• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • fröken sol

jag betalade klänning, skor, mössa och biljetter sånt själv. maten stod mina föräldrar på. Skulle aldrig få för mig att fråga efter pengar till balklänning och sådant.

• jensten
    maruttan skrev 2010-05-09 22:36:38 följande:
     Tycker att din styvdotter får stå sitt kast lite grann. Säg till henne att hon inte gjorde det som ni kom överens om och att ni inte har råd att betala allt så att hon får hoppa över några saker!
    Jag håller med Maruttan här, ta ett snack (både du och pappan!) och gör klart för henne att då hon inte hållt sin del av det hela får det ju bli att planera om.
    Jag köpte t ex min balklänning begagnat, det finns hur fina som helst att få tag på men nu känns det ju lite "i sista minuten" då studenten är om några veckor och ni lär ju endast hinna få ihop pengar från en månadslön så att säga
    Hon kanske kan sälja lite prylar? Vakta grannens barn?
    Nå väl, och festen efteråt kan det väl räcka med fika och tårta för släkten? Hembakat kan ju hon få hjälpa till med ;)
    Som sagt, liiiite kort om tid för att spara ihop pengar. Men hon borde förstå att nu har hon klantat sig. Det fick ju en annan göra...
    Lycka till! Mvh!
  • Lindreas

Alltså... Mössa, skor, klänning och sånt fick jag stå för själv. Mamma sydde min klänning till balen, och köpte tyget också, har jag för mig. Maten efteråt stod mina föräldrar för, men allting annat, som hörde till skolan, om man så säger, fick jag betala själv.

Om din styvdotter inte hållit sin del av avtalet, så tycker jag inte att ni behöver betala allt. Okej, mössan kan ju vara kul att ha, men baler och fester får hon hoppa över om hon inte sparat ett dugg. Nä, hjälp henne köpa mössan, men allt annat får hon ordna själv, på annat sätt...

• ysteresther

tycker hon later som en glidare. jag kopte min klanning till balen i typ november pa rea aret innan, sydde om den lite hos goda vanner, sedan fixade en kompis mamma svinryggen, fargade haret sjalv, en kompis sminkade mig och jag sydde vaskan sjalv.  studentklanningen fran Tiger kopte jag pa outlet for 400kr..mossan betalade jag sjalv, skorna ocksa (samma till bal+student)

jobbade som tidningsbud hela 3an, samtidigt som jag tog korkortet och pluggade ihop 1450poang under det aret. vissa ungar ar bara sa javla bortskamda. lat henne sta sitt kast, har hon inte sparat-dra bort den summan fran de utgifter som finns sa hon lar sig nagot!!

grrr..

• jensten

Sorry, missade att det är NÄSTA år det gäller. Då är det ju ingen fara på taket känner jag ;) Sparar hon 500 kr av studiebidraget har hon hunnit tjäna ihop rätt mycket ändå!

Mer tips är väl - kanske ni har någon som kan fixa håret lite extra fint, någon som har en fin bil att köra henne i, dra i alla trådar ni kan för att dra ner på kostnaderna.
    Mitt bröllop var ett enda stort fixande kring att få saker till bra pris, det vill säga inte betala överpris för t ex inbjudningskort, klänning m m. Och det GÅR! Vår buffé för 100 personer kostade 3500 kr, för buffémat betyder ju oftast att folk tar mindre av fler saker...Skor, etc leta på blocket/rea/fråga släktingar. Oftast har man mycket av sakerna redan hemma, det gäller bara att begripa att nytt inte är nödvändigast ;)
    Ja just, skor kan hon ju mycket väl fynda efter årets "studenttid", och det behöver ju inte vara vitt heller ;)
    Och fotografering -jag hade en väninna som var fotograf. Har ni bara någon med stort intresse för fotografering tjänar ni mängder bara där. Vi anlitade en väninna till vårt bröllop, där vi fick 900 bilder för snudd på noll och inget jämfört med "bröllopsfotograf".
    ingenting är omöjligt, men börja planera redan nu ska det nog gå bra. Och snart torde väl körkortet vara avklarat, då får hon flytta sitt pengafokus till studenten ;)
  • Majsan70

För mig är det en självklarhet att betala studenten! vafasen jag blir ju överlycklig om de tar sig igenom alla hundåren i skolan. Sonen tar studenten nästa vår och jag ser redan fram emot det. Ena dottern går ut nia nästa vår oxå och då är det oxå bal o grejer. JÄTTEKUL! Men det kostar pengar o därför sparar jag till det redan nu o självklart får barnens pappa vara med o dela oxå.

• tjejsan88

Mina föräldrar betalade hela studenten, balen, klänning you name it! För att de ville och hade råd till det. Det var inget avancerat utan det normala. Körkortet har jag betalt själv. Jag hjälpte till mycket vid studenten med mat, dukning och allt som hör till. Jag har alltid hjälpt till hemma. Bor man i ett hushåll får man se till att hjälpas åt. Så är det bara! När jag varit på studieresor så har mina föräldrar betalt resan/flyget och så har jag fått betala mat och uppehälle. Jag har aldrig fått pengar för att jag hjälpt till hemma. Som en del har fått för att de klippt gräs eller liknande. Har jag velat tjäna pengar så har jag fått hitta jobb. För vem får betalt för att man klipper sin egen gräsmatta när man flyttat hemifrån?

Jag har fått betalt ifall det varit något annat som inte ingår i hushållsarbete som att stapla ved, bära plattor men det har inte varit någon nämnvärd summa. Ungefär samma värde som en kebabtallrik...

Din styvdotter får ju räkna med att ni inte kan betala för allt med tanke på hur stor familj ni är. Vissa saker får ni dra in på när hon inte gjort som ni kommit överens om. Nu har hon ju denna sommaren på sig att spara ihop lite pengar, eller mycket. Säg en summa som ni tycker hon ska lägga eller på vilka saker ni tycker hon ska betala som t.ex håruppsättning till balen.  

• Glitter2

Jag betalade inte en spänn för min student. Kände mig inte bortskämd för det, studentskivorna betalade jag med studiemedlet men kläder och festen hemma betalade mina föräldar för. När jag tog min universitetsexamen betalade mina föräldrar min mottagning, vilket de absolut inte hade behövt. Då kunde jag betala själv, men för mina föräldrar var det väldigt viktigt. Mina föräldrar och svärföräldrarna betalade också en hel del av vårt bröllop. Varför? Därför att de kunde och ville.

Så länge vi har ekonomisk möjlighet ser jag ingen anledning till att min dotter, den dagen det är dags, skulle betala sin studentfest/mottagning själv. Varför skulle hon det? Det måste ju vara helt upp till familjens ekonomi. Om man har 9 barn är det säkert så att ekonomin är ansträngd men för andra familjer handlar det om fikapengar.
    Hur var det när du själv tog studenten?

Å andra sidan är ju inte studenten i sig något superspeciellt, för att komma vidare i livet krävs det ju oftast en vidareutbildning. Jag tänker det ofta när jag ser studentflaken och "fy fan vad jag är bra" att i morgon vaknar de upp till arbetslöshet eller ännu mera plugg och studielån

• Muffinsmamman

Såklart att man betalar barnens student när de tagit sig "hela vägen".. det är nog något som man som förälder får spara till ett tag istället.

• Jaja88

Tog studenten 2007, mina föräldrar betalade allting. Vilket kändes ganska självklart! Men jag har heller inga syskon..
    Numer har jag god ekonomi, sambo, villa och en bebis i magen! Så jag kan ta hand om mej själv, även att jag fick studenten betald!

Tycker ens barn är värda en fin avslutning på skolgången om de har skött den bra. Jag hade fina betyg att visa upp för släkt och vänner som kom och firade. Hade inte fått en krona om jag hade gått ut med IG som slutbetyg. Det är väl där jag tycker kravet ska ligga! Om killen/tjejen sköter skolan så får de en fin avslutning :)

Svar på tråden Vem ska betala studenten??