• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • konkelbär
    Jullesmamma skrev 2010-11-11 13:11:05 följande:

Så om någon i din familj eller en nära vän skulle behöva ett organ av dig (oavsett om du lever eller ej) så skulle du inte donera det??? Jobbigt läge...
    Jag tycker du har en konstig syn på det hela, egoistiskt typ, du vill ta men inte ge!?!

Jo, det är en helt annan sak. Men så vitt jag förstår så har jag inte möjligheten att välja att enbart donera mina organ (efter min död) till anhöriga.

Gäller det njure eller liknande, som jag kan donera trots att jag inte är död, så skulle jag inte heller tveka. Men när jag har dött ska ingen skära, tömma och sy ihop mig (om de ens gör det sistnämnda).
  • Gunsan75
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:13:20 följande:
    Mina största rädsla handlar inte om att begravas utan organ i första hand - utan om att få dem utplockade.
    Men hur håller det argumentet?
    Jag är bara ärligt nyfiken och tänker inte lägga ngn värdering i det.

Jag syftar på ditt svar på mitt tidigare inlägg nr.17
  • enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:14:46 följande:
    Det är väl klart att det gör. För mig är ju jag och mitt liv viktigast. Även min död kan vara viktigare än andras liv. Så resonerar ni också i olika omfattning: annars hade fler reagerat på att de allra flesta människor i världen aldrig har tillgång till organ, oavsett behov. Men man väljer att se till sig själv och sitt närmaste.
    Naturligtvis står man alltid sig själv närmast. Men tyngdpunkten ligger på att jag vill FÅ organ om det behövs, naturligtvis gör jag då detsamma för andra.

Som sagt, jag hade kunnat köpa din åsikt om den var baserad på en förankrad tro eller liknande
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:13:20 följande:
    Mina största rädsla handlar inte om att begravas utan organ i första hand - utan om att få dem utplockade.
    Vilket du får om du tar emot organ. Det håller liksom inte.
  • konkelbär
    Gunsan75 skrev 2010-11-11 13:17:26 följande:
    Men hur håller det argumentet?
    Jag är bara ärligt nyfiken och tänker inte lägga ngn värdering i det.

Jag syftar på ditt svar på mitt tidigare inlägg nr.17
    Jag förstår inte hur du menar. Det hela handlar ju om att jag efter min död inte vill bli uppskuren, tömd och sedan ihopsydd. Jag blir ju inte tömd om jag lever och tar emot organ :S
  • konkelbär
    jådåsåatt skrev 2010-11-11 13:19:11 följande:
    Vilket du får om du tar emot organ. Det håller liksom inte.
    Jag begravs väl inte utan organ om jag har fått ett utplockat ersatt under min livstid?
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:14:46 följande:
    Så resonerar ni också i olika omfattning: annars hade fler reagerat på att de allra flesta människor i världen aldrig har tillgång till organ, oavsett behov. Men man väljer att se till sig själv och sitt närmaste.
    Varför inbillar du dig att det är så få som reagerar på det?
  • konkelbär
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 13:18:50 följande:
    Naturligtvis står man alltid sig själv närmast. Men tyngdpunkten ligger på att jag vill FÅ organ om det behövs, naturligtvis gör jag då detsamma för andra.

Som sagt, jag hade kunnat köpa din åsikt om den var baserad på en förankrad tro eller liknande
    Förankrad tro? Så min tro räknas inte, för att den inte är religiös?
  • enlitenbitkaka

Okej...ett etisk fråga;

Du och ditt barn befinner er i samma bil. Ni krockar, du dör men ditt barn överlever. Dock behöver hon nya lungor för att överleva, annars dör även hon. Hon skulle kunna få dina, men du har avsagt dig donation. Så även hon dör.

Känns det bra?

• konkelbär
    jådåsåatt skrev 2010-11-11 13:21:04 följande:
    Varför inbillar du dig att det är så få som reagerar på det?
    Därför att jag har varit aktiv inom debatten ganska länge och aldrig hört ett ljud om organdonation eller behovet av det någonstans utanför västvärlden.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.