• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Snigelkotten

FL är rena rama tvärtom-världen.
    Endast här hör man om folk som svettas av att använda deo, och som inte luktar armsvett trots marathonlöpning utan deo.
    BARA på FL. Bara.

• Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 21:53:24 följande:
    Är det inte enklare att bara stryka på några drag deo än att tvätta armhålorna fler ggr om dan tills man får eksem?
    Som sagt.

Vad som känns bäst/funkar bäst får de som behöver tvätta sig ofta svara på och göra som de vill med.
    Faktum kvarstår att jag svettas och luktar mindre om jag låter bli deo. Därmed så gör jag det

De gånger jag svettas mycket så tvättar jag mig några gånger extra med lite vatten istället för att trigga igång det ännu mer.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • brünnhilde
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 21:58:00 följande:
    FL är rena rama tvärtom-världen. Endast här hör man om folk som svettas av att använda deo, och som inte luktar armsvett trots marathonlöpning utan deo. BARA på FL. Bara.
  • Bangbang
    FL är rena rama tvärtom-världen. Endast här hör man om folk som svettas av att använda deo, och som inte luktar armsvett trots marathonlöpning utan deo. BARA på FL. Bara.
    Brukar du ofta prata med annat folk om deo användning och hur mycket de svettas? Tänkte eftersom du verkar veta hur folk reagerar mot deo och hur de svettas och hur de luktar.
  • Snigelkotten
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 21:58:37 följande:
    De gånger jag svettas mycket så tvättar jag mig några gånger extra med lite vatten istället för att trigga igång det ännu mer.
    Enligt dina teorier torde ju även vatten "trigga igång" svettning.
  • Snigelkotten
    Bangbang skrev 2010-05-17 21:59:34 följande:
    Brukar du ofta prata med annat folk om deo användning och hur mycket de svettas? Tänkte eftersom du verkar veta hur folk reagerar mot deo och hur de svettas och hur de luktar.
    Ja, deos är ofta på tapeten. Alla vill ju ha den bästa.
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Kan ju bero på att man inte frågar 100 pers om huruvida de använder deo eller ej i vanliga fall. Jag tror att du har rätt till viss del (i vissa frågor där det BARA handlar om att trycka ner TS, men inte i denna frågan) men FL måste nog ändå spegla en ganska bra bild av verkligheten. Sen är vi ju alla på FL både bakom flötet och några trappsteg lägre än genomsnittsmedborgaren, eller
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:00:47 följande:
    Enligt dina teorier torde ju även vatten "trigga igång" svettning.
    Vatten är uttorkande och triggar igång fettproduktionen i hårbotten och huden. Men svettproduktionen styrs inte av lokal uttrokning, den styrs av kroppsvärmen.

Uttorkning går inte helelr att jämföra med tilltäpning av svettkörtlarna. Genom att täppa till svettkörtlarna (vilket antiperisperanter gör)  så hindrar man kroppen att svalka sig när kroppstemperaturen passerat gränsen för vad som är hälsosamt. Därmed ökar behovet av att svettas, och så svettas man mer.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Bangbang
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:01:41 följande:
    Ja, deos är ofta på tapeten. Alla vill ju ha den bästa.
    Inte riktigt samma sak...men okej.
  • giftgrodan
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 21:53:24 följande:
    Är det inte enklare att bara stryka på några drag deo än att tvätta armhålorna fler ggr om dan tills man får eksem?
    är du helt stängd för idén att andra människor kanske inte svettas exakt lika mycket som du gör?
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!