• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • sirisdotter
    JosieJosie skrev 2010-05-11 08:12:05 följande:
    Många i den här tråden verkar bara bortse ifrån att denna student fullkommligt struntat if en överenskommelse som hon och TS hade. Känns inte så relevant  hur mycket pengar TS har i sammanhanget - en överenskommelse ären överenskommelse! Varför ska hon bara kunna skita i det och sen sura för att hon inte får som hon vill?
    Håller med till 100 %.  En del anser att man inte kan förvänta sig att en så ung människa som 18 år klarar att spara och hålla en överenskommelse.

Kom att tänka på när min dotter förälskade sig i ett STORT gosedjur på Nordens Ark.  Jag sade ifrån, tyckte hennes rum var fullt av leksaker.  Dottern kunde inte släppa tanken på den svarta pantern (?).

"Om jag blir utan fickpengar tills gosedjuret är betalt då?  I 14 månader!?"
    Jag blev så tagen av att hon kunnat tänka ut det - och räkna ut tiden (det måste ha varit på lågstadiet), så jag gick med på det.

Det var aldrig tjat om fickpengar medan avbetalningen pågick! 
  • filuren80

Det ska vara lika för alla barnen...

betalar ni lite åt styvdotter o hon betalar lite
    så ska också era kommande studenter (de andra 8 barnen) också få betala lite av sin student...

Jag betalade mina kläder till studenten själv... Köpte också min studentmössa själv...

balen gick jag aldrig på... Men skulle jag gjort det så skulle jag bara hyrt en balklänning för hur ofta kommer man använda en balklänning?

TAckkort tog vi själv...
    Kalaset hade jag i trädgården hemma hos min farmor o farfar...
    All mat o dryck betalade min pappa...

Men ha det på minnet TS att så som ni gör mot styvdottern så ska ni också göra mot era "egna" barn...
    Alla ska behandlas lika...

Men sant.. det var Illa att hon inte sparade som ni kommit överens om...

Men ska du komma överens om samma sak med dom andra åtta barnen?
    Att dom också ska spara lite för sin student?

• Runa

En helt ny värld...

Mitt minne av studenten var att det var en (1) tjej i klassen som fick tyget i sin klänning betalt av sina föräldrar. Alla andra bekostade kläderna själva. I alla fall hörde jag aldrig talas om annat. Jag, liksom många andra, sydde själv. Några av killarna däremot vet jag fick bidrag till kostymer men då var väl tanken att de skulle kunna användas i många år. Av oss två klasser som hade fest tillsammans var det två personer (2) som inte hade fixat frisyr, sminkning etc själva eller med hjälp av en vän eller förälder.  Skivor etc. betalade vi själva, men de flesta hade en mindre fest hemma under eftermiddagen som föräldrarna ordnade. Det tar ju lite tid att laga mat till alla släktingar och vänner men behöver inte bli så dyrt, man väljer ju själv ambitionsnivån. Generellt sett skulle jag säga att föräldrarna betalade mycket för dessa klasskompisar, i många fall var det skidresor och språkresor och dyra fritidsintressen, men fest och kläder var självklart att man betalade själv. De flesta av oss fick ju ut hela studiebidraget. Lite märkligt om inte det räcker ens till fest och kläder.

Ta ett nytt snack med dottern. Ett visst bidrag tycker jag absolut att hon ska få om ni har råd med det. Kanske kan ni komma överens om hur mycket ni är beredda att bidra med så får hon spara ihop resten som behövs för att få den nivå hon vill? om hon vet innan vad som gäller har hon ju ett helt år på sig. Vissa saker tycker jag verkar klart onödiga, jag skulle aldrig ha lagt pengar på att betala någon för att fixa saker som håruppsättning och sminkning, knappast nu och definitivt inte när jag var i den åldern och varje krona räknades men om det är viktigt och ni inte har råd att betala det så se till att hon vet det så kan hon ordna det själv.

• Hedi
    gutegirl skrev 2010-05-10 18:33:38 följande:
    Men jisses. Om en unge vill ha frisörbesök, champagne, limo, balklänning och gud vet vad, och har lovat att spara ihop lite själv med sedan ger blanka fan i det, så ska föräldrarna gå in och pröjsa ändå? Visst kan man bidra lite deras student, det kommer säkert jag att göra den dagen det är dags som en present, , men jag tänker inte stå för en massa totalt onödiga utsvävningar bara för att ungen vill det. Lite eget ansvar får de faktiskt ta  och vill de nu ha levande duvor som ska släppas i skyn så varsågod och köp dina duvor för egna pengar. Smörgåstårta och plakat och kanske en fin klänning kan jag stå för.
    Jag tror inte du förstar vad jag menar! Vem har sagt att de maste vara champagne och limo! jag gick pa ett fint gymnasium och även där var det ingen som akte limo. Behöver ju inte överdriva och själklart behöver man inte köpa den dyraste klänningen. Man kan som förälder säga att jag betalar 2000 kr för din klänning om du vill ha en dyrare far du betala  själv. Sen kan man ju ha lite finare mat än en smörgastarta .
  • Fru U
    Hedi skrev 2010-05-11 12:43:26 följande:
    Jag tror inte du förstar vad jag menar! Vem har sagt att de maste vara champagne och limo! jag gick pa ett fint gymnasium och även där var det ingen som akte limo. Behöver ju inte överdriva och själklart behöver man inte köpa den dyraste klänningen. Man kan som förälder säga att jag betalar 2000 kr för din klänning om du vill ha en dyrare far du betala  själv. Sen kan man ju ha lite finare mat än en smörgastarta .
    2000 för en klänning {#lang_emotions_surprised}
    Svaren bor i hjärtat
  • Hedi
    Fru U skrev 2010-05-11 12:51:35 följande:
    2000 för en klänning
    Ja eller vad man nu vill lägga! tror min systers kostade minst 4000 kr. Min däremot hittade jag pa min gammelfarmors vind .
  • Candra
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:14:05 följande:
    Tja, i min värld betalar vuxna människor för sina egna nöjen, såvida man inte är ett par och turas om att betala.
    Studenten är en sån sak jag tycker föräldrarna ska betala, inget jag funderar något djupare över, det är så det ska vara, och det är inte mer än rätt tycker jag.

Jag sparar även till min dotters studier och körkort, så hon inte ska behöva ta lån. Hon kommer ha runt miljonen på banken när hon blir myndig, och det är väl inte så illa att kunna börja sitt vuxna liv utan en massa lån att betala av?
    För mig är det en självklarhet att jag ska underlätta så mycket som möjligt för mina barn att nå dit de vill. Om jag tänker betala bil och sånt också?
    Nja, det tror jag inte, hon (och framtida syskon som kommer få samma summa) får de pengarna att röra sig med. Studier och körkort SKA de gå till, vad de gör för det resterande är upp till dem.
  • Fru U
    Hedi skrev 2010-05-11 12:56:29 följande:
    Ja eller vad man nu vill lägga! tror min systers kostade minst 4000 kr. Min däremot hittade jag pa min gammelfarmors vind .
    Jösses. Så mycket kostade inte ens mina bröllopskläder (och pga misstag stod jag där med två klänningar).
    Svaren bor i hjärtat
  • gutegirl
    2000 för en klänning
    Precis, möjligtvis om det är ett bröllop
    Hedi skrev 2010-05-11 12:43:26 följande:
    Det finns inget godare än smörgåstårta.

Men för all del, jag kan själv laga en riktigt schysst buffé med sommartema och stå för det. Som en present till dottern.

Jag tycker att folk blir som galna, de ska gå till frisören och sätta upp håret, göra manikyr, ha apdyr klänning, fotograf, fin bil, osv osv och så ska det vara bal och hela klabbet.
    Det är vansinne. Jag tycker att precis som med allt annat i livet så kanske man får välja bort något man inte har råd med eller spara ihop till det själv, och inte kräva att mamma och pappa ska stå för precis allt. Särskilt om man inte har hållit sin egen del av ett avtal.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Lindreas
    2000 för en klänning
    Oh my... Min BRUDKLÄNNING kostade strax under 4000, och en BALKLÄNNING!? Herregud...
Svar på tråden Vem ska betala studenten??