• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 13:23:48 följande:
    Nej jag tycker inte heller alla de extra grejerna är nödvändiga. Dock sa gar de flesta pa balen, det är nagot man gör tillsammans med sina klasskamrater. Att bidra med klänning och skor tycker jag ända man som förälder kan göra, det är liksom basen för att ga pa balen. Jag skulle inte lägga 4000 kr för en klänning, men för min syster är det väldigt viktigt. Hon gillar klänningar medan jag gillar inredning alla har vi olika intressen. Ja min mamma och pappa betalade den men hon far inte en lika dyr present som jag fick.
    Visst tycker jag man kan bidra lite till deras student, men jag tycker inte att det är rimligt att man som i TS fall har gjort en deal, sedan bryter ungen dealen och begär att få sakerna ändå. Det är fel, oavsett om det gäller en studentfest eller ett körkort. Då tycker jag det är väldigt rimligt att studenten får ta konsekvenserna av det. "Nähä, jag sparade inte som jag lovat, då får jag avstå från det och det".  Det är fräckt att begära det från föräldrarna då.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Fru U

Precis. Har man gjort en deal om att man ska hjälpas åt kan inte en part skita i det och förvänta sig allt ändå.

Svaren bor i hjärtat
  • Hedi

Men det är ju över ett ar kvar tills hon tar studenten, sa hon kanske hade tänkt att spara under det här aret.

En annan grej jag tycker nästan det är mer konstigt att lägga 70-100 tusen pa ett bröllop, det skulle aldrig falla mig in men igen vi är alla olika.

• Fru U
    Hedi skrev 2010-05-11 13:40:22 följande:
    Men det är ju över ett ar kvar tills hon tar studenten, sa hon kanske hade tänkt att spara under det här aret. En annan grej jag tycker nästan det är mer konstigt att lägga 70-100 tusen pa ett bröllop, det skulle aldrig falla mig in men igen vi är alla olika.
    Skulle inte lägga det på nån fest. Jag tyckte vårt bröllop var dyrt då det kostade runt 1000kr/gäst (inte för att jag brukar slå ut kostnader per gäst men folk verkar göra det när det gäller bröllop {#lang_emotions_undecided} men den summan inkluderar kläder, lokal, mat, dukar, ja rubbet helt enkelt)

Alla får göra som de vill men jag förstår det inte. Är väl för gammal
    Svaren bor i hjärtat
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 13:40:22 följande:
    Men det är ju över ett ar kvar tills hon tar studenten, sa hon kanske hade tänkt att spara under det här aret. En annan grej jag tycker nästan det är mer konstigt att lägga 70-100 tusen pa ett bröllop, det skulle aldrig falla mig in men igen vi är alla olika.
    Är det dina egna pengar så kan du lägga hur mycket vill på både student och bröllop. Då bestämmer du ju själv. I det här fallet är det inte ungens egna pengar.
  • Hedi
    gutegirl skrev 2010-05-11 13:50:27 följande:
    Är det dina egna pengar så kan du lägga hur mycket vill på både student och bröllop. Då bestämmer du ju själv. I det här fallet är det inte ungens egna pengar.
    Nä men ungen bor hos sina föräldrar, att inte som förälder bidra till studenten är för mig som att vägra betala en skolutflykt!
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 20:23:08 följande:
    Nä men ungen bor hos sina föräldrar, att inte som förälder bidra till studenten är för mig som att vägra betala en skolutflykt!
    Och att inte hålla en överenskommelse man gjort är...? Vaddå?
  • Hedi
    gutegirl skrev 2010-05-11 20:55:25 följande:
    Och att inte hålla en överenskommelse man gjort är...? Vaddå?
    Tycker det är konstigt att försla en san övernskommelse .
  • Glitter2
    Fru U skrev 2010-05-11 13:44:48 följande:
    Skulle inte lägga det på nån fest. Jag tyckte vårt bröllop var dyrt då det kostade runt 1000kr/gäst (inte för att jag brukar slå ut kostnader per gäst men folk verkar göra det när det gäller bröllop  men den summan inkluderar kläder, lokal, mat, dukar, ja rubbet helt enkelt)Alla får göra som de vill men jag förstår det inte. Är väl för gammal
    Vi hade inget märkvärdigt bröllop men i slutändan landade summan på 200 000!! Höll på att svimma när vi räknade ihop allt, men det var det värt
Svar på tråden Vem ska betala studenten??