• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • nicely

Konkelbär skrev  "Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden. Mina organ är mina och ingen annans. Och jag vill inte, av tusen anledningar, fungera som organbank åt andra människor. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel" 

Om du anser att du vill inte donera för vi föds och dör, livets cykel bla bla, så borde du inte ta emot donation eftersom om dina organ inte fungerar längre så är det livets gång och det kanske innebär död. Med tex donerat hjärta dör du inte hel och på samma sätt du kom till jorden....

Jag får inte ihop det du skriver i ts och dina andra inlägg riktigt.....

Som svar så tycker jag att det är egoistisk att bara ta emot och inte ge det du inte behöver efter din död.

• 5barns mor
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 22:20:40 följande:
    Vet du vad...jag tror inte riktigt på detta...
    Var det i Sverige?
    Organdonation kommer inte på frågan förräns pat vid flera undersökningar konstaterats oåterkalleligt hjärndöd. Då får man dra igång donationsprocessen.
    Så om det mot förmodan har hänt, då ska läkarna anmälas.
    Vilket sjukhus i Sverige var det? Gör pressen uppmärksam på det så det får granskas, om inte, sprid inte rykten här....
    Ja visst var det i sverige...i lund. Jag bryr mig inte om ifall läkaren gjorde fel....de visar ju att de kan hända. Att läkare påtalar att livsuppehållande maskiner kan stängas av är inte helt främande även om du tycks tro de, Att donera är frivilligt, alltså bestämmer man själv. Att bestämma sig för att donera trodde jag handlade om att man ville ge till någon som behövde och inte en fråga om att" lämnar inte du så får du inte själv"......vad är det för sandlåda???
  • nicely
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 22:20:40 följande:
    Vet du vad...jag tror inte riktigt på detta...
    Var det i Sverige?
    Organdonation kommer inte på frågan förräns pat vid flera undersökningar konstaterats oåterkalleligt hjärndöd. Då får man dra igång donationsprocessen.
    Så om det mot förmodan har hänt, då ska läkarna anmälas.
    Vilket sjukhus i Sverige var det? Gör pressen uppmärksam på det så det får granskas, om inte, sprid inte rykten här....
    Håller med. Låter väldigt konstigt.
  • Mariohn

Jag tycker att det är helt logiskt att organdonatorer har företräde i kön för dem som väntar på organ.Givetvis ska någon som är villig att själv ge nytt liv till någon annan förtjäna samma möjlighet.  Vill man inte det får man stå tillbaka. 

• Probably the best    in the
    5barns mor skrev 2010-11-12 23:14:02 följande:
    Ja visst var det i sverige...i lund. Jag bryr mig inte om ifall läkaren gjorde fel....de visar ju att de kan hända. Att läkare påtalar att livsuppehållande maskiner kan stängas av är inte helt främande även om du tycks tro de, Att donera är frivilligt, alltså bestämmer man själv. Att bestämma sig för att donera trodde jag handlade om att man ville ge till någon som behövde och inte en fråga om att" lämnar inte du så får du inte själv"......vad är det för sandlåda???
    Bryr du dig inte om att läkarna gjorde fel? Jag skulle rivit upp himmel och jord!
    Klart att läkare påtalar att livsuppehållande maskiner ska stängas av, men då handlar det inte om organdonation utan om gamla människor, mkt sjuka människor redan från början.
    Men att de skulle börja diskutera organdonation innan hon var förklarad hjärndöd...nä det tror jag inte på! Vill höra läkarnas version av det hela. En människa i chock minns inte alltid allting rätt....

Sandlåda?
    Jag diskuterar ett etiskt och moralikt dilemma. Vad diskuterar du?
    FasterK skrev 2010-11-12 22:49:28 följande:
    Tänk dig följande scenario där du får villkora din donation. 1. Mottagaren ska själv vara villig att donera 2. Mottagaren ska inte ha mördat 3. Mottagaren ska inte ha förgripit sig på barn osv. 

Skulle du vilja ha den möjligheten? 
    "Socialt ordnad situation och inga psykiska problem är andra krav, då eftermedicineringen fordrar noggranna rutiner hela livet"
    http://www.karolinska.se/KLARUT/Karolinska-Lar-Ut-Teman/larut-hjartsvikt/_/artiklar/Fakta-om-organdonation/

Så jag behöver troligen inte ens fundera över punkt 2 och 3
  • Puma87

Jag är donator eller ja när jag dör är jag det och det är jag stolt över. Jag och dotterns pappa är även överens om att om dottern dör så vill vi donera hennes organ så att något annat barn kan få en till chans i livet. Varför tänker jag så?
    Jo för jag lever efter att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad och vad för nytta gör mina organ mig när jag har dött?

Kitty 081003
  • FasterK
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 23:26:03 följande:
    "Socialt ordnad situation och inga psykiska problem är andra krav, då eftermedicineringen fordrar noggranna rutiner hela livet"
    www.karolinska.se/KLARUT/Karolinska-Lar-Ut-Te.../

Så jag behöver troligen inte ens fundera över punkt 2 och 3
    En pedofil kan ha en socialt ordnad situation. Även en mördare som tex suttit av sitt straff. Ingen av dem behöver vara psykiskt sjuka. 
    FasterK skrev 2010-11-12 23:45:42 följande:
    En pedofil kan ha en socialt ordnad situation. Även en mördare som tex suttit av sitt straff. Ingen av dem behöver vara psykiskt sjuka. 
    Jag är inte bekväm med tanken....lika lite som jag är bekväm med tanken att nån som bara kan ta emot inte tänka sig ge ska få mitt hjärta, när det kunde gå till någon osm själv ger.
    Skulle iof känna mig obekväm med att leva vidare med hjärtat från en pedofil också...men å andra sida lär jag adrig få veta att han var pedofil.
    Det finns alltid massa om och men! Sjävklart! Men för mig är en sak vädigt enkel! Ska man få ta emot organ ska man även vara beredd att ge organ (vid ograndonation efter att man förklarats död).
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.