Doktorn skrev 2010-05-17 20:57:19 följande:
Jag reagerade bara på ditt uttryck att "Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte" och det stämmer inte eftersom vissa personer har en uttalad lukt av sin svett även om man duschar ofta. Duschen tar bort bakterierna effektivt och tar bort den apokrina utsöndringen för stunden, men har ingen långtidseffekt. Vissa klarar sig bra utan att lukta utan deo, vissa störs inte av den naturliga lukt som uppstår utan deo och vissa finner den besvärande. Att påstå att alla klarar sig luktfria bara man håller sig ren är ju att kasta skit på alla som råkar ha oturen att lukta utan deo - de har ju inte nödvändigtvis dålig hygien, eller hur?
Det är inte riktigt så jag har menat det, så då får jag be om ursäkt.
Men samtidigt läser du inte lite för mycket i mitt uttryck. Jag har själv haft pojkvän en gång i tiden som hade en otroligt stark kroppsdoft som bröt igenom bara 10 minuter efter duscha och parymerande. Men jag uppfattade den aldrig om att han luktade illa. Jag var ju iof kär då också
Men jag vidhåller att det räcker med att hålla sig ren.
Man kan ju ha våtservetter eller liknande som man tvättar sig med under armarna med jämna mellanrum. Har man tillgång till toalett kan man passa på att tvätta sig under armarna med lite vatten i samband med toalettbesök o.s.v.
Man behöver inte duscha hela kroppen för att tvätta sig uner armarna.