• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Aurora Borealis

Jag är enda barnet och mina föräldrar betalade allt. Jag jobbade samtidigt och hade de sagt att jag skulle hjälpa till att betala hade jag inte knotat över det.
    Hade jag haft flera syskon och ekonomin hade varit annorlunda hade jag förstått att man får spara till något man verkligen vill, så är det ju med allt annat.
    Det verkar som om dottern trott att hon skulle komma undan med att ni skulle betala.
    Men då får ni ju köra en budget variant, ingen fotograf, kanske har ni någon bekant som kan ta lite fina bilder, ingen frisör, man måste ju inte klippa och färga för att göra en uppsättning. Kanske kan du eller någon annan hjälpa henne att sätta upp håret. Köp balklänning begagnat, det finns massor på blocket.

När dottern långt i framtiden tar studenten (förhoppningsvis) kommer vi förmodligen att stå för allt. Min man betalar gärna för sin tös och kan inte tänka mig att han tycker det är något hon ska spara till själv.

• tofsvippan

Har inte läst tråden bara TS, du skriver att du haft ett samtal med styvdottern....

Vart är mamman till denna flicka?
    Varför tar du sånt ansvar för detta, tycker hennes föräldrar ska lösa detta, betalar ni underhåll till mamman?
    Väldigt dåligt av flickan att inte spara något när hon lovat dig det... brist på respekt...
    Kanske hon gör det för att trotsa bara för att du inte är hennes mamma?
  • Danielito
    Erkegris skrev 2010-05-09 11:16:30 följande:
    Vill bara förtydliga att jag tycker det har blivit en sådan stor grej av det här med studenten. "oj wow, va duktiga era barn är som lyckas ta studenten för det krävs ju så himla mycket!" Ja, eller inte! alla får ta studenten oavsett om man har IG i alla ämnen, de flesta som firar, firar ju inte att de kommer ut i vuxenlivet eller att de lyckats klara skolan, utan snarare att de slipper gå till skolan dagarna efter och nu kan supa skallen av sig rejält. Och ska man dessutom betala allt för dem så kommer de ju fortfarande inte ha växt upp, behandlar man de på det här viset så går det som det gör för de flesta man ser på högskolor och universitet nuförtiden, de vet inte vad saker kostar och super upp hela studiebidraget, sedan blir de tvungna att ränna till föräldrarna för att få pengar till hyran - och "snälla" som föräldrarna är så betalar de ju och så slapp barnen lära sig den läxan också. Det räcker ju med att ta en titt på lyxfällan för att inse att många 30-åringar fortfarande inte växt upp och lärt sig ta ansvar för sin ekonomi. Klart man kan vara med och betala om man vill det, men man måste ju också lära sina barn om pengars värde. Och vet ni vad, de barn som får skaffa sina egna pengar, köpa sina saker för pengar de själva tjänat ihop, de växer så otroligt mycket och får ett självförtroende som de har nytta av resten av livet sedan.
    Jag håller med helt och hållet!
    När jag tog studenten så betalade jag mössan själv, kläderna, gjorde min tårta och fixade allt. Det enda som mina föräldrar var väl presenterna.
    Dessutom så behöver det inte kosta så mycket vid mottagningen, lite mat och dricka.
    Kläderna gick för 2000:-, mössa 500:-, biljetterna till studenten 500:-.
    Ska hon även fråga om föräldrarna ska betala hennes sprit så hon kan dricka sig full när hon står på flaket?
  • sirisdotter
    Lingling11 skrev 2010-05-09 19:22:08 följande:
    Kan bara utgå från hur det var för mig då jag tog studenten. Mina föräldrar har aldrig haft gott om pengar, men de lät oss barn ändå få hela studiebidraget. Tanken var att vi skulle få lära oss hantera pengar själva, så allt vi ville ha kläder, mobiltelefoner, körkort etc. fick vi betala själva. Likaså när det kom till studenten och balen fick jag betala allt själv. Jag tyckte inte det var något fel på det eftersom jag ju hade fått pengarna och visste vilka krav som mina föräldrar hade för att jag skulle få ta del av dem varje månad.
    Min dotter hade studiestöd(från 16 år)  och underhållsstöd (från 18 år)  för att lära sig att sköta pengar.
    Jag gjorde mig inga bekymmer betr. utgifter inför studenten, vad jag minns.  Borde jag skämmas för det?  Dottern köpte säkert tyg och sydde själv balklänning och kläderna för studentdagen och betalade antagligen för balen.  Studentmössa ville hon inte ha, inte mottagning heller.

Jag beställde faktiskt en blomsterkrans så tt hon hade något att ta på vid mösspåtagningen - och ordnade granne som skjutsade till balen i cabriolet.  Studentens pappa kom med sin björk- och blomsterpyntade bil och körde hem den nybakade, som stack ut via takluckan!.
    Allt som stod på buffébordet hade studenten själv lagat.  Håruppsättning till balen gjorde väninna.

Körkort blev senare, med bidrag från mormor och dotterns egna besparingar.

Kinaresan  verkar skjuten på framtiden p g a familjebildning...
  • Lajkie

Jag kommer betala allt för mina barn med största sannolikhet.

Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Rix

Vill bara klargöra en liten sak, det är så lätt att idag sitta med små telningar och säga att självklart ska mina barn få allt men ingen vet hur livet blir. Det kan vända i morgon.

En skilsmässa kan gå smidigt men min blev en dyr affär som jag fått betala på länge.

Mitt liv blev inte som jag planerat och det kan hända vad som helst med vem som helst. Jag och min man har ekonomi idag men vi är många som delar på den (hans 5 mina 3 och våran tös). Har tidigt lärt mina barn pengars värde men hon som ska ta studenten har bara bott hos oss i drygt ett år. Det var då vi satte oss ner och pratade med henne om ekonomi. Nu sket hon i att spara ens 50:- per månad av sitt studiebidrag och det tycker jag är nonchalant. Vi betalar alla hygienartiklar, linser, körkort, mensskydd mm så jag tycker inte vi är snåla ändå.

Kram Anna

ps hon har nu ialla fall bestämt sig för att göra en budget och försöka sätta in lite varje månad på sitt sparkonto.ds

• LyckligtSlut

Min klänning gick nog på en tusenlapp, ska jag erkänna, balen på 500 och mössa 200, fika bakade jag själv men gick väl ändå på 500. Så det kostade ju en del. Fick lite pengar i studentpresent av släktingar men det kan man ju inte räkna med att alla ska få.

Men vi var ju inte 9 barn heller, så dte var lättare för mina föräldrar att skämma bort mig.

• DalaMia

Jag har betalt 2 döttrars bal och studentfestligheter.

Sina körkort har de däremot fått spara ihop till själva.

Jag anser att barnen själva inte ska behöva spara ihop till det.

Ni i erat falll hade dock gjort en deal, som ni nu får försöka ta er igenom.

Hennes sommarjobbspengar... kan hon lägga på sott körkort istället tycker jag.
    Och inte bara leka upp pengarna.

• Fins Mamma

jag jobbade o betalade det mesta förutom smörgåstårtan som mor fixat till själv...

balklänningen sydde jag så där betalade jag " bara" tyget
    skor
    smycken
    studentkläder
    mössa

sen en sjuhelsikes massa öl o cider o vin *haha*

men tycker att man bör ta ansvar för sin ekonomi när hon faxtiskt har möjlighet

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Sarah84

Mina föräldrar betalade & har betalat alla våras student utgifter för mig & mina 3 syskon.
    Alla körkort också.

Då jag gick i skolan så var det ingen (vad jag vet) som betalde sin student/bal själv.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Vem ska betala studenten??