Inlägg från: trollmammsis |Visa alla inlägg
  • trollmammsis

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Svår fråga.
     Rent personligt tycker jag då inte att du har rätt till organ.
    Men jag tycker heller inte att man ska behöva vara anmäld i registret för att få motta. Mina barn är inte med i registret för min smabo säger att han vill donera men han kan inte ta sig för att skriva in sig. Rädsla tror jag. SÅ han vill heller inte att barnen ska stå med. Sen OM nått skulle hända barnen så kanske även jag ångrar mig och inte vill att dom ska skära i mina barn.
    Men jag tycker att alla vuxna bör ta ett beslut i frågan och gärna anmäla sig. Det finns alldeles för få organ.
    Jag har skrivit att dom inte får ta någonting från mina ögon! Bara en tanke jag har att jag vill ha dom intakt till krematoriet

Och kanske just det har en poäng, ska man kremeras eller begravas hel? Då kanske man inte vill ta ut sina organ för att man tror på att begravas hel? Jag gör inte det för jag ska bli aska   Min själ har seglat vidare för längesen.

• trollmammsis
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:42:16 följande:

. Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden.. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel.

Efter att ha läst dessa rader så förstår jag inte varför du då skulle motta andras organ? Du föds med dina organ, om dom sen slutar fungera av olika anledningar så får du då dö MED DOM! Ingen annans!
  • trollmammsis
    Amoudara skrev 2010-11-11 13:28:07 följande:
    Får man fråga hur många här som faktiskt har anmält sig till donationsregistret? Jag har det men är det fler här? Jag tycker att alla människor får välja själv om de vill det eller inte men är inte mindre värda för det i mina ögon och jag skulle donera mina organ till TS likaväl.
    Jag är anmäld till registret, min sambo är TYVÄRR inte emn jag kämpar med det och har gjort det i 10 års tid nu!
    barnen är inte namälda helt enkelt för att jag inte vet hur jag/vi reagerar OM något skulle hända dom. När vi pratar om det här hemma så är det givet att alla ska donera.
  • trollmammsis
    Amoudara skrev 2010-11-11 17:58:19 följande:
    Men ni som är med i donationsregistret som jag, vill ni bara donera organ till andra som är med i registret och inte till dem som känner att de av olika anledningar inte vill donera organ själva? Jag skulle donera till en som behövde det oavsett (vilket i och för sig inte är mitt val då men ändå). Jag tycker att varje individ måste få bestämma själv vad de vill och känner skulle aldrig tjata på någon att göra det om de av någon anledning inte vill. Jag tycker man har rätt att känna som Ts gör och hon är nog knappast ensam att känna så. Jag är inte av olika anledningar blodgivare men vill gärna ta emot blod om jag behöver tex.
    Nej den som har störst behov av  organet ska få det, oavsett om dom är emd i registret eller ej. Om dom inte är det så får man ju hoppas att dom ändrar inställning!!
  • trollmammsis
    Fluffskalle skrev 2010-11-11 22:02:43 följande:
    Men någon annans organ är ju någon annans och deras ägare har ju tagit ett annat beslut?
    Jo men hon skrev att man föds med sina egna organ, man lever och dör, sånt är livet.

Då är det väl så, då har hon den inställningen och behöver ingen annans organ. Så tänkte jag. Då vill hon egentligen varken ge eller ta emot
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.