• konkelbär

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Som rubriken lyder. Av olika anledningar vill jag inte donera mina organ. Jag vill inte heller att mina anhöriga ska donera sina organ. Men om jag skulle behöva ta emot organ så skulle jag inte tveka att göra det.

Vad anser ni om detta? Är det omoraliskt? Egoistiskt? Självklart? En rättighet? Bör man vara tvungen att anmäla sig som organdonator om man ska få ta emot organ? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.
  • Mad as snow
    FasterK skrev 2010-11-15 19:52:03 följande:
    Nu låter du känslorna skena iväg med dig. Att dra in ondska i sammanhanget är väldigt, väldigt överdrivet. Att gå så långt som att påstå att man i stort sett tar livet av folk genom att inte donera är ju befängt. Nu får du allt stilla dig. Har någon valt att donera till vem som helst utan krav (ja, det går inte att ställa krav) och utan att bry sig om hur kroppen blir begravd, så är ju allt i sin ordning. 

Tack och lov kräver inte vår sjukvård att man ska donera själv för att få. Undrar egentligen hur osjälvisk donationer för vissa egentligen är? Även den som donerar har egoistiska skäl. Man vill att god tillgång på organ ska öka chansen att rädda en själv, nära och kära om det behövs. Man vill få samhällets godkännande, för man väljer ju den politiskt korrekta vägen. Man vill känna sig "god och bra" för det val man gjort genom att donera. Man får möjlighet att känna sig bättre och mer rättfärdig än de som inte vill donera. 

Att donera innehåller också element av egoism. Så fort man villkorar sin donation anser jag att man inte är ett dugg bättre än dem som inte donerar. 
    Nu låter jag känslorna skena iväg med mig ett tag: jag älskar dig. Hjärta
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 20:47:15 följande:
    well, min bestämda åsikt är att alla som väljer att inte donera sina organ efter sin död bär skuld till att människor dör.

Jag håller var och en av dom ansvariga för de konsekvenser deras val orsakar 
    Ja, den åsikten får du förstås ha. Hur märklig och fördömande den är. 

Jag är tryggt förvissad om att den inte är relevant i det stora hela. Tack och lov! 

Nu är det filmtajm...

• Selfish Geene
    FasterK skrev 2010-11-15 20:57:59 följande:
    Ja, den åsikten får du förstås ha. Hur märklig och fördömande den är. 

Jag är tryggt förvissad om att den inte är relevant i det stora hela. Tack och lov! 

Nu är det filmtajm...

Att många människor avstår från att donera har stor betydelse för antalet människor som kan räddas av en organtransplantation! (om fler donerade skulle färre behöva dö)

Att låtsas att deras beslut inte har någon betydelse "i det stora hela" är säkerligen en behaglig tanke för de som inte vill donera, men det är fortfarande inte sant
  • Probably the best    in the
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 21:04:43 följande:
    Att många människor avstår från att donera har stor betydelse för antalet människor som kan räddas av en organtransplantation! (om fler donerade skulle färre behöva dö)

Att låtsas att deras beslut inte har någon betydelse "i det stora hela" är säkerligen en behaglig tanke för de som inte vill donera, men det är fortfarande inte sant. 
    Mad as snow skrev 2010-11-15 16:12:39 följande:
    Enkelt uttryckt: vård ska inte byggas på enskilda människors "moral". Läkare räddar liv där liv kan räddas, inte där människor enligt normen har gjort "rätt" val, och det är så det ska vara i fortsättningen också för att inte utarma hela systemet där vi till slut nekar människor vård baserat på andra saker än uteblivna donationskort. Den etiska diskussionen kring det här har ingenting att göra med den behandlande vården och det ska den heller inte ha. Ja, den som har störst behov ska gå först, oavsett. Oavsett om det rör sig om Lasermannen eller en barnmisshandlare eller en organiserad nazist eller någon som inte har lämnat in sitt donationskort för att den vill begravas hel. Det ena har nämligen inte med det andra att göra.
    Ändå är det Hälso och sjukvårdslagen jag reflekterar över...
  • Mad as snow
    Probably the best in the skrev 2010-11-15 22:55:40 följande:
    Ändå är det Hälso och sjukvårdslagen jag reflekterar över...
    Jag hänger inte med riktigt. Men jag är helt urblåst i hjärnan av trötthet just nu, så det kanske är därför.
    Mad as snow skrev 2010-11-15 23:19:35 följande:
    Jag hänger inte med riktigt. Men jag är helt urblåst i hjärnan av trötthet just nu, så det kanske är därför.
    Jag reflekterde till hälso och sjukvårdslagen och tycker då att mina åsikter även dom stämmer in där, beroende på hur man tolkar det!
  • Mad as snow
    Probably the best in the skrev 2010-11-15 23:27:39 följande:
    Jag reflekterde till hälso och sjukvårdslagen och tycker då att mina åsikter även dom stämmer in där, beroende på hur man tolkar det!
    Själv hittar jag det här, andra paragrafen: "Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. Lag (1997:12)". Jag tycker att det summerar Sveriges sjukvård i den här frågan.
  • Raskask

Min inställning till min egen i framtiden döda kropp är "plocka det som kan användas av andra, forska på det som kan forskas på och bränn upp resten". En inställning som helt och hållet grundas i en mycket stark känsla jag har.

Att andra har en helt annan känsla för sin framtida döda kropp och därmed en helt annan inställning till organdonation kan jag ju acceptera, och inte tycker jag att folk med den inställningen inte ska få del av mina organ om så skulle behövas. Men lite udda tycker jag nog att det är att man gärna vill ha all behandling man kan få under sitt liv och samtidigt stenhårt håller i sina oanvändbara döda kroppsdelar.

• Maggis
    Mad as snow skrev 2010-11-15 19:00:16 följande:
    Japp, och slutresultatet blir nog ganska hiskeligt. 
    Förmodligen.
    //Maggis
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.