• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Rockan

Nej, jag använder ingen "vanlig" deo/antiperspirant. Har använt Lush deo i ca. 1 år, & använder ThaiStick vid behov/extra svettiga dagar.

Det räcker gott & väl.

• Rockan
    Hyppolite skrev 2010-05-18 08:29:33 följande:
    Du känner ju inte din egna doft på samma sätt som omgivningen gör. Slibbigt att inte hålla hygienen genom att använda deo. Ofta är det ju bara ni som inte använder deo som påstår att det inte luktar.
    Jag kan med all säkerhet LOVA dig att mina vänner & jag har en såpass ärlig relation att de skulle tala om ifall jag luktade illa.
  • Snigelkotten
    Virriga Vera skrev 2010-05-17 23:57:34 följande:
    Men är inte det ett vanligt missförstånd att tro att folk inte sköter sin hygien för att de inte använder dofter?
    En deo är inte en "doft". En deo är en produkt i den dagliga hygienen som skall hindra fukt och lukt.
    Det finns parfymfia varianter om man är rädd för att dofta gott.
  • Bedan

Själv luktar jag ganska snabbt välmarinerat vildsvin ifall jag glömmer att ta deo en dag efter duschen. Skulle dock vilja hitta ett mer naturligt alternativ att vara torr och fri från armsvettslukt under armarna.

• Snigelkotten
    Hyppolite skrev 2010-05-18 07:46:36 följande:
    Ja bryr man sig om omgivingen eller om man nu inte duschar två gånger varje dag så har nog de flersta förstånd nog att använda en deo.
    Uppenbarligen inte.
    Det är väldigt illa ställt med svenska kvinnors hygien om man läser denna tråd.
  • Denebola
    Maarit skrev 2010-05-18 08:27:10 följande:
    Svettas endast vid extrem träning och slutade använda deo när var blev gravid. Slutade även att använda bodylotion och började använda baby-olja, vilket visade sig vara mycket bättre mot min torra hud. Brukar inte folk tvätta sig under armarna en gång och duscha en gång om dagen???
    Nu är duscningen en annan diskussion, men nej, alla duschar inte dagligen.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 08:34:42 följande:
    En deo är inte en "doft". En deo är en produkt i den dagliga hygienen som skall hindra fukt och lukt. Det finns parfymfia varianter om man är rädd för att dofta gott.
    & När man klarar sig med produkter som är snällare mot kroppen så är det fel därför att..?
  • Hormigita

Har slutat med deo för att... tyckte helt enkelt att de va klibbigt och har inte lust att gå igenom en hel sortiment bara för att hitta rätt.

Tvättar mig ofta under dagarna och av en konstig anledning har jag börjat att använda talk och det funkar för mig.

• Denebola
    Hyppolite skrev 2010-05-18 08:29:33 följande:
    Du känner ju inte din egna doft på samma sätt som omgivningen gör. Slibbigt att inte hålla hygienen genom att använda deo. Ofta är det ju bara ni som inte använder deo som påstår att det inte luktar.
    Jag är väl medveten om att man blir "hemmablind" för sin egen doft. Och jag håller med dig om att man inte ska använda deo istället för att tvätta sig.

Jag undrar var jag har skrivit att jag inte använder deodorant.
  • CallGirl

Jag tror många gånger att dagens hygienhysteri är rätt överdriven. Jag har jobbat ett antal år inom äldreomsorgen och träffat på många som bara rengör sig med lite vatten, på kroppen och inte duschar alls och konstigt nog så luktar de absolut inte illa. Ingen deo, inget schampo m.m.

Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!