• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • sopes alva
    Rix skrev 2010-05-09 10:35:44 följande:
    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.FotograferingMat och lokal till studentfesten mm mmNu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...
    Sen säger du ju själv att hon inte uppfyllt sin del av avtalet att hon ska spara själv också, (det är ju faktiskt ingen självklarhet att hon ska bli firad med lokal dryck mat klänning frisör bla bla bla) ge henne ett bidrag på en mindre summa som hon får använda som hon tycker sig bäst.. och fira henne sen med mottagning hemma. har massor av kompisar som haft jätte fina mysiga mottagningar med pastasallader med massa gott i, cider och härlig tårta med jordgubbar.Lätt roligt och billigare.
  • flumhum

jag fick nästan allt, hade min sambosbal att gå på fem hundra spen mamma betala det samt min uppsydda balkläning betalahon

min studentskiva betala dem (skiva va för hela klassen alla bidrog med 700:- )
    Men jag betalade den uppsydda koktailklänningen och min egna studentklänningen.

Mamma stog för tårtan som vi bjöd på för släktingar . kakorna bakade jag själv.
    flaket var gratis för vi lyckades panta så många flaskor och sälja bakvärk i skolan.

Min klänningar gick alla tre på över 10.000 ihop. jag betala av mina spar pengar. ca 9000 för mina två. och resten mamma.

tyckte det var en bra deal.

min studentmössa med studentpaket gick på femhundra och det stog mamma för.
    samt smycken och hår uppsättning för balen (då köpte jag smycken på kicks för runt 50spen men det såg ut som de kostat mer :D)

Hår uppsättningen gick på 100 vilket inte va så dyrt

men skor för det betalade mamma

och jag hade de lyckligaste dagarna i mitt liv, för min egen fest , sen bal på svaneholmslott i malmö, sen mitt eget utspring och sen min sambos.

• hemljuvahem

För mig var studenten bara ett patetiskt fylleslag tillslut.. neh fy!
    Antingen läser man vidare
    Eller så är det ut i arbetslivet och vara arbetslös som gäller..

"för jag har tagit studenten fyfan va jag är bra" Grattis liksom!

Det var den mest förvirrade dagen i mitt liv..vad ska jag göra nu liksom och vad vill jag göra (?)

• Kajak
    mazquE skrev 2010-05-10 13:12:45 följande:
    varför i hela friden ska student barnet få betala själv?  det enda rimliga de ska ha egna pengar till själv är väl  till det som händer på kvällen. om det är något inträde,alkohol, mat.  studenten tar man bara en gång. låt det bli erat barn speciella dag och låt de få känna sig uppvakade. inget roligt för de att få spara ihop pengar själv till en sån sak. 
    Jag tycker det är SJÄLVKART att man ska betala själv...
    Man måste inte ta student.
    Man kan välja bort studentbal och alla krimaskrams.

Så vill man ha det så är det självklart att betala det själv, vill mamma o pappa vara med o betala så är det helt ok.
    Men kräver att dom ska vara med o betala är FEL! speciellt när man jobbade.
  • sopes alva

Sen är inte studenten som den var förr. Förr var det en stor grej, folk verkar inte komma ihåg det. Nuförtiden blir du inget efter studenten du måste plugga vidare för att utmärka dig...

• Elli77

Intressant fråga. Jag tycker det handlar om vilka förväntningar man har. Att ha stort kalas för bekanta (till föräldrarna ofta) och släkt är kanske inget dottern faktiskt har lust att lägga pengar på och det BORDE hon inte behöva göra. Det går finfint att fixa lågbudget och fixa mycket själv där. Studentmössa, plakat, blommor och sådant ingår också i uppvaktningen av henne. Det är tungt att dra ett sådant lass (bara det) om man inte har pengar över men genom lågbudget och sparande kan man förhoppningsvis få ihop det. 

Balen däremot, kanske ett bidrag till en klänning hade varit fint om man har råd med det men håruppsättningar och smink och bil dit (herregud... det hade inte ens jag till mitt bröllop (för just det, jag hade inte råd - eller prioriterade inte det...) NEJ. Det kan hon gott betala själv speciellt då ni faktiskt kom överens om att hon hon skulle spara och att ni sitter i en sits där ALLA i familjen måste dra in på sina utgifter (inklusive syskon som kanske inte får det DE verkligen behöver - sminkning behöver faktiskt ingen). 
    Här handlar det ju om att våga vägra köphets och utseendetvång. Synd att behöva tvinga på det på sin 18-åringa dotter (eller styvdotter i det här fallet), men alla har inte råd med allt, så är det. Jag jobbar som lärare och ser hetsen runt balen bli värre och värre för varje år. Numera åker de elever som har råd förbi Grand hotell (i Lund) med sina dyra bilar en extragång för att visa upp sig extra och har kläder för många, många tusen kronor. Ett skryt som faktiskt förvånar mig. Hoppas jag vågar stå för det här även när mina barn blir stora...
  • Vaniljkex

Mina foraldrar betalade min student, det var inget snack om saken. Men vi hade det gott stallt, och da kommer ju saken i ett helt annat lage sa klart. Om ni har kommit overens om att hon ska spara, och det inte sker, tycker jag att det ar rimligt att ni skjuter till er del, for att visa att man star for vad man kommit overens om, men att det far bli en budgetstudent for henne. Tycker inte att ni ska skjuta till mer an vad som ar sagt.

• FridaB09

Jag fick allt betalt, men det blev nog ganska billigt då jag inte var intresserad av att gå på balen och inte hade någon stor fest hemma. Det var klänning, mössa, klasströja, ett par dyrare presenter och lite lyxigare mat/fika hemma för totalt 7 pers. som mina föräldrar betalade. Körkortet tog jag lång innan dess, men min skola betalade större delen av det. 

• lövet2

Nix, här betalar studenten själv. Herregud, de får ju ut över 1000 kr/månad, så om de inte lägger undan för att ha till studentmössa och dylikt, så får de skylla sig själva.

• sirisdotter
    lövet2 skrev 2010-05-10 16:56:16 följande:
    Nix, här betalar studenten själv. Herregud, de får ju ut över 1000 kr/månad, så om de inte lägger undan för att ha till studentmössa och dylikt, så får de skylla sig själva.
    Över 1000 kr/månad -vad räknar du med då? 
Svar på tråden Vem ska betala studenten??