• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • Probably the best    in the
    oOOo oOOo skrev 2010-11-15 10:07:43 följande:
    Huvudet på spiken. Det går emot hela vår ide om hur vård skall bedrivas. Att vissa skall diskvalificeras från vård är ett anmäkningsvärt synsett.
    Men många diskvalificeras ju från vård redan idag. Det kan ju räcka att bo i "fel" landsting.
    Att behöve ge för att kunna få tror jag i slutändna gör att fler kommer säga ja till att registrera sig som donator, fler får tänka till.
    En vård på lika villkor för hela befolkningen....är det att vissa får utan att ge....men det bygger ju på att andra måste ge....
    Sen ska det också bygga på respekt för människors lika värde (några ger, ännu fler vill ha, utan att ge)....
    Sen faller det lite på den enskilad människans värdighet, du har rätt att begravas hel...fine...jag är inte emot att folk väljer att inte vilja donera...det är resten jag ställer mig frågande till...
    Men enligt er bygger alltså allt på att den som har störst behov ska gå först, oavsett.....

Ingen lätt fråga, men min moraliska inställning säger mig ändå, ska jag ha rätt att få då ska jag även vara beredd att ge, då detta system enbart bygger på att människor är villiga att ge bort sina organ då de är döda.
    Mkt annat i sjukvården kräver inte såna saker av dina medmänniskor...
  • Mad as snow
    Probably the best in the skrev 2010-11-15 11:51:31 följande:
    Men många diskvalificeras ju från vård redan idag. Det kan ju räcka att bo i "fel" landsting.
    Att behöve ge för att kunna få tror jag i slutändna gör att fler kommer säga ja till att registrera sig som donator, fler får tänka till.
    En vård på lika villkor för hela befolkningen....är det att vissa får utan att ge....men det bygger ju på att andra måste ge....
    Sen ska det också bygga på respekt för människors lika värde (några ger, ännu fler vill ha, utan att ge)....
    Sen faller det lite på den enskilad människans värdighet, du har rätt att begravas hel...fine...jag är inte emot att folk väljer att inte vilja donera...det är resten jag ställer mig frågande till...
    Men enligt er bygger alltså allt på att den som har störst behov ska gå först, oavsett.....

Ingen lätt fråga, men min moraliska inställning säger mig ändå, ska jag ha rätt att få då ska jag även vara beredd att ge, då detta system enbart bygger på att människor är villiga att ge bort sina organ då de är döda.
    Mkt annat i sjukvården kräver inte såna saker av dina medmänniskor...
    Enkelt uttryckt: vård ska inte byggas på enskilda människors "moral". Läkare räddar liv där liv kan räddas, inte där människor enligt normen har gjort "rätt" val, och det är så det ska vara i fortsättningen också för att inte utarma hela systemet där vi till slut nekar människor vård baserat på andra saker än uteblivna donationskort. Den etiska diskussionen kring det här har ingenting att göra med den behandlande vården och det ska den heller inte ha. Ja, den som har störst behov ska gå först, oavsett. Oavsett om det rör sig om Lasermannen eller en barnmisshandlare eller en organiserad nazist eller någon som inte har lämnat in sitt donationskort för att den vill begravas hel. Det ena har nämligen inte med det andra att göra.
  • Probably the best    in the
    Mad as snow skrev 2010-11-15 16:12:39 följande:
    Enkelt uttryckt: vård ska inte byggas på enskilda människors "moral". Läkare räddar liv där liv kan räddas, inte där människor enligt normen har gjort "rätt" val, och det är så det ska vara i fortsättningen också för att inte utarma hela systemet där vi till slut nekar människor vård baserat på andra saker än uteblivna donationskort. Den etiska diskussionen kring det här har ingenting att göra med den behandlande vården och det ska den heller inte ha. Ja, den som har störst behov ska gå först, oavsett. Oavsett om det rör sig om Lasermannen eller en barnmisshandlare eller en organiserad nazist eller någon som inte har lämnat in sitt donationskort för att den vill begravas hel. Det ena har nämligen inte med det andra att göra.
    Din åsikt, inte min!
    Och saker har med varandra att göra, helta tiden...
  • Mad as snow
    Probably the best in the skrev 2010-11-15 16:32:06 följande:
    Din åsikt, inte min!
    Och saker har med varandra att göra, helta tiden...
    Det är inte bara min åsikt utan så som vården i Sverige är uppbyggd, tack och lov.
  • Pleco

Utan att ha läst tråden så säger jag att det är helt ok. Jag donerar och för mig spelar det ingen roll om den som får mina organ har valt att donera eller inte. Samma sak med blod, pengar och allt annat.

• mamma till tre busungar
    5barns mor skrev 2010-11-12 21:16:31 följande:
    Fram till för ett litet tag sen var jag säker på att donera bort mina organ. Om jag inte har nytta av dom så kan någon annan få dom. Så är det inte längre, jag kommer aldrig mer ha ett kort i plånboken om att donera mina organ. Här är förklaringen:  En vän var på konfirmationsfest, plötsligt blev hon dålig, hon föll ihop och fick hämtas av ambulans. Kvinnan , som var aktiv, pigg och ung hade fått en hjärnblödning (stroke). Hon var okontaktbar ett bra tag och läkarna gjorde hennes familj beredda på att hon inte skulle överleva. Varje dag pratade läkarna med hennes man om att ta organ, dom ville att mannen skulle ge sitt medgivande till att stänga av apparaterna så någon annan fick nytta av organen...hon skulle ju ändå dö! Maken var på vippen så många gånger men dom 2 barnen hade blivit knäckta...dom hade det jobbigt nog. Visst, de tog några månader men nu är hon på G. Hon pratar och är som vanligt, sluddrar lite och sitter i rullstol men annars okej. Nej jag ska inte ge mitt medgivande.....ingen ska ta chansen ifrån mig om jag skulle bli sjuk.
    Men du...det var nog så här.....läkarna ville gärna ha ett medgivande om hon skulle visat sig bli oåterkallerligt sämre så att det ställningstagandet i så fall skulle vara klart.
  • Maggis
    Mad as snow skrev 2010-11-15 10:02:46 följande:
    Vad som däremot chockerar mig lite grann är den uppfattningen som många verkar ha gällande att vården i det här fallet ska styras av vad som är etiskt "rätt" och inte, och därmed grunda livsavgörande åtgärder på huruvida någon kan tänka sig att ge det man också tar emot. Jag begriper inte hur man inte kan begripa att den sortens vård vi talar om här inte ska handla om sådana saker över huvud taget och att man inte kan tänka två steg längre och föreställa sig vad konsekvenserna av det skulle bli. Det är ju bra mycket mer häpnadsväckande än att du inte vill begravas med dina organ i kroppen. 
    Ja, det där fattar inte jag heller hur man kan tycka. Om man ska börja bygga rätten till vård på huruvida man är tillräckligt moraliskt oantastlig eller inte så lär det sätta många människor på det hala.
    //Maggis
  • Selfish Geene
    oOOo oOOo skrev 2010-11-15 09:52:10 följande:
    Vad har ansvar med detta att göra?

Logiken är väl den att TS värdesätter sina organ även efter döden. En person som inte gör detta, som jag tex, har ju inget emot att ge bort dem. För mig är det viktigare att den som är i störst behov av organet får det oavsett vilken syn denna personen har på organdonation.

Det är ju en annan sak att ta emot, det är ju inte konstigt att vilja ta emot ett nytt organ om det gamla är sönder.
    Alla vuxna människor ansvara för alla sina val.

Att ts vill behålla sina organ för att begravas/brännas med dom är ett val som inte förtjänar min respekt, oavsett om skälet är ondska eller vidskeplighet.

• Mrs K

Spontant skulle jag säga att det känns egoistiskt. Du anser att det är viktigt att "begravas intakt" men är ändå beredd att låta en annan människa gå miste om detta om du skulle behöva dennes organ.

Men det är inte förbjudet att vara egoistisk, heller Om den situationen någon gång skulle uppstå att mina organ kunde rädda dig när jag dött så skulle du absolut få dem. Jag har anmält mig till donationsregistret för att det kan rädda någons liv. Det är ett beslut som grundas i min syn på människovärde inte min syn på andra människors tankar, känslor eller åsikter.

• Mad as snow
    Maggis skrev 2010-11-15 18:33:14 följande:
    Ja, det där fattar inte jag heller hur man kan tycka. Om man ska börja bygga rätten till vård på huruvida man är tillräckligt moraliskt oantastlig eller inte så lär det sätta många människor på det hala.
    Japp, och slutresultatet blir nog ganska hiskeligt. 
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.