• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • oOOo  oOOo
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 14:32:35 följande:
    Fast jag vill ju att mina organ hamnar hos någon som själv är villig att donera...nu kan jag inte ställa dom kraven, men då jag absolut kan tänka mig ta emot, även till mina barn så er jag det som en nödvändighet att även donera, annars tycker jag systemet faller...det slutar med att ingen vill donera men alla vill ta emot...
    Fast systemet verkar ju fungera idag trots att vi inte kan ställa premisser. Det finns helt enkelt tillräckligt många som antingen tänker som du eller helt enkelt inte bryr sig om vem som får organen.
  • Probably the best    in the
    oOOo oOOo skrev 2010-11-12 14:39:21 följande:
    Fast systemet verkar ju fungera idag trots att vi inte kan ställa premisser. Det finns helt enkelt tillräckligt många som antingen tänker som du eller helt enkelt inte bryr sig om vem som får organen.
    Fast människan verkar ju bli mer och mer egoistisk...kan jag tycka. Ivarjefall är det vad jag upplever när folk resonerar kring sjukvård. Om 50 år kanske detta är verkligt, att du måste säga ja till donation för att få organ, annars kommer det inte finnas några...
  • KlasKristian
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:21:27 följande:
    Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 
    Uppenbarligen är det din rättighet.

Å andra sidan tycker jag du resonerar helt åt helvete och jag hoppas innerligt att mina organ, om jag skulle dö, inte skulle hamna hos någon som dig.
  • Thessla

Jag är  av den åsikten att tar man så ger man, tycker jag är en självklarhet.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • rreeaa
    qenzo skrev 2010-11-12 13:18:39 följande:
    Jag är för organdonation, men jag undrar... ni som vill ha er kropp intakt och orörd efter döden. Hur hanterar ni en obduktion där kroppen öppnas, alla organ vägs och stoppas sedan ner i en påse som sedan läggs tillbaka i buken innan denne sys ihop? Då är ju inte er kropp orörd längre.Vill inte vara elak alltså, utan det är en seriös fråga eftersom patologi, rättsantropologi och rättsmedicin är mkt stora intressen :) 

Jag jag ställde den frågan igår också men fick inget svar. På vårat besök på Obduktion var det inte bara väga och ner i påse, eller det var inte ens påse det åkte ner i, den skippade dom. Vill dock inte skriva hur det gick till pga känsliga människor. Men jag får inte ihop tänket med att man inte vill att någon ska röra och sy i min kropp efter döden pga donation.
  • konkelbär

Alltid lika intressant att se hur upprörda människor blir när de hör talas om åsikter som inte överensstämmer med deras egna. Etik och moral handlar i mina ögon om att bejaka andras intressen och respektera andras känslor och åsikter - utan att lägga något värde i dem. Enligt mig har alla människor rätt till livet, oavsett livsåskådning, religion, åsikter, känslor, brott, utanförskap etc.

Nu har ni alla hjälp mig en bit på vägen i mitt fördjupningsarbete i etik som jag arbetar med. Tack för det

• Probably the best    in the
    konkelbär skrev 2010-11-12 19:02:12 följande:
    Alltid lika intressant att se hur upprörda människor blir när de hör talas om åsikter som inte överensstämmer med deras egna. Etik och moral handlar i mina ögon om att bejaka andras intressen och respektera andras känslor och åsikter - utan att lägga något värde i dem. Enligt mig har alla människor rätt till livet, oavsett livsåskådning, religion, åsikter, känslor, brott, utanförskap etc.

Nu har ni alla hjälp mig en bit på vägen i mitt fördjupningsarbete i etik som jag arbetar med. Tack för det
    Har man rätt till livet pga av någon annans uppoffring då?
  • qenzo
    rreeaa skrev 2010-11-12 17:54:13 följande:
    Jag jag ställde den frågan igår också men fick inget svar. På vårat besök på Obduktion var det inte bara väga och ner i påse, eller det var inte ens påse det åkte ner i, den skippade dom. Vill dock inte skriva hur det gick till pga känsliga människor. Men jag får inte ihop tänket med att man inte vill att någon ska röra och sy i min kropp efter döden pga donation.
    Åh okej. Nej jag fick inte heller ihop det riktigt. För orörd, det kommer kroppen troligtvis inte att vara.
  • 5barns mor

Fram till för ett litet tag sen var jag säker på att donera bort mina organ. Om jag inte har nytta av dom så kan någon annan få dom. Så är det inte längre, jag kommer aldrig mer ha ett kort i plånboken om att donera mina organ. Här är förklaringen:  En vän var på konfirmationsfest, plötsligt blev hon dålig, hon föll ihop och fick hämtas av ambulans. Kvinnan , som var aktiv, pigg och ung hade fått en hjärnblödning (stroke). Hon var okontaktbar ett bra tag och läkarna gjorde hennes familj beredda på att hon inte skulle överleva. Varje dag pratade läkarna med hennes man om att ta organ, dom ville att mannen skulle ge sitt medgivande till att stänga av apparaterna så någon annan fick nytta av organen...hon skulle ju ändå dö! Maken var på vippen så många gånger men dom 2 barnen hade blivit knäckta...dom hade det jobbigt nog. Visst, de tog några månader men nu är hon på G. Hon pratar och är som vanligt, sluddrar lite och sitter i rullstol men annars okej. Nej jag ska inte ge mitt medgivande.....ingen ska ta chansen ifrån mig om jag skulle bli sjuk.

Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.