Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

Jag har slutat med deodorant!!

Använder nästan aldrig deo. Har gjort det någon gång ibland, men har ångrat mig snabbt varje gång då jag bara svettas mer om jag gör det.

Så nu har jag lyckats lära mig att det är mycket bättre att jag inte använder deo. Det räcker med att hålla sig ren så luktar man inte

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:37:00 följande:
    Funkar inte på alla, så skriv inte "man". Jag får hudproblem om jag duschar oftare än två ggr om dagen, vilket jag tycker borde räcka. Men det gör ju inte det.
    Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte.

Jag förstår inte varifrån duscha oftare än 2 gånger om dagen kommer in...
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:37:22 följande:
    Svettas MER av att använda deo? *haha* Nu får ni väl ändå sansa er.
    Ni? Jag är bara en person. Och jo, jag har svettats MER de gånger jag använt deo än vad jag svettats då jag inte använt deo.

Förklaringen är enkel. Eftersom jag i normala fall inte använder deo så blir svettkörtlarna irriterade när det plötsligt dyker upp ett främmande ämne, och därmed svettas de mer för att göra sig av med det. Men din biologilärare kanske inte tog upp så mycket om hur kroppen fungerar
  • Pormoicheia

Sen är det ju inte svetten som luktar, utan det är reaktionen mellan bacillerna på huden i armhålan och svetten som luktar. Är man således ren i armhålan så luktar det inte även om man svettas som en gris.

Baciller trivs i basiska miljöer, d.v.s. uttorkade miljöer. Ett enkelt sätt att minska bacillvänligheten i armhålan är att badda den lite med något surt (som citron eller äppelcidervinäger). Då blir armhålan en för sur miljö för att bacilelrna ska trivas där.

Färre baciller = mindre lukt.

• Pormoicheia
    Tola skrev 2010-05-17 20:41:02 följande:
    Det stämmer att man svettas mer av att använda deo. MEN det är dom dagar man inte har deo!

Ja om armhålan är van vid deo så reagerar den med att producera mer svett när det blir ett avbrott i rutinerna (vilket det då blir om man plötligt inte använder deo).
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:46:48 följande:
    Fast du kan inte generalisera på det viset.  Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte. Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar): "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
    Ja men då får man väl ducha tillräckligt ofta (= hålla sig ren).

Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle behöva duscha minst 2 gånger om dagen för att uppnå det dock.
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:47:59 följande:
    Hahaha
    Och det roliga med det är?

Det är grundläggande biologi. Kroppen reagerar när det plötsligt dyker upp något nytt eller när något den alltid haft tillgång till försvinner.

Samma sak gäller huden. Varje gång man torkar ut huden triggas talgproduktionen igång och börjar producera fett. Eller sebum om man pratar om hårbottnen. Det är därför folk som tvättar håret varje dag snabbare får fett hår. De har lärt talgkörtlarna att de behöver tillverka en stor mängd sebum för att kompensera uttorkningen som hårtvätt innebär.
  • Pormoicheia
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:52:07 följande:
    Du får gärna komma hit i studiesyfte. Jag lovar. Och jag är inte ensam. Du verkar ha tur.
    Tja jag får la göra det
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:57:19 följande:
    Jag reagerade bara på ditt uttryck att "Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte" och det stämmer inte eftersom vissa personer har en uttalad lukt av sin svett även om man duschar ofta.  Duschen tar bort bakterierna effektivt och tar bort den apokrina utsöndringen för stunden, men har ingen långtidseffekt. Vissa klarar sig bra utan att lukta utan deo, vissa störs inte av den naturliga lukt som uppstår utan deo och vissa finner den besvärande. Att påstå att alla klarar sig luktfria bara man håller sig ren är ju att kasta skit på alla som råkar ha oturen att lukta utan deo - de har ju inte nödvändigtvis dålig hygien, eller hur?
    Det är inte riktigt så jag har menat det, så då får jag be om ursäkt.

Men samtidigt läser du inte lite för mycket i mitt uttryck. Jag har själv haft pojkvän en gång i tiden som hade en otroligt stark kroppsdoft som bröt igenom bara 10 minuter efter duscha och parymerande. Men jag uppfattade den aldrig om att han luktade illa. Jag var ju iof kär då också

Men jag vidhåller att det räcker med att hålla sig ren.
    Man kan ju ha våtservetter eller liknande som man tvättar sig med under armarna med jämna mellanrum. Har man tillgång till toalett kan man passa på att tvätta sig under armarna med lite vatten i samband med toalettbesök o.s.v.

Man behöver inte duscha hela kroppen för att tvätta sig uner armarna.
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:57:20 följande:
    Hur hjärntvättade du och dina gelikar är av påhittade "fakta" som ni ältar tills ni tror det är sanning.
    Du får gärna lägga upp fakta som talar emot

Att nervärdera och förminska sina motdebattörer slår oftast tillbaka så är du ute efter att ha rätt bör du därför börja använda dig av bättre argumentationsteknik.
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 21:08:12 följande:
    OK, då är jag med. Visst kan man ha våtservetter med sig alltid var man än går - och regelbundet torka sig med alkoholbaserade tvättlösningsmedel med parfyminnehåll flera gånger dagligen.  Eller ha med sig en extra vattenflaska, en tvål och torra servetter att ta fram och löddra upp och torka sig med då och då. Eller så använder man antiperspirant en gång på morgonen.  Kanske mer praktiskt? 
    Vad som känns bäst är upp till de som behöver tvätta sig under armarna så pass ofta
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 21:53:24 följande:
    Är det inte enklare att bara stryka på några drag deo än att tvätta armhålorna fler ggr om dan tills man får eksem?
    Som sagt.

Vad som känns bäst/funkar bäst får de som behöver tvätta sig ofta svara på och göra som de vill med.
    Faktum kvarstår att jag svettas och luktar mindre om jag låter bli deo. Därmed så gör jag det

De gånger jag svettas mycket så tvättar jag mig några gånger extra med lite vatten istället för att trigga igång det ännu mer.
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:00:47 följande:
    Enligt dina teorier torde ju även vatten "trigga igång" svettning.
    Vatten är uttorkande och triggar igång fettproduktionen i hårbotten och huden. Men svettproduktionen styrs inte av lokal uttrokning, den styrs av kroppsvärmen.

Uttorkning går inte helelr att jämföra med tilltäpning av svettkörtlarna. Genom att täppa till svettkörtlarna (vilket antiperisperanter gör)  så hindrar man kroppen att svalka sig när kroppstemperaturen passerat gränsen för vad som är hälsosamt. Därmed ökar behovet av att svettas, och så svettas man mer.
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:28:03 följande:
    Bullcrap. Kroppen kommer att svettas på nåt annat ställe bara. På ställen där det vanligtvis inte luktar lika illa som i armhålan.
    Du  är mer än välkommen att bemöta mina inlägg med fakta
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:32:52 följande:
    Alla människor utsöndrar svett, därför bör alla människor använda deo för allas trevnad. Att hävda att man inte svettas är lika stendumt som att säga att underlivet är självrengörande och därför aldrig behöver tvättas. (OT, men det är en av alla de myter som vissa hippies förmedlar).
    Ja alla människor utsöndrar svett, men alla svettas inte jättemycket och alla har inte en stark kroppsdoft.
  • Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 22:37:22 följande:
    Det torde du väl begripa själv utan inklistrade länkar.
    Och jag skulle säga detsamma till dig. Men å andra sidan. Med tanke på hur det logiska tänkandet fungerade ang parfymmängd och andras hälsa så får jag väl vara nöjd med det som varit.

Vad händer när man täpper till svettkörtlarna?  - Jo kroppen kan inte svettas ur allt som den brukar kunna.
    Vad händer om kroppen inte kan relglera kroppstemperaturen genom att svettas när den är för varm? - jo kroppstremperaturen ökar.
    Vad händer när kroppstemperaturen ökar? - kroppen behöver svettas ur sig mer.

Jag har dock aldrig påstått att det handlar om enorma mängder...
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!