• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • amomentlikethis

Min mamma var så snål att hon inte ens dök upp till min student. hon ringde inte heller och grattade. hade varken studentkläder eller mössa. Hur skulle jag ha råd med det...jag var den enda som tog studenten i svart linne och jeans.

så med detta i minnet så kommer i alla fall jag betala min dotters student, och min sons om han nu tar studenten (handikappad) utan att blinka. Dom ska få ett bättre minne av sin student än vad jag har av min.

Men jag tycker gott att hon kan spara 50 kr/mån om det är vad ni har kommit överrens om. Ta hand om pengarna direkt själv så sparar du dom åt henne.

Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Victoria86
    Umm Elias skrev 2010-05-09 10:39:23 följande:
    Hm, har aldrig hört talas om ngn som betalt sin student själv . Tycker definitivt att det är föräldrarnas utgift, som en del av presenten för väl utfört arbete.Körkortet däremot tycker jag att man kan betala själv.
    Håller med.
  • Aros

Jag kommer betala studenten för mina barn. Men visst, vill killarna ta studenten i svindyr Armanikostym så lär de få spara själva.

TS: kan du inte hjälpa henne att spara? Så hon varje månad ger dig pengar att förvara åt henne. Hon klarar tydligen inte av det själv, då får ni väl hjälpas åt. Sen när hon väl sparar själv så kanske hon väljer lite billigare alternativ: färgar håret hemma, köper en begagnad klänning eller hyr den osv.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • hemljuvahem

Jag kan säga som min vise klasskamrat sa till mig:
    "varför ska jag fira studenten, det är bara ett delmål av mina studier, än är jag inte färdig"

Han hade flera års studie kvar sen på högskolenivå ..

Men som någon sa.. belöning, för vadå? De flesta tar faktiskt studenten idag.

• KinkyE

Heller aldrig hört talas om någon som betalat sin student helt själv. Mina föräldrar betalade allt, studentklänning, balklänning, studentmössa, mat och alkohol. Även för studentklassmiddagen som vi hade samma vecka. Dock betalade jag för min biljett in på stora studentfesten som hölls på en nattklubb samma dag. Men de hade sparat åt mig. Vilket också jag skulle göra åt mina barn om jag hade också. Man tar bara studenten en gång och det är en upplevelse för sig (även om man har flera års universitetsstudier framför sig)

Men tar din styvdotter studenten nästa år så har hon ju ännu gått om tid på sig att spara in pengar...

• KinkyE
    LivL skrev 2010-05-10 01:22:25 följande:
    Varfor betalar ni hennes korkort???
    Varför ska dom inte betala det? Om dom har råd? Mina föräldrar betalar mitt också.
  • kaktuz

Jag tykcer inte ni ska ställa upp och betala studenten nu i alla fall inte mer än ni ursprunlgigen skulle ha gjort om hon sparat.
    Hon får väl sälja av det hon köpt för pengarna p åtradera elelr nåt och lägga dem pengarna på studenten.

• LillaFlingan

min mamma stod för studentskivan.. (dvs maten,lokalhyran,osv)..
    har för mig att jag fick bet. både studentmössan och studentklänningen ur egen ficka..

var även på bal, men där så gick jag inte till frissan och jag hyrde en klänning rätt billigt.. :)
    och jag bet nog för balklänningen själv med.. minns inte riktigt..

men min mamma var ensamstående, och vi var två som tog studenten (tvillingar)..

• LillaFlingan

ps: hon får väl skippa att gå och få håret uppsatt,klippt och färgat hos frisör.. bara klippning lär räcka tycker jag.. och hyra balklänning osv.. men tycker ju att ni får stå för kalaset ändå.... sen får hon väl bet. tillbaka den del som hon eg skulle ha stått för, vid ett senare tillfälle?

Svar på tråden Vem ska betala studenten??