• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • litenskatt

Det är upp till er hur ni gör. Alla har det inte likadant hemma. Men det är klart det blir dyrt om ni ska betala allt sånt för alla barnen.

Hos oss betalade våra föräldrar allt sånt. Jag betalade ingenting.

Isabell ✝ 070722 ★ Alica 090414 ★ Lilla3an BF 101208
  • Topdog

Jag tycker att det beror helt på vad man har för överenskommelse. I vissa familjer diskuteras inte saken alls; föräldrarna står för allt och det är inget mer med det. Andra familjer har helt andra överenskommelser. I erat fall kom ni överens med dottern att hon skulle spara ihop endel pengar. Av vad jag kan utläsa av TS trode det vara ca 3000. Nu har dottern brutit sin del av övenskommelsen och  då tycker jag att hon får stå sitt kast.

Förslagsvis står ni föräldrar för mössa, mat vid balen och mat och lokal för festen/mottagningen. Därefter sår hon stå för det som är specifikt hennes; ny klänning, håruppsättning och fotografering. 

• Sandra N
    vampyria2 skrev 2010-05-09 19:08:10 följande:
    Här hos oss så är det självklart att det är vi föräldrar som betalar sånt, jag har lite svårt att förstå varför man inte gör det om jag ska vara ärlig Det är nått som barnet har förtjänat genom att fixa studenten.
    Förtjänat? Som sagt de allra flesta tar studenten o visst e det ändå ngt att fira men att man som förälder ska stå för HELA kostnaden tycker jag inte. Visst kan man betala en del, kanske de mest nödvändiga saker men det handlar om en 18-19åring som bör veta/lära sig värdet av pengar! Dessutom skriver TS att hon har 8 barn! Förklarar inte det en del?
  • Ejin

spontant när man läser rubriken så tänkte ju jag att såklart betalar föräldrarna...

Men när man sedan läser tråden och hör att hon inte orkar sommajobba för att hon måste sova och att ni betalar för både körkort och kina resa , samt att hon kräver dyr sminkning och fotograf så känns de bara som hon är enormt bortskämd...

Tycker verkligen att ni ska hålla fast vid eran deal som ni bestämmde förra året. Hon kommer säkert bli skit sur och gapa och skrika men sådana är ju tonnåringar.... Hon verkar behöva lära sig om pengars värde...
    När man är vuxen kan man inte bara kräva de bästa och sen gapa om man inte få de... och hon är ju nästan vuxen...

herrugud om kanske två tre år ska hon klara sej helt själv....

• Lingling11

Kan bara utgå från hur det var för mig då jag tog studenten. Mina föräldrar har aldrig haft gott om pengar, men de lät oss barn ändå få hela studiebidraget. Tanken var att vi skulle få lära oss hantera pengar själva, så allt vi ville ha kläder, mobiltelefoner, körkort etc. fick vi betala själva. Likaså när det kom till studenten och balen fick jag betala allt själv. Jag tyckte inte det var något fel på det eftersom jag ju hade fått pengarna och visste vilka krav som mina föräldrar hade för att jag skulle få ta del av dem varje månad.

• sötmysan

ojoj. inte ska ens föräldrar behöva betala så mycket för ens egen student!! tog själv studenten i fjol och så här delade vi upp det: jag stod själv för mössan, balklänning, balbiljetten, tjutstill balen, studentklänningen och alla småkostnader runt om skor, dricka mm...

mina föräldrar stod för: kostnaderna för fikabröd och smörgåstårta (jag bakade allt själv) till släktbjudningen och håruppsättningen till balen.

antar att det kommer se heelt annorlunda ut när min lillasyster tar studenten nästa år för hon lär stå där helt utan egna pengar och mamma och pappa får stå för hela kalaset...vi är alla olika!

• Guld gossarnas Super Mamma

Här har vi av tradition alltid så att föräldrarna står för hela kalaset,anser även jag att det är nått som barnet har förtjänat genom att fixa studenten.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Bustrollen

Jag betalade allt själv till studenten och balen. Mina föräldrar stod inte ens för maten trotts att pappa bjöd in folk jag inte ville ha med/kände.

• Stephany

När den dagen kommer om ett ex antal år. Så kommer jag och våra barns pappa att stå för den kostaden. Det tycker jag inte är mer än rätt.

Samma med körkortet det ska våra barn även få utav oss.

(¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • MassiiMotoo
    Sandra N skrev 2010-05-09 19:20:05 följande:
    Förtjänat? Som sagt de allra flesta tar studenten o visst e det ändå ngt att fira men att man som förälder ska stå för HELA kostnaden tycker jag inte. Visst kan man betala en del, kanske de mest nödvändiga saker men det handlar om en 18-19åring som bör veta/lära sig värdet av pengar! Dessutom skriver TS att hon har 8 barn! Förklarar inte det en del?
    För att hon har 8 barn ska hon "lida"för att hin tien får sin student fixat?

Alltså jag tyker så här. Att man som förälder ska självklart stå för studentfest kostnaden. Ev bal och klänning.
    Men sen kan man tänka att man kanske itne behöve rköpa det dyraste. Alltså ha en studentfest som inte behöver kosta asmycket. Köpa en billig klänning ELler som jag , jag gick inte på min bal och jag ångrar inte det. en kostnad mindre.

Men sen så hade jag inte mina föräldrar så dekunde betala utan jag fick fixa allt själv med hjälp av min sambo.

Men som sagt jag tycker att föräldrarna skabetala, men inom en rimlig gräns.
    Jag hade dock inte betalat någon Kinaresa. Det hade mina brn fått tjäna ihop själv!!
    Efter studenten är det viktigt att man förstår att man inte är ett barn längre utan än vuxen!VIll hon resa för hon spara till detta själv.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??