• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • konkelbär
    trollmammsis skrev 2010-11-12 08:21:29 följande:
    Jo men hon skrev att man föds med sina egna organ, man lever och dör, sånt är livet.

Då är det väl så, då har hon den inställningen och behöver ingen annans organ. Så tänkte jag. Då vill hon egentligen varken ge eller ta emot
    Mitt liv är väldigt viktigt för mig och därför skulle jag gärna ta emot organ om jag behövde. Men efter min död vill jag bli lämnad ifred.
  • konkelbär
    Fuskmamma skrev 2010-11-11 23:05:53 följande:
    Det finns egoister överallt, Hur mycket vi än vill att dom ska försvinna.

Vill du inte ge organ så ta inte emot.
    Även egoister har rätt till livet.
  • inyourface
    konkelbär skrev 2010-11-12 11:37:26 följande:
    Även egoister har rätt till livet.
    När jag dör och min organ blir donerade så ska jag hoppas av hela min själ att ingen som du får dom. Du kan gott vara med i livets cykel du också, som du så gärna förespråkar.
    The truth hurts, the lie's worse
  • yodi

när jag är död så  har jag ingen nytta av mina organ längre så vill någon ha dom så varså god slit dom hälsan.

det vore naturligtvis bra om alla kunde tänka sig att donera, men då det kan finnas många anledningar till att man inte vill/kan donera så det känns inte riktigt snällt att ha krav på att donera för att få.

• qenzo

Jag är för organdonation, men jag undrar... ni som vill ha er kropp intakt och orörd efter döden. Hur hanterar ni en obduktion där kroppen öppnas, alla organ vägs och stoppas sedan ner i en påse som sedan läggs tillbaka i buken innan denne sys ihop? Då är ju inte er kropp orörd längre.
    Vill inte vara elak alltså, utan det är en seriös fråga eftersom patologi, rättsantropologi och rättsmedicin är mkt stora intressen :) 

• guldblecks

När det gäller moral och etik är ju en grundläggande fråga varför man ska vara moralisk. Ja, varför? Om du är det för att du oftast vinner på det, då har du ju missat poängen. Och samtidigt kan man ju inte anföra moraliska skäl för varför någon ska agera moraliskt, det måste ju grundas i något annat än moralen.

Så, ja. Visst har egoister rätt att leva. Och nej, ingen kan tvinga dig att vilja agera moraliskt eller altruistiskt. Är du nöjd då? Det finns inget bra svar för människor som dig.

Ja, jag tycker det är omoraliskt. Och egoistiskt. Men om inte dessa begrepp betyder något för dig, om du inte själv har någon moralisk känsla eller instinkt, så är denna diskussionen ganska meningslös. Vad ska man säga? Hur ska man mötas?

• Reglementet
    konkelbär skrev 2010-11-12 11:36:23 följande:
    Mitt liv är väldigt viktigt för mig och därför skulle jag gärna ta emot organ om jag behövde. Men efter min död vill jag bli lämnad ifred.
    Du kommer ju inte finnas mer då, så vad kvittar det?
    *Kommersiellt budskap*
  • oOOo  oOOo
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:21:27 följande:
    Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 
    Det är väl ok om det finns de som vill ge till dig och det finns det ju eftersom man inte ger premisser när man donerar.
  • Probably the best    in the
    oOOo oOOo skrev 2010-11-12 14:23:03 följande:
    Det är väl ok om det finns de som vill ge till dig och det finns det ju eftersom man inte ger premisser när man donerar.
    Fast jag vill ju att mina organ hamnar hos någon som själv är villig att donera...nu kan jag inte ställa dom kraven, men då jag absolut kan tänka mig ta emot, även till mina barn så er jag det som en nödvändighet att även donera, annars tycker jag systemet faller...det slutar med att ingen vill donera men alla vill ta emot...
  • Suck och suck

Jag tycker det är väldigt oetiskt.

Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.