• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Snigelkotten

Kan inte nån som fattar hur man gör starta en omröstning:

- "Använder ju deodorant"?

• Virriga Vera
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 08:34:42 följande:
    En deo är inte en "doft". En deo är en produkt i den dagliga hygienen som skall hindra fukt och lukt. Det finns parfymfia varianter om man är rädd för att dofta gott.
    Jo en deo är en doft däremot så är en antiperspirant det du beskriver och avsett så behöver inte alla använda varken deo eller antiperspirant om man håller sig ren.
  • Rockan

Jag kan förresten också vittna om att jag svettas betydligt mindre sen jag la av med vanlig antiperspirant/deo. Förut hade jag enorma bekymmer med svett & deofläckar, men nu är problemet bortblåst. Visserligen använder jag som sagt alternativ deo, men det är en enormt befriande känsla att kunna använda kläder i andra färger än svart utan att oroa sig för svettringar.

Den som tror att jag luktar illa får gärna stoppa näsan i min armhåla.

• Elli47

Jag anväder deo för att jag behöver det, en dag utan och jag stinker under armarna...

• Snigelkotten
    Virriga Vera skrev 2010-05-18 08:44:40 följande:
     oavsett så behöver inte alla använda varken deo eller antiperspirant om man håller sig ren.
    Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro.
  • Superbia

Jag svettas inte speciellt mycket, de gånger jag har luktat svett går att räkna på ena handen, men jag skulle få panik om jag inte hade deo eller om jag hade glömt det någon dag. skulle jag förmodligen lukta för att jag blev så stressad av att ha glömt det

Morten & Vidar 091029
  • ragatan

Så det finns en anledning till att antalet människor som luktar en aning unket och ovädrade ökat! Någon skyllde på de nya energi och vatten snåla tvättmaskinerna som gör att tvätten luktar surt, men det är alltså så att ungdomar av idag varken duschar eller använder deo!
    Överdriven användning av parfymer, dofter och rengöringsmedel för den egna kroppen rekommenderas inte. Men det finns oparfymerade alternativ som är precis lika bra och som inte tvingar omgivningen att sitta och hålla andan.
    En annan av de yngre förmågorna berättade stolt att hon inte längre tvättar kläderna efter varje användning (obs, toppar, skjortor ody) hon vädrar dom istället. Fantastiskt! Det funkar jättebra på kavajer,  koftor och andra plagg som inte bärs närmast kroppen. Men inte på de kläder som bärs närmast kroppen. de luktar fortfarande av svett och utsöndringar efter vädring.
    Underkläder bör tvättas i 60 grader för att bli rena, eller kokas. På så sätt slipper man mycket klåda och besvär från underlivet.

Att äldre människor inte dofter så obehagligt har att göra med deras minskade hormoner, den fysiska inaktiviteten och det faktum att praktiskt taget alla äldre är lätt intorkade pga att de inte dricker ordentligt.

• HannaS86

Jag använder inte deo annat än när jag ska träna eller om jag märker att jag är i en "period" då jag luktar svett. Jag har märkt att jag luktar ändå inte svett om jag inte har deo annat än vid de två tillfällena. Jag använder Palmolives "torrdeo" eller vad man ska kalla det men jag börjar få panik över att jag inte hittar den i mina affärer längre och nu har jag bara en kvar :/ Hatar såna flytande deos, tycker de tar sån tid innan de torkar och kan lämnas som små stelnade flagor efter sig + att de luktar för mycket parfym o alla andra torrdeos jag hittar tycker jag också luktar för mycket.

• Superbia

Kan även tillägga att jag använder deostick, får panik av kladd under armarna. Deostick är torrt och bra redan från början.

Morten & Vidar 091029
  • HannaS86

Efter att ha läst i tråden borde jag nog skriva deo/antiperspirant.. Bara så det inte blir några missförstånd :)

Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!