• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Bangbang
    Queenie70 skrev 2010-05-17 23:27:08 följande:
    Hoppas du har rätt om att du är luktfri. För varje dag så kliver jag in i nåns svettstank och undrar hur i hela friden personen inte själva kan känna hur vedervärdigt de luktar. Unga människor som ser helt frächa och piffiga ut. Ibland är det si och så med självinsikten.
    Vad är det som är så farligt med lite svettlukt?
  • Queenie70
    Bangbang skrev 2010-05-17 23:07:07 följande:
    Som innebär? Jag tvättar bara med vatten pga jag får svamp annars. Andra tvättar med tvål, eller intimtvål för de trivs med det och får INTE svamp. Men vad är då normalt??
    Har samma erfarenhet. Om jag börjar hålla på med tvål å skit i snippan så får jag obalans och börjar lukta gammal gädda per omgående. Lite vatten håller snippan fin

Däremot tvättar man ju ljumskar å sånt med tvål.
  • Bangbang
    Queenie70 skrev 2010-05-17 23:29:54 följande:
    Har samma erfarenhet. Om jag börjar hålla på med tvål å skit i snippan så får jag obalans och börjar lukta gammal gädda per omgående. Lite vatten håller snippan fin Däremot tvättar man ju ljumskar å sånt med tvål.
    Jo där går det ju bra :) Men i slidan, ujuj ingen höjdare alls.
  • Queenie70
    Bangbang skrev 2010-05-17 23:29:47 följande:
    Vad är det som är så farligt med lite svettlukt?
    Inte lite. Stark frän stinkande.

Det är inget farligt med det, det är det inte med lite pisslukt eller bajslukt eller kräklukt heller. Men det är obehagligt och hänsynslöst mot sina medmänniskor.
  • Queenie70
    Bangbang skrev 2010-05-17 23:30:47 följande:
    Jo där går det ju bra :) Men i slidan, ujuj ingen höjdare alls.
    I själva SLIDAN får man väl ändå hoppas att folk inte petar in tvål....
  • Denebola
    Queenie70 skrev 2010-05-17 23:33:06 följande:
    I själva SLIDAN får man väl ändå hoppas att folk inte petar in tvål....
    Jo, man hoppas ju... Men man vet aldrig {#lang_emotions_undecided}
  • Natosh

Jag tror visst att somliga inte luktar illa av att inte använda deo, förutsatt att de tvättar sig varje dag.

Men jag är nog inte en av dom. Jag var tvungen att använda absolut torr i min ungdom för att inte tvingas gå runt med vinyl-skivor under armarna. Nu är det inte så illa, men nyponrosor kommer nog inte uppenbara sig under mina armar. Skippar dock deon hemma då jag är misstänksam mot kemikalier och överkänslig mot parfym. Hellre min egen svettdoft än artficiell blomsterbomb, men andra kanske inte resonerar så.

Bara för att ni är stinkisar som jag behöver ni inte vara haters ;)

• giftgrodan
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:32:52 följande:
    Alla människor utsöndrar svett, därför bör alla människor använda deo för allas trevnad.Att hävda att man inte svettas är lika stendumt som att säga att underlivet är självrengörande och därför aldrig behöver tvättas. (OT, men det är en av alla de myter som vissa hippies förmedlar).
    jag skrev inte att man inte svettas, jag skrev att man inte svettas EXAKT LIKA MYCKET.
  • luvah33
    Bangbang skrev 2010-05-17 23:29:27 följande:
    Plus, stå ut. Din hud ska vänja om sig.
    Ja.. jag har stått ut i två veckor nu, kan nog stå ut ett tag till ^^ 
    har slutat med schampo också och det tog ju sin tid att vänja håret vid det, men det känns värre med deo..

Jag sniffade faktiskt under armen nyss och det luktar inte så illa som det har gjort tidigare! Jag har ändå tränat idag så det känns som att det börjar gå åt rätt håll nu... eller så har jag förstört mitt luktsinne ;) 

Min mamma är besatt av lukter, det är inte rent om det inte STINKER tvål/parfym/tvättmedel.. jag själv är känslig för parfymer, både mot huden och i näsan, det är därför jag slutade med deo och schampo. Hennes kommentar var "hur kunde du bli sån, jag som älskar lukter!" haha ja... du kanske har förstört mig? ;)
  • Linduccia

OM man en gång har vant kroppen vid antiperspirant som innehåller aluminiumklorid, som stänger svettkörtlarna för mindre transpirantion, då funkar det INTE med att trappa ner till en deodorant som endast döljer svettlukt eller en Thai deosten som har samma effekt.

Man kan prova men om du inte själv känner lukten så kommer folk i din omgivning göra det. Kanske kan man "detoxa" kroppen så att den bara behöver en thai sten eller deodorant. Det blir lite som om man vant kroppen vid antibiotikakurer, då är det svårare att skippa anitbiotikan och gå på naturmedicin istället. Det KAN funka men tar mkt längre tid.

Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!