Inlägg från: croz |Visa alla inlägg
  • croz

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

konkelbär skrev 2010-11-11 12:42:16 följande:

För mig är organdonation lika med skändning. Men på samma gång skulle jag vilja motta organ för att rädda mitt eget liv. Men om jag tvingades donera mina organ efter min död - det vore den värsta av kränkningar i mina ögon. Bara tanken ger mig oerhörda ångestkänslor. Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden. Mina organ är mina och ingen annans. Och jag vill inte, av tusen anledningar, fungera som organbank åt andra människor. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel.

Påminner om alla barn och även vuxna, runt om i världen som aldrig någonsin kan få möjligheten att ta emot organ. De allra flesta får inte det. Men denna debatt stannar gärna inom västvärlden kan jag tycka. Det är en indirekt värdering att västerländska människor har högre värde än andra.  Inte min egen värdering dock, utan vad debatten och ämnet genomsyras av.

Men då är frågan - är inte jag värd samma kvalitativa vård som Clas-Göran som väljer att donera sina organ? Förtjänar inte jag livet lika mycket som alla andra?

Ska mina känslor och åsikter för det första sakna värde, och sedan också bestämma vilken sorts vård jag har rätt att få? Är DET moraliskt?

Du vill inte "skända" din kropp men du skulle vilja att andra "skändade" sina kroppar så att du kan leva? Om du nu har inställningen att "vi föds och vi dör", kommer du då att stå fast vi det och neka ett organ från någon annan och välja döden istället. Om du inte är beredd på det så tror jag inte att har så stark övertygelse utan att det är endast är egoistiska anledningar som gör att din kropp skall vara hel och fin och inte hjälpa någon annan men andra får gärna göra uppoffringen för dig.
  • croz
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:06:42 följande:
    Vilja att andra skändar sina kroppar? Det är helt upp till var och en. Och min övertygelse bygger ju en hel del på egoism. Som de allra flesta beslut en människa tar i sitt liv.
    Jag tycker att du ska sluta vara rädd för idén att donera organ. Din kropp blir inte ihålig och du ligger inte där med stor ärr över hela kroppen. Kroppen ser fortfarande fin ut och du har förmodligen räddat någons liv.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.