Inlägg från: inyourface |Visa alla inlägg
  • inyourface

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

konkelbär skrev 2010-11-11 12:42:16 följande:

För mig är organdonation lika med skändning. Men på samma gång skulle jag vilja motta organ för att rädda mitt eget liv. Men om jag tvingades donera mina organ efter min död - det vore den värsta av kränkningar i mina ögon. Bara tanken ger mig oerhörda ångestkänslor. Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden. Mina organ är mina och ingen annans. Och jag vill inte, av tusen anledningar, fungera som organbank åt andra människor. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel.

Påminner om alla barn och även vuxna, runt om i världen som aldrig någonsin kan få möjligheten att ta emot organ. De allra flesta får inte det. Men denna debatt stannar gärna inom västvärlden kan jag tycka. Det är en indirekt värdering att västerländska människor har högre värde än andra.  Inte min egen värdering dock, utan vad debatten och ämnet genomsyras av.

Men då är frågan - är inte jag värd samma kvalitativa vård som Clas-Göran som väljer att donera sina organ? Förtjänar inte jag livet lika mycket som alla andra?

Ska mina känslor och åsikter för det första sakna värde, och sedan också bestämma vilken sorts vård jag har rätt att få? Är DET moraliskt?

Du skriver att vi människor vi "föds och vi dör. Så är livets cykel". Om du nu anser det, varför ska DU då få avvika från livets cykel?
    The truth hurts, the lie's worse
  • inyourface

Jag anser att när jag är död så är jag död, då kan man ta vad fan man vill ifrån mig. Även om jag hade trott (är inte säker) på till exempel ett liv efter detta, så är kroppen endast vårt färdmedel i såna fall, och då behöver jag inte min kropp mer. Jag förstår att det kan kännas läskigt att tänka tanken att någon pillar på en när man är död. Men du är DÖD.

Jag tycker inte man kan begära att andra ska offra sig och ge organ, sen vägra ge något själv. Tycker det är egoistiskt. Jag är själv rädd för tanken på att någon ska "skända" min kropp, men jag är logisk. Det är ingen skräckfilm, jag kommer inte vakna upp mirakulöst medans de håller på att karva ut mitt hjärta... och hade jag eller till exempel min man eller min mamma behövt organ, så hade jag varit ytterst tacksam att det finns så många vänliga själar som vill ge bort en underbar gåva efter sin död.

• inyourface
    Fluffskalle skrev 2010-11-11 22:11:05 följande:
    Men shit, hon kanske gör massa annat bra. Hon kanske ger halva sin lön till svältande varje månad. Bara för att man inte vill en sak så behöver man väl inte vara genomrutten...
    Nej ts kan vara en utmärkt fin människa i vanliga fall, men det är hennes jag ger inte - men jag ska få- attityden som luktar skunk.
  • inyourface
    konkelbär skrev 2010-11-12 11:37:26 följande:
    Även egoister har rätt till livet.
    När jag dör och min organ blir donerade så ska jag hoppas av hela min själ att ingen som du får dom. Du kan gott vara med i livets cykel du också, som du så gärna förespråkar.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.