• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • brünnhilde
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:48:59 följande:
    Ja men då får man väl ducha tillräckligt ofta (= hålla sig ren). Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle behöva duscha minst 2 gånger om dagen för att uppnå det dock.
    Du får gärna komma hit i studiesyfte.

Jag lovar. Och jag är inte ensam. Du verkar ha tur.
  • Doktorn
    Tola skrev 2010-05-17 20:41:02 följande:
    Tola, ämnet i antiperspirant som minskar svettflödet i svettkörtlarna är vanligen aluminiumsalt. Saltet lägger sig på huden och tas inte upp någonstas och kan därför inte påverka vare sig bröstkörtlar eller annan vävnad. Det finns ingen koppling till cancer.

Man kan diskutera behovet av att vara luktfri i dagens samhälle, och man kan även diskutera huruvida olika personer har mer eller mindre lukt av sina apokrina körtlar utan antiperspirant/deodorant. Men blanda inte in påhittade fakta om cancer är du snäll.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:47:59 följande:
    Hahaha
    Och det roliga med det är?

Det är grundläggande biologi. Kroppen reagerar när det plötsligt dyker upp något nytt eller när något den alltid haft tillgång till försvinner.

Samma sak gäller huden. Varje gång man torkar ut huden triggas talgproduktionen igång och börjar producera fett. Eller sebum om man pratar om hårbottnen. Det är därför folk som tvättar håret varje dag snabbare får fett hår. De har lärt talgkörtlarna att de behöver tillverka en stor mängd sebum för att kompensera uttorkningen som hårtvätt innebär.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • silvergirl

Man känner ju ett obehag när flaskan börjar ta slut och man glömt köpa på sig.. Men vet eg inte om det är för att man är så invand eller för att man faktiskt behöver det. Jag är en person som svettas om det blir varmt, sån är jag. Så för min del handlar det nog om att jag inte gillar när jag svettas under armarna, inte om lukten, för jag luktar inte svett alls ofta, inte nånstans på kroppen. Den där stenen låter ju intressant, tror inte helleer at deo och andra produkter är särskilt bra för oss...

• Tola
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:52:26 följande:
    Tola, ämnet i antiperspirant som minskar svettflödet i svettkörtlarna är vanligen aluminiumsalt. Saltet lägger sig på huden och tas inte upp någonstas och kan därför inte påverka vare sig bröstkörtlar eller annan vävnad. Det finns ingen koppling till cancer. Man kan diskutera behovet av att vara luktfri i dagens samhälle, och man kan även diskutera huruvida olika personer har mer eller mindre lukt av sina apokrina körtlar utan antiperspirant/deodorant. Men blanda inte in påhittade fakta om cancer är du snäll.
     Läs igen då "att det ska ge bröstcancer av att täppa igen svettkörtlarna med metallar är jag heöt övertygad om. Men vissa ser det som all annan cancerskrämsel!" jag skriver inte att det är fakta men att jag är övertygad om att det är så
  • Pormoicheia
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:52:07 följande:
    Du får gärna komma hit i studiesyfte. Jag lovar. Och jag är inte ensam. Du verkar ha tur.
    Tja jag får la göra det
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • brünnhilde

.... jag har alltså suttit helt still framför datorn i bara underkläder i över en halvtimme nu, och jag är fuktig under armarna. Jag är alltid det.

• MalinEddie
    Kya skrev 2010-05-17 20:48:20 följande:
    jag behöver definitivt använda deo. jag svettas stora mängder från armhålorna nästan hela tiden, och det börjar lukta tillslut. min mamma opererades, hon hade för mkt svettkörtlar i armhålorna och fick en reducering. möjligtvis att jag har detsamma? jag vet inte. jag funderar jämt på att testa absolut torr istället, men av nån anledning glömmer jag jämt att köpa det?
    Jag använde absolut torr i tonåren när jag svettades väldigt mycket. Jag slutade dock ganska fort eftersom jag vart alldeles torr under armhålorna och började flaga. Jag vet inte men jag tror att den innehåller en massa alkohol som irriterade. Obehaglig produkt tyckte jag. Jag hoppas du reagerar bättre än jag!

För att svara på TS, jag använder både deo och parfym varje dag, helst som matchar.
  • brünnhilde
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:55:15 följande:
    .... jag har alltså suttit helt still framför datorn i bara underkläder i över en halvtimme nu, och jag är fuktig under armarna. Jag är alltid det.
    ... och jag är nyduschad och deodorantad....
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:48:59 följande:
    Ja men då får man väl ducha tillräckligt ofta (= hålla sig ren). Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle behöva duscha minst 2 gånger om dagen för att uppnå det dock.
    Jag reagerade bara på ditt uttryck att "Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte" och det stämmer inte eftersom vissa personer har en uttalad lukt av sin svett även om man duschar ofta.  Duschen tar bort bakterierna effektivt och tar bort den apokrina utsöndringen för stunden, men har ingen långtidseffekt.

Vissa klarar sig bra utan att lukta utan deo, vissa störs inte av den naturliga lukt som uppstår utan deo och vissa finner den besvärande. Att påstå att alla klarar sig luktfria bara man håller sig ren är ju att kasta skit på alla som råkar ha oturen att lukta utan deo - de har ju inte nödvändigtvis dålig hygien, eller hur?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!