oOOo oOOo skrev 2010-11-15 10:07:43 följande:
Huvudet på spiken. Det går emot hela vår ide om hur vård skall bedrivas. Att vissa skall diskvalificeras från vård är ett anmäkningsvärt synsett.
Men många diskvalificeras ju från vård redan idag. Det kan ju räcka att bo i "fel" landsting.
Att behöve ge för att kunna få tror jag i slutändna gör att fler kommer säga ja till att registrera sig som donator, fler får tänka till.
En vård på lika villkor för hela befolkningen....är det att vissa får utan att ge....men det bygger ju på att andra måste ge....
Sen ska det också bygga på respekt för människors lika värde (några ger, ännu fler vill ha, utan att ge)....
Sen faller det lite på den enskilad människans värdighet, du har rätt att begravas hel...fine...jag är inte emot att folk väljer att inte vilja donera...det är resten jag ställer mig frågande till...
Men enligt er bygger alltså allt på att den som har störst behov ska gå först, oavsett.....
Ingen lätt fråga, men min moraliska inställning säger mig ändå, ska jag ha rätt att få då ska jag även vara beredd att ge, då detta system enbart bygger på att människor är villiga att ge bort sina organ då de är döda.
Mkt annat i sjukvården kräver inte såna saker av dina medmänniskor...