. Du vill inte att någon ska skära, tömma och sy ihop dig? 

Det är väldigt ofta dom utför obduktion på döda människor, så finns stor chans att du själv utsetts för det efter din död. Är du då medveten om vad dom gör? 
  • rreeaa
    Är du medveten om vad dom gör på en obduktion?
  • rreeaa

Blev fel när jag skrev första gången så trodde inte de kom med, därav två inlägg!

• trollmammsis
    Amoudara skrev 2010-11-11 17:58:19 följande:
    Men ni som är med i donationsregistret som jag, vill ni bara donera organ till andra som är med i registret och inte till dem som känner att de av olika anledningar inte vill donera organ själva? Jag skulle donera till en som behövde det oavsett (vilket i och för sig inte är mitt val då men ändå). Jag tycker att varje individ måste få bestämma själv vad de vill och känner skulle aldrig tjata på någon att göra det om de av någon anledning inte vill. Jag tycker man har rätt att känna som Ts gör och hon är nog knappast ensam att känna så. Jag är inte av olika anledningar blodgivare men vill gärna ta emot blod om jag behöver tex.
    Nej den som har störst behov av  organet ska få det, oavsett om dom är emd i registret eller ej. Om dom inte är det så får man ju hoppas att dom ändrar inställning!!
  • trollmammsis
    Fluffskalle skrev 2010-11-11 22:02:43 följande:
    Men någon annans organ är ju någon annans och deras ägare har ju tagit ett annat beslut?
    Jo men hon skrev att man föds med sina egna organ, man lever och dör, sånt är livet.

Då är det väl så, då har hon den inställningen och behöver ingen annans organ. Så tänkte jag. Då vill hon egentligen varken ge eller ta emot
  • croz
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:06:42 följande:
    Vilja att andra skändar sina kroppar? Det är helt upp till var och en. Och min övertygelse bygger ju en hel del på egoism. Som de allra flesta beslut en människa tar i sitt liv.
    Jag tycker att du ska sluta vara rädd för idén att donera organ. Din kropp blir inte ihålig och du ligger inte där med stor ärr över hela kroppen. Kroppen ser fortfarande fin ut och du har förmodligen räddat någons liv.
  • konkelbär
    jiosefine skrev 2010-11-11 23:52:29 följande:
    Men då har jag fantastiska nyheter till dig!! Du kan donera dina organ för att när de börjar utplockningen av dina organ så är du faktiskt inte tekniskt död, då är du fortfarande levande! Du behöver inte längre våndas över denna fråga, se då har vi löst det Skrattande.
    Haha, inte ens under respiratorbehandling (som hjärndöd) vill jag få mina organ utplockade. Och jag anser inte, precis som sjukvården, att man är levande när man är hjärndöd och blod- och syretillförsel styrs av en maskin.
  • konkelbär
    croz skrev 2010-11-12 10:24:00 följande:
    Jag tycker att du ska sluta vara rädd för idén att donera organ. Din kropp blir inte ihålig och du ligger inte där med stor ärr över hela kroppen. Kroppen ser fortfarande fin ut och du har förmodligen räddat någons liv.
    Du får tycka vad du vill Turligt nog är min kropp min och även besluten kring den mina. Mina känslor ska inte behöva kvävas pga vad normen anser vara moraliskt rätt.

För övrigt förväntar jag mig inte att organ ska finnas att tillgå om jag vore i behov.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.