• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Snigelkotten

Tola -

Det är väl klart att man INTE svettas mer av att använda deo.

Och det där med bröstcancer är en gammal sliten myt. Ett tag trodde folk att man fick cancer av läppstift, och så håller det på.

Varför skulle metaller vara farliga för kroppen, det säger inte alls sig självt?

• brünnhilde
    Ellasario skrev 2010-05-17 20:38:21 följande:
    Om inte jag använder deo så börjar jag lukta typ mitt  dan om ja rör å mig å de e varmt.... isch
    För min del behöver det inte ens vara varmt.
  • Pormoicheia

Sen är det ju inte svetten som luktar, utan det är reaktionen mellan bacillerna på huden i armhålan och svetten som luktar. Är man således ren i armhålan så luktar det inte även om man svettas som en gris.

Baciller trivs i basiska miljöer, d.v.s. uttorkade miljöer. Ett enkelt sätt att minska bacillvänligheten i armhålan är att badda den lite med något surt (som citron eller äppelcidervinäger). Då blir armhålan en för sur miljö för att bacilelrna ska trivas där.

Färre baciller = mindre lukt.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:39:36 följande:
    Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte. Jag förstår inte varifrån duscha oftare än 2 gånger om dagen kommer in...
    Fast du kan inte generalisera på det viset.  Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte.

Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar):
    "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Pormoicheia
    Tola skrev 2010-05-17 20:41:02 följande:
    Det stämmer att man svettas mer av att använda deo. MEN det är dom dagar man inte har deo!

Ja om armhålan är van vid deo så reagerar den med att producera mer svett när det blir ett avbrott i rutinerna (vilket det då blir om man plötligt inte använder deo).
  • mliten

Jag har också slutat med vanlig deo och använder sten istället. Var först skeptisk för jag har alltid svettats mycket och prövat massor med olika deodoranter men var less på kemikalierna så jag försökte.
    I början gick det inte så bra men jag stod ut i en ca två veckor med byte av tröjor o annat för att hålla sig fräsch men nu svettas jag nästan ingenting alls längre och är fräsch hela tiden
    Helt övertygad för att det är att jag slutat med tradtionella deodoranter.

• Snigelkotten
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:42:09 följande:
    Eftersom jag i normala fall inte använder deo så blir svettkörtlarna irriterade när det plötsligt dyker upp ett främmande ämne, och därmed svettas de mer för att göra sig av med det.
    Hahaha
  • Kya

jag behöver definitivt använda deo. jag svettas stora mängder från armhålorna nästan hela tiden, och det börjar lukta tillslut.
    min mamma opererades, hon hade för mkt svettkörtlar i armhålorna och fick en reducering. möjligtvis att jag har detsamma? jag vet inte.
    jag funderar jämt på att testa absolut torr istället, men av nån anledning glömmer jag jämt att köpa det?

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:46:48 följande:
    Fast du kan inte generalisera på det viset.  Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte. Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar): "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
    Ja men då får man väl ducha tillräckligt ofta (= hålla sig ren).

Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle behöva duscha minst 2 gånger om dagen för att uppnå det dock.
  • Tola
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:46:54 följande:
    Det stämmer att man svettas mer av att använda deo. MEN det är dom dagar man inte har deo! Ja om armhålan är van vid deo så reagerar den med att producera mer svett när det blir ett avbrott i rutinerna (vilket det då blir om man plötligt inte använder deo).
    precis så:) 
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!