• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Fru U

Jösses, är det enda jag känner.

Jag och alla jag umgicks med fick studiebidraget i den åldern och det skulle räcka itll alla vardagliga utgifter (busskort, bindor mm).

Enda gången vi fick extrapengar var till tex vinterjackor o dylikt. Extra-avaganser som smink/frisör inför fester o dylikt fick vi själva betala

Svaren bor i hjärtat
  • Malin o Henke
    Mina föräldrar betalade hela min student!! Förutom varje kvälls festande den sista veckan, det fick vi stå för själva!! Visst var det dyrt, men vi fick heller inte det allra dyraste!! Det gick väl loss på ca 3-4 tusen alltsomallt.. Jag tog studenten 2 år innan min syster..

Men jag håller med... Det är JÄTTE dyrt.. Men är ett minne för livet!!! O det ville mina föräldrar att vi skulle få!!

//Malin
    *Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • 86TiAn82

Jag betalade då både klänning, biljetter och mössa själv. Middag och tårta med mera stod familjen för.

• luvah33

Mamma betalade allt för mig, var aldrig på tapeten att jag skulle spara till studenten. Jag tog studenten 2008.

• MiaMajsan

Jag betalade för kläder (som gick att använda igen), mössa och avslutningsfesten. Hade inte råd att gå på skiva eller bal. Min mamma hade inte pengar, men hon fixade fika :)

• AleidaGuevara

Mina föräldrar betalade för mottagningen jag hade hemma efteråt, med släkt och vänner. Klänning, klippning, mössa, studentskiva  m m betalade jag själv med hjälp av studiebidraget och mitt extrajobb.
    Självklart hade jag fått planera lite så jag kunde handla allt, men att studenten var på väg var inte direkt någon överraskning.

• sirisdotter
    Fru U skrev 2010-05-09 22:10:17 följande:
    Jösses, är det enda jag känner.Jag och alla jag umgicks med fick studiebidraget i den åldern och det skulle räcka itll alla vardagliga utgifter (busskort, bindor mm).Enda gången vi fick extrapengar var till tex vinterjackor o dylikt. Extra-avaganser som smink/frisör inför fester o dylikt fick vi själva betala
    Vad skönt att du skriver så.  Det känns konstigt att läsa alla som skriver att det är självklart att föräldrarna betalar allt.  I och för sig framgår det sällan i de fallen om barnen disponerade studiebidrag   (och i förekommande fall underhållsstöd)  själva dessutom.
  • kalin

Jag betalade kladerna. Mamma och pappa stod for allt annat.

• maruttan

Tycker dagens ungdomar är så JÄVLA bortskämda som ska få allt serverat på silverfat utan att behöva kämpa för det man vill ha ett endaste dugg!!

Jag sommarjobbade från jag var 14, klippte gräset hemma hela sommaren för 1000:-. Fick klara mig på studiebidraget, enda gången mina föräldrar hjälpte till med pengar var när jag behövde något dyrare som vinterkläder , jeans eller något liknande.
    Fattar inte varför det ska krattas så för alla ungdomar idag?!
    Mina föräldrar hade det inte så fett eftersom min mamma var hemmafru med 3 barn vilket gjorde att vi inte kunde få allt vi ville men jag har överlevt!

Tycker att din styvdotter får stå sitt kast lite grann. Säg till henne att hon inte gjorde det som ni kom överens om och att ni inte har råd att betala allt så att hon får hoppa över några saker!

• Fru U
    sirisdotter skrev 2010-05-09 22:31:16 följande:
    Vad skönt att du skriver så.  Det känns konstigt att läsa alla som skriver att det är självklart att föräldrarna betalar allt.  I och för sig framgår det sällan i de fallen om barnen disponerade studiebidrag   (och i förekommande fall underhållsstöd)  själva dessutom.
    Vi lever i en märklig värld där barn förväntas få allt betalt. Majblomman gav 5000kr till en tjej för att hon skulle kunna gå på bal (eller hur det nu var, var en intervju på radio).

Liksom 5000 spänn! För en fest.

Men å andra sidan är man tydligen fattig om man inte åker utomlands en gång om året....
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vem ska betala studenten??