• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 08:49:46 följande:
    Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro.
    Jag upprepar: Kan du förklara varför det är fel att använda sig av alternativ som är snällare mot kroppen, om det räcker?

Jag klarar mig bra med ThaiStick eller Lush-deo, så varför ska jag kladda dit andra kemikalier, parabener & alkoholer?
  • felisa

Ragatan: Tvätta kläderna efter varje användning, hur sjutton ska man hinna göra det? Onödigt kan jag även tycka, men det kan kanske beror på att jag måste svettas lite. Självkart så tvättas kläderna så fort de börjar kännas ofräscha, men det tar minst några användningar..
    Annars så är jag nog själv pedant vad det gäller renlighet. Självklart är att duscha samt tvätta håret varje dag, tvätta underkläder i 60 grader (japp, efter varje anvädning såklart osv..
    Tycker för övrigt att det är sällan jag faktiskt stöter på yngre människor som luktar illa.

• Hyppolite

Om man går utanför dörren och träffar andra människor varje dag så är det oerhört sunkigt att att inte duscha med rengöringcreme och använda deo varje dag.

Snusk på högsta nivå.

Och att det finns vuxna som använder samma plagg två dagar i rad eller längre är ju än värre.

• Rockan
    ragatan skrev 2010-05-18 08:53:36 följande:
    Så det finns en anledning till att antalet människor som luktar en aning unket och ovädrade ökat! Någon skyllde på de nya energi och vatten snåla tvättmaskinerna som gör att tvätten luktar surt, men det är alltså så att ungdomar av idag varken duschar eller använder deo!
    De flesta jag träffat på som luktar illa är överviktiga, medelålders män...
  • Virriga Vera
    felisa skrev 2010-05-18 09:12:07 följande:
    Ragatan: Tvätta kläderna efter varje användning, hur sjutton ska man hinna göra det? Onödigt kan jag även tycka, men det kan kanske beror på att jag måste svettas lite. Självkart så tvättas kläderna så fort de börjar kännas ofräscha, men det tar minst några användningar.. Annars så är jag nog själv pedant vad det gäller renlighet. Självklart är att duscha samt tvätta håret varje dag, tvätta underkläder i 60 grader (japp, efter varje anvädning såklart osv.. Tycker för övrigt att det är sällan jag faktiskt stöter på yngre människor som luktar illa.
    Det beror ju faktikst på vad du menar med luktar illa. De luktar sällan ofräscht men de flesta kunde ärligt dra ner på dofterna från deo, parfym, bodylotion, schampoo, balsam, spray, gele m.m. Många yngre använder mycket produkter och det är absolut inget fel på det, men när produkterna alla är starkt parfymerade då blir det för mycket och de stinker. Allt för många tror att god hygien betyder lukta mycket, starkt och gott av parfym, men god hygien betyder enbart att man håller sig ren om man sedan dessutom väljer att parfymera sig då bör man hålla sig till 1 doft genomgående och förutom den doften använda parfymfria alternativ.
  • Rockan
    Hyppolite skrev 2010-05-18 09:19:31 följande:
    Om man går utanför dörren och träffar andra människor varje dag så är det oerhört sunkigt att att inte duscha med rengöringcreme och använda deo varje dag. Snusk på högsta nivå. Och att det finns vuxna som använder samma plagg två dagar i rad eller längre är ju än värre.
    Jag tror du har en lite skev uppfattning om vad som krävs för att hålla sig ren & fräsh.

Samma plagg två dar i rad använder jag dock inte, förutsatt att vi pratar överdel. En kjol tvättar jag inte efter en dag.
  • Lattemamman

Jag fick som ung flicka ett antal gamla Starlet-tidningar daterade ca 1975. I en av dessa stod det att läsa om personlig hygien. I mitten på -70 talet ansågs en god hygien vara att: *tvätta håret 1 gång/månad  *duscha 1 gång/vecka *tvätta armhålor och underliv dagligen.

Är det så att folket på sjuttiotalet gick runt och stank sursvett? Eller är det så att vi idag har "vant" våra kroppar med hysterisk tvagning, så att vi därför börjar lukta illa fortare nu, än då?

• stor grön drake

jag använder väldigt, väldigt sällan deo/antiperspirant, och när det händer använder jag en av mineralsalt.

Orsaken är att jag alltid börjat lukta ILLA av varje deo jag använt. Testat parfymerat och oparfymerat. Jag luktar hellre svett än att lukta så som jag luktar vid användande av traditionell deo/antiperspirant. Mineralvarianten funkar, men efter 25 år av inte användande så finns inte vanan, så jag använder när jag minns/ska på något viktigt.

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Snigelkotten

Varför denna fruktansvärda rädsla för att dofta gott och vara fräsch?

Vad har hänt med den svenska kvinnan och kvinnligheten?

Sunkigast vinner känns det mest som. Alla ska sluta tvätta håret och bara smörja in sig med stinkande ägg, deo och parfym är helt uteslutet, figurnära snygga kläder och klackar ska man inte ha för då är man en bimbo. Alla ska rösta på kommunisterna och sluta raka armhålorna.

Är det pga den ökade jämställdheten som kvinnan inte längre vill vara kvinnlig?
    Har det blivit nåt dåligt att bejaka sin kvinnlighet?

• Elli47
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:33:36 följande:
    Varför denna fruktansvärda rädsla för att dofta gott och vara fräsch?Vad har hänt med den svenska kvinnan och kvinnligheten? Sunkigast vinner känns det mest som. Alla ska sluta tvätta håret och bara smörja in sig med stinkande ägg, deo och parfym är helt uteslutet, figurnära snygga kläder och klackar ska man inte ha för då är man en bimbo. Alla ska rösta på kommunisterna och sluta raka armhålorna.Är det pga den ökade jämställdheten som kvinnan inte längre vill vara kvinnlig?Har det blivit nåt dåligt att bejaka sin kvinnlighet?
    Men visst kan man väl vara kvinnlig utan höga klackar och tajta kläder??
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!