• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • tessi3h

Mina barn kommer inte behöva betala för sin student men det beror ju på vilken ekonomi man har också. Tycker inte det är fel om hon får bidra lite till tex balklänning eller om hon tex vill gå till frissör för håruppsättning. Mottagningen i samband med studenten bör ni betala iaf.

• Amlin
    enny signatur skrev 2010-05-10 10:43:44 följande:
    Jag håller med :) Men anledningen att jag tycker det är bättre att ge en summa är att personen själv får välja hur hon vill lägga upp det. Kanske föredras det jeans och tshirt på studenten och andra saker på balen, då får det väl vara så. Men kan man hjälpa till tycker jag det är taskigt att vägra för att dottern brytit ett löfte, det blir orimliga propotioner på det hela, men det har väl aldrig varait vad ts diskuterar heller
    Nä en extra chans är ju rimligt. Så är det ju också i den vuxna världen. Ofta får man en chans till att ordna sånt som skitit sig (även om det inte allti är fallet tyvärr)

Nu hade hon lovat spara 50 kr per månad och har inte gjort det under ett år. 50 kr har de alldra flesta möjlighet att avvara om det är något man tycker är viktigt som står på spel, så det tycker jag är väl nonchalant. Men jobba upp den summan eller spara 100 kr kvarvarande år är rimligt. (För visst var det studentdax först nästa år?)

Sen kan man gå in i diskussion om hur resten ska betalas och vad det är rimligt att man står för. Kanske går det hitta en klänning på blocket, göra frisyr själv osv.
  • sirisdotter
    enny signatur skrev 2010-05-10 10:32:24 följande:
    faktiskt inte betalningsanvariga barn så eftersom föräldrarna har ekonomin (och ansvaret över att barnen ska ha pegar) så är det lite konstigare.
    Vadå, eftersom föräldrarna har ekonomin?  Gymnasisten har studiebidrag - och från 18-årsdagen- om föräldrarna inte lever ihop, vilket TS:s bonusdotters föräldrar inte verkar göra; underhåll(sstöd).

Boendeföräldern kan vara deltidsarbetslös och ofta sjukskriven,  ensamstående....  OK,  lite bostadsbidrag får vederbörande  då, för det extra rummet man har i bostaden för gymnasisten  (vilket försvinner direkt efter avslutad gymnasieskola).

Att be umgängesföräldern om ekonomiskt bidrag  kanske "inte finns på kartan"  om intresse knappast funnits tidigare genom åren.
  • Baloo81

Alla har inte den ekonomin idag att kunna betala allt för sina barn vid studenten. Jag tyckte att ni gjorde det bra som tog tag i budgeten för 1 år sen med tjejen. Om hon nu har skitigt sin del av överemskommelsen så får hon faktiskt stå för sina handlingar. Jag tycker ni gör rätt. Hon kan bara skylla sig själv. Ni har sagt vad ni kommer att betala och vad hon får betala ja då har hon inte rätt att bli arg om hon inte får en student som hon vill ha. Det är inte lätt att ha 8 barn. Men det jag tycker är att hon borde betala sitt körkort själv. Hon borde ha sommarjobb som dom flesta har eller har haft. Min sambo har jobat varje sommar sen han var 14 år och i sommar ska han ha sin första semester. Om man vill unna sig får man jobba.

• Fru U

Jag måste fråga: vad är det som är så himla viktigt med studenttjafset?

Jag är väl för gammal för att förstå detta för visst man hade fester o sånt när jag var ung (!) också men det var ungefär 50/50 som gick/inte gick.

Mössa ja. Plakat ja. Finare kläder ja. Buffe med familj o släkt efteråt ja. Men allt det andra var det som sagt lika många som struntade i som brydde sig.

Svaren bor i hjärtat
  • JBC

Har hon inte sparat nåt alls så får hon ju leva med det och avstå från vissa grejer. Tycker det här med studenten är lite hysteriskt. Har själv inte tagit studenten från gymnasiet utan läst in på annat sätt. Uppvaktning efter det kunde jag se mig i stjärnorna efter. Lilla syster tar nu studenten och då ska det vara både fest och dyra presenter......Fest som hon inte ska behöva lyfta ett finger för att fixa nåt till och dator är tanken att hon ska få. Sen tyckte inte pappa att man behöver vara så hysterisk över att hon tar studenten. Jag sa att jag redan tyckte han gått över gränsen för att vara det. Men det är min åsikt det.

• MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 10:43:08 följande:
    Varför så big deal av studenten? Det är inte ens en riktig student.Nu vet jag att ni kommer att protestera men studenten med mössa och allt var något man tog efter högskolan.Visst kan jag köpa att seder förändras men att alla tar studenten på gymnasiet oavsett betyg är bara fel.
    Vadå har jag ingen riktigt student?

Klart det är! Det är ändå en milstolpe i livet att gå färdigt gymnasium.
    Många pluggar inte vidare efter gymnasiet ska det vara mindre värt då?

Håller dock med att många gör en stor jävla deal av detta med student och fester med mera.
    Som jag skrev för några sidor sen, så gick jag inte på balen, för att jag helt enkelt inte ville. Skippade alla studentfester, men gick på pubrundan.
    Sen var de mössa och kläder till student som jag hittade billigt . Mina bröder hjälpte mig med maten och sambon hjälpte till lite med pengar för festen.

Ingen resa gjorde efter studenten och min avslutning av skolan blev ganska billig.

Ja just det vi gick ihop några i klassen och hyrde en sådan lastbil där vi alla kunde åka för en billig peng.
  • Fru U

Egentligen tar man studenten när man går ut högskolan, inte gymnasiet.

Och hade man inte fullständig examen fick man gå ut bakvägen och skämmas.

Svaren bor i hjärtat
  • Hedi
    Fru U skrev 2010-05-10 11:47:24 följande:
    Egentligen tar man studenten när man går ut högskolan, inte gymnasiet. Och hade man inte fullständig examen fick man gå ut bakvägen och skämmas.
    Ja det tycker jag är rätt!
  • Fru U
    Hedi skrev 2010-05-10 11:52:22 följande:
    Ja det tycker jag är rätt!
    Jag förstår inte vitsen med att alla ska ha fest o mössa o hela midivippen om man inte ens verkligen tagit examen (oavsett om det är gymnasiet eller högskola)
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vem ska betala studenten??