• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • MissLillan
    vivianne skrev 2010-05-09 11:18:31 följande:
    Mina föräldrar betalade min student och jag kommer att betala mina döttrars! Men det får väl vara inom rimlighetens gränser. Tänker då inte pynta upp för proffssminkning och märkes-balklänningar. Är ju inget bröllop... Vill ni ge henne incitament att spara så ha en "vi matchar-deal". Tänker då på t.ex. Kinaresan. Det hon sparar ihop genom att t.ex. sommarjobba matchar ni. Sparar hon 2500:- får hon ytterligare 2500:- av er och bra med fickpengar efter att vaccinationerna är betalda. Sparar hon en femhundring blir det "bara" en femhundring från er också och alltså en tusenlapp att röra sig med. Sedan ryser jag lite av en 17-åring som vill sova hela sommarlovet men jag tror det är så nuförtiden... Känner mig rätt gammal
    Toppen tycker jag det låter!
  • Shmone

En fest för släkt o vänner hemma tycker jag man som förälder kan stå för...

Men betala för kläder, frisör, bal, studentmössa, fotograf? Inte en chans att jag skulle få för mig att betala det åt en 18-19åring.

• Moonis

Har aldrig hört att dom ska behöva stå själva för sin student. Tycker det är självklart att jag som förälder ska stå för det men, eftersom jag då betalar kan jag ju begränsa budgeten så får man ta till det som är viktigast.
    Med andra ord kan dom inte få vad dom vill och hur dyrt dom vill.

• Lilla Snosgosen

Jag betalade min studentklänning, mössa och extrasaker själv. Sen gick jag inte på balen för att jag skulle gifta mig på sommaren, men hade jag gått på balen hade jag betalat det själv också. Finns väl ingen anledning att mina föräldrar ska betala det när jag har ett jobb? Skulle jag liksom inte ens få för mig att fråga.

Mina föräldrar betalade mitt körkort, vilket jag kommer göra för mina barn också eftersom jag anser det vara en helt oväderlig present som jag är otroligt tacksam för.
    Festen för familjen efter studenten betalade mina föräldrar och det kändes som att det var det enda rätta där :) 
  • Myra88

Jag tog studenten för tre år sedan. Mamma betalade för fest och skylt, pappa gav mig en femhundring till studentklänning. Själv betalade jag för biljetter till diverse skivor och kläder till dessa (ca 10 st), slutskiva, mössa, flak, smink och allt annat som bara var till mig. tror att jag spenderade dryga femtusen ur egen ficka på allt runtomkring studenten.

Din styvdotter och du har ju kommit överens om att hon skulle stå för 3-5000 kr själv och om hon inte uppfyllt sin del av överenskommelsen är det ju hon som får bli lidande. Det kallas att bli vuxen och lära sig ansvar och prioritera för det är ju inte meningen att familjen ska bli lidande. Håller med det som sagts tidigare i tråden att sminkning och håruppsättning är något som blir indraget. Annars kanske ni kan komma överens om att hon får låna pengar av er som hon får betala igen när hon får pengar för sommarjobbet.

Har ni pratat med styvdotterns mamma hur mycket hon tycker att det är rimligt att skjuta till?

• frökenelisabeth

Som jag minns det betalade jag själv för kläder, mössa, bal, frisyr, osv.

Föräldrarna betalade för mottagningen på studentdagen.

Balklänningen sydde min mamma men jag minns faktiskt inte vem som betalade tyget.

• ragatan

Mina barn har sommarjobbat sen de var sexton, vi har betalat för mössa och present, restan har de stått för. En var på balen, den andra struntade i det. Igngen av dom ville ha mottagning hemma. De ansåg att de var gamla nog att själva bestämma hur deras dag skulle se ut, och vad de skulle göra. Alltså betalade dom själva.

• FiaLisa75

Nu har jag inte läst allt, men rent spontant - det gäller din styvdotter, då borde det rimligtvis finnas en till förälder någonstans... Det kan väl inte vara för mycket begärt att den också ställer upp och betalar, eller?

Nu är inte mina barn i studentåldern än och jag hoppade av skolan och tog aldrig studenten. Men min bror gjorde det och mina föräldrar betalade allt åt honom. Nu vet jag att det är mer utgifter på en tjej, men ändå. Den dagen mina barn tar studenten är jag ganska säker på att jag kommer att stå för alla utgifter.

• Tinnys

Aldrig hört talas om någon som har behövt betala för sin student. Jag kommer betala studenten för mina barn. Men skulle de vilja ha något utöver, klänning/kostym, mössa, lastbil, släktfest, så då får vi ta den diskutionen då.

• Verkligen

Inte sjutton ska man väl som student betala sin egna student & studentskiva?
    Min mamma stod för studenttransporten, studentkläder & fotografering. Sen hade vi en fest hemma hos oss där vi gjorde en del av maten själva. Allt var väldigt bra tycker jag och kostade inte mycket.
    Studenbalen sket jag i, jag fick välja mellan den och en biljett till Hultsfred..

Tycker man som förälder står för studenten för att fira att ens barn äntligen är klar med skolan. Och det får ju även bounsföräldern "stå ut" med att göra om man lever som en familj.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
Svar på tråden Vem ska betala studenten??