Inlägg från: rreeaa |Visa alla inlägg
  • rreeaa

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

konkelbär skrev 2010-11-11 13:16:33 följande:
    Men när jag har dött ska ingen skära, tömma och sy ihop mig (om de ens gör det sistnämnda).
    Jag är av sådan sort att jag inte vill donera, till barn så ja. Att ta emot kan jag.

Men det jag reagera på. Du vill inte att någon ska skära, tömma och sy ihop dig? 

Det är väldigt ofta dom utför obduktion på döda människor, så finns stor chans att du själv utsetts för det efter din död. Är du då medveten om vad dom gör? 
  • rreeaa
    Är du medveten om vad dom gör på en obduktion?
  • rreeaa

Blev fel när jag skrev första gången så trodde inte de kom med, därav två inlägg!

• rreeaa
    qenzo skrev 2010-11-12 13:18:39 följande:
    Jag är för organdonation, men jag undrar... ni som vill ha er kropp intakt och orörd efter döden. Hur hanterar ni en obduktion där kroppen öppnas, alla organ vägs och stoppas sedan ner i en påse som sedan läggs tillbaka i buken innan denne sys ihop? Då är ju inte er kropp orörd längre.Vill inte vara elak alltså, utan det är en seriös fråga eftersom patologi, rättsantropologi och rättsmedicin är mkt stora intressen :) 

Jag jag ställde den frågan igår också men fick inget svar. På vårat besök på Obduktion var det inte bara väga och ner i påse, eller det var inte ens påse det åkte ner i, den skippade dom. Vill dock inte skriva hur det gick till pga känsliga människor. Men jag får inte ihop tänket med att man inte vill att någon ska röra och sy i min kropp efter döden pga donation.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.