• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Mummyfied

Personligen tycker jag att jag både svettas mer och luktar mer utan deodorant så jag skulle inte sluta använda den för både min egen och omgivningens trevnad. Men alla är väl olika antar jag.

• Snigelkotten
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 22:12:08 följande:
    Genom att täppa till svettkörtlarna (vilket antiperisperanter gör)  så hindrar man kroppen att svalka sig när kroppstemperaturen passerat gränsen för vad som är hälsosamt. Därmed ökar behovet av att svettas, och så svettas man mer.
    Bullcrap.

Kroppen kommer att svettas på nåt annat ställe bara. På ställen där det vanligtvis inte luktar lika illa som i armhålan.
  • Faile

Med deo är jag fräsch som en nyponros hela dagen oavsett kroppsansträngning.
    Utan luktar det inte mumma dock

• Snigelkotten
    giftgrodan skrev 2010-05-17 22:19:18 följande:
    är du helt stängd för idén att andra människor kanske inte svettas exakt lika mycket som du gör?
    Alla människor utsöndrar svett, därför bör alla människor använda deo för allas trevnad.

Att hävda att man inte svettas är lika stendumt som att säga att underlivet är självrengörande och därför aldrig behöver tvättas. (OT, men det är en av alla de myter som vissa hippies förmedlar).
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:28:03 följande:
    Bullcrap. Kroppen kommer att svettas på nåt annat ställe bara. På ställen där det vanligtvis inte luktar lika illa som i armhålan.
    Du  är mer än välkommen att bemöta mina inlägg med fakta
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:32:52 följande:
    Alla människor utsöndrar svett, därför bör alla människor använda deo för allas trevnad. Att hävda att man inte svettas är lika stendumt som att säga att underlivet är självrengörande och därför aldrig behöver tvättas. (OT, men det är en av alla de myter som vissa hippies förmedlar).
    Ja alla människor utsöndrar svett, men alla svettas inte jättemycket och alla har inte en stark kroppsdoft.
  • Snigelkotten
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 22:36:13 följande:
    Du  är mer än välkommen att bemöta mina inlägg med fakta
    Det torde du väl begripa själv utan inklistrade länkar.
  • Bangbang
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:32:52 följande:
    Alla människor utsöndrar svett, därför bör alla människor använda deo för allas trevnad. Att hävda att man inte svettas är lika stendumt som att säga att underlivet är självrengörande och därför aldrig behöver tvättas. (OT, men det är en av alla de myter som vissa hippies förmedlar).
    Haha jag tvättar mitt underliv, men bara med vatten annars får jag svamp. Har inte hört klagomål om mitt underliv heller, inte av någon av de killar jag har varit ihop med. Samma sak med min svett, luktar tydligen gott enligt andra. Men man är som sagt olika.
    Men för allas trevnad vet jag inte. Parfym är inte kul om man är allergiker och ska man använda deo så använd parfymfri. Tycker det är trevligt med lite svettlukt, gör oss mera till människor =D
  • Sara och Henrik

Jag önskar att det finns något bättre och nyttigare än deo. För deo är absolut inte nyttigt, med tanke på all jäkla aluminum och annat skit det är i deo. Och detta har vi under armarna, där huden är tunn och där det finns många små körtlar...

Nej jag är inte ett stort fan av deo, men jag använder det. Fast ska sanningen fram, så använder jag det inte alla dagar, när jag är hemma struntar jag totalt i att använda deo.. Många gånger så tycker jag att det luktar mindre de gånger jag inte har använt deo.

• Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:37:22 följande:
    Det torde du väl begripa själv utan inklistrade länkar.
    Och jag skulle säga detsamma till dig. Men å andra sidan. Med tanke på hur det logiska tänkandet fungerade ang parfymmängd och andras hälsa så får jag väl vara nöjd med det som varit.

Vad händer när man täpper till svettkörtlarna?  - Jo kroppen kan inte svettas ur allt som den brukar kunna.
    Vad händer om kroppen inte kan relglera kroppstemperaturen genom att svettas när den är för varm? - jo kroppstremperaturen ökar.
    Vad händer när kroppstemperaturen ökar? - kroppen behöver svettas ur sig mer.

Jag har dock aldrig påstått att det handlar om enorma mängder...
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!