Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Vem ska betala studenten??

Lingling11 skrev 2010-05-09 19:22:08 följande:
    Kan bara utgå från hur det var för mig då jag tog studenten. Mina föräldrar har aldrig haft gott om pengar, men de lät oss barn ändå få hela studiebidraget. Tanken var att vi skulle få lära oss hantera pengar själva, så allt vi ville ha kläder, mobiltelefoner, körkort etc. fick vi betala själva. Likaså när det kom till studenten och balen fick jag betala allt själv. Jag tyckte inte det var något fel på det eftersom jag ju hade fått pengarna och visste vilka krav som mina föräldrar hade för att jag skulle få ta del av dem varje månad.
    Min dotter hade studiestöd(från 16 år)  och underhållsstöd (från 18 år)  för att lära sig att sköta pengar.
    Jag gjorde mig inga bekymmer betr. utgifter inför studenten, vad jag minns.  Borde jag skämmas för det?  Dottern köpte säkert tyg och sydde själv balklänning och kläderna för studentdagen och betalade antagligen för balen.  Studentmössa ville hon inte ha, inte mottagning heller.

Jag beställde faktiskt en blomsterkrans så tt hon hade något att ta på vid mösspåtagningen - och ordnade granne som skjutsade till balen i cabriolet.  Studentens pappa kom med sin björk- och blomsterpyntade bil och körde hem den nybakade, som stack ut via takluckan!.
    Allt som stod på buffébordet hade studenten själv lagat.  Håruppsättning till balen gjorde väninna.

Körkort blev senare, med bidrag från mormor och dotterns egna besparingar.

Kinaresan  verkar skjuten på framtiden p g a familjebildning...
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2010-05-09 22:10:17 följande:
    Jösses, är det enda jag känner.Jag och alla jag umgicks med fick studiebidraget i den åldern och det skulle räcka itll alla vardagliga utgifter (busskort, bindor mm).Enda gången vi fick extrapengar var till tex vinterjackor o dylikt. Extra-avaganser som smink/frisör inför fester o dylikt fick vi själva betala
    Vad skönt att du skriver så.  Det känns konstigt att läsa alla som skriver att det är självklart att föräldrarna betalar allt.  I och för sig framgår det sällan i de fallen om barnen disponerade studiebidrag   (och i förekommande fall underhållsstöd)  själva dessutom.
  • sirisdotter
    Rix skrev 2010-05-10 09:52:43 följande:
    CCA, vi gjorde uppgörelsen förra året då en kompis till henne tog studenten och hon flyttade hem till oss. Vi kollade då en hel del priser i affärer och på internet.Mamsin, Du har rätt hon har inte valt att ha 8 småsyskon. Hon flyttade till sin pappa o mig för 1,5 år sedan och innan dess var det bestämt med mamman att vi skulle stå för festen och hon o dotter för resten. Men nu när mamman inte kunde ha henne kvar hemma så verkar hon inte villig att lägga till något. Till mina bio-barn finns en buffert för vissa utgifter men den hann vi aldrig bygga upp för denna tösen.
    Om inte den blivande studentens mamma "är villig att lägga till något"  utgår väl underhållsstöd från FK till dottern?  I allafall från 18-årsdagen.  Det är drygt 1 200 fortfarande, antar jag.  Hinner flickan  inte spara något av det?
  • sirisdotter
    enny signatur skrev 2010-05-10 10:32:24 följande:
    faktiskt inte betalningsanvariga barn så eftersom föräldrarna har ekonomin (och ansvaret över att barnen ska ha pegar) så är det lite konstigare.
    Vadå, eftersom föräldrarna har ekonomin?  Gymnasisten har studiebidrag - och från 18-årsdagen- om föräldrarna inte lever ihop, vilket TS:s bonusdotters föräldrar inte verkar göra; underhåll(sstöd).

Boendeföräldern kan vara deltidsarbetslös och ofta sjukskriven,  ensamstående....  OK,  lite bostadsbidrag får vederbörande  då, för det extra rummet man har i bostaden för gymnasisten  (vilket försvinner direkt efter avslutad gymnasieskola).

Att be umgängesföräldern om ekonomiskt bidrag  kanske "inte finns på kartan"  om intresse knappast funnits tidigare genom åren.
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2010-05-10 12:12:26 följande:
    Då är vi ungefär samma ålder. Förr tog man studenten när man tog högskoleexamen, det är uppenbarligen ändrat idag.Jag anser inte att det är något speciellt när alla gör det oavsett studieresultat, då har det förlorat sin charm.
    Förstår inte när  detta "förr" du syftar på inföll? 

Studenten har varit studentexamen i alla fall hela 1900-talet - även om den "riktiga"  studentexamen togs bort kring 1968, tror jag.  Tidigare var det riktig dramatik själva examensdagen.  Hade man betyg på gränsen och inte klarade "muntan"  fick man gå ut bakvägen och hade inte rätt att sätta på sig studentmössan.

Högskoleexamen var fil mag/fil kand/  leg läkarexamen/civ ing osv osv.  Och är väl fortfarande?
  • sirisdotter

Med facit i hand var det en viktig händelse när dottern tog studenten ( MVG i alla ämnen på naturvetenskapliga linjen och den enda av 350 nybakade studenter, som fick TRE  stipendier).

Och jag var hela våren  mest nervös för att släppa in min f d man och f d bonusson i mitt/vårt hem för första gången efter 15 år; skulle jag hinna städa klart, klä om mig, fixa till håret,  skulle jag få några kommentarer av den sort som föregick skilsmässan  o s v - så tokigt det kan bli...  (pengarna oroade mig inte alls, eftersom jag visste att dottern var ansvarsfull när det gällde att förvalta studiebidrag, underhållsstöd och inkomster från sommarjobb).

Betygen, stipendierna och allt gjorde det till en glädjedag för alla!  En bekant hade ordnat plakat gratis (jag letade förstås fram fotot).  Släkt vänner, grannar och bekanta ramlade in.

Fotografering ordnade jag i efterhand, trots lite motvilja från  dottern -  utan mössa förstås, eftersom hon valt bort den.

• sirisdotter
    alvaereva skrev 2010-05-10 14:33:57 följande:
    Åh du måste vara superstolt över din dotter!! Grattis säger jag!
    Tack!   Jo, vi var två stolta glada föräldrar den dagen!  Och jag är fortfarande stolt!
  • sirisdotter
    lövet2 skrev 2010-05-10 16:56:16 följande:
    Nix, här betalar studenten själv. Herregud, de får ju ut över 1000 kr/månad, så om de inte lägger undan för att ha till studentmössa och dylikt, så får de skylla sig själva.
    Över 1000 kr/månad -vad räknar du med då? 
  • sirisdotter
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:04:38 följande:
    Studiebidraget. De får ut det 3 år i sträck och sommarjobbar åtminstone litegrand då och då om de inte är alldeles inkompetenta. De har gott om tid på sig för att spara till studenten.
    Mindes bara inte att det var så mycket. i och för sig sju år sedan jag hade en student hemma.  Trodde det var cirka 530.  Och med underhållsstödet ansåg jag att det var en ordentlig fickpeng att spara av, ja.
  • sirisdotter
    susannemalmö skrev 2010-05-10 22:29:09 följande:
    Fast få? Ofta är det mest släkt på festen t.ex. ska en 19 åring som fortfarande går i skolan verkligen förväntas betala för en släktträff?De flesta som har studiebidraget betalar själva för det mesta, kläder och dyl, det blir inte så mycket över på 1050kr i månaden då. Hur tycker du att en 19åring ska finansiera ellt kring studenten? Och ska då festen och allt runt omkring vara helt på 19åringens vilkor eftersom han eller hon betalar?
    Ska en ensamstående deltidsarbetslös förälder som inte har något över till "kläder  och dyl."  vars barn får både studiestöd och underhållsstöd in direkt på sitt bankkonto betala bal, balklänning osv?? 

Har man inte rätt att skaffa barn om man inte har garantier för att det inte ska bli skilsmässa eller att högskolestudierna ska leda till heltidsarbete?

Enligt majoriteten i den här tråden menar jag (vad jag förstår var studenten i mitt fall helnöjd med sin dag).
  • sirisdotter
    susannemalmö skrev 2010-05-10 22:38:51 följande:
    Fast jag har redan skrivit att det är under premisserna att man som förälder har råd att betala, så jag fattar inte vad du gastar om.Men självklart är det helt logiskt att tro att jag anser att bara högavlönade ska ha rätt att skaffa barn, verkligen jättelogiskt.
    Råkade citera dig, förlåt - vände mig dock till vad jag uppfattat som majoriteten i tråden.
  • sirisdotter
    JosieJosie skrev 2010-05-11 08:12:05 följande:
    Många i den här tråden verkar bara bortse ifrån att denna student fullkommligt struntat if en överenskommelse som hon och TS hade. Känns inte så relevant  hur mycket pengar TS har i sammanhanget - en överenskommelse ären överenskommelse! Varför ska hon bara kunna skita i det och sen sura för att hon inte får som hon vill?
    Håller med till 100 %.  En del anser att man inte kan förvänta sig att en så ung människa som 18 år klarar att spara och hålla en överenskommelse.

Kom att tänka på när min dotter förälskade sig i ett STORT gosedjur på Nordens Ark.  Jag sade ifrån, tyckte hennes rum var fullt av leksaker.  Dottern kunde inte släppa tanken på den svarta pantern (?).

"Om jag blir utan fickpengar tills gosedjuret är betalt då?  I 14 månader!?"
    Jag blev så tagen av att hon kunnat tänka ut det - och räkna ut tiden (det måste ha varit på lågstadiet), så jag gick med på det.

Det var aldrig tjat om fickpengar medan avbetalningen pågick! 
  • sirisdotter
    Taryn skrev 2010-05-11 23:10:33 följande:
    Jag hade sagt att jag matchar med vad ni kunde matcha med, halften, en tredjedel eller nagot av det hon sparat ihop sjalv. Om hon sparade noll ja da bidrar ni  med noll.Jag tog studenten for 10 ar sen och ingen hjalpte eller betalade nagot. Ensamstaende arbetslos mamma. Jag bakade till fikat hemma for dem som kom, sminkade o gjorde mig fin i haret sjalv.Korkort, resor och allt har jag betalt sjalv, och det ar jag glad for idag, det har lart mig fran tidig alder att det ar hart att jobba ihop pengar, att man ska leva pa ett satt sa de racker och idag har jag en utmarkt ekomoni, hus, fin bil, bor utomlands och har det bra.. hade jag inte hushallt med pengar hade jag inte kunnat ta de chanser som gavs! Flera av mina vanner tror annu att foraldrar har oandliga pengar och om man slosat bort allt man har pa ansiktbehandlignar o vaskor sa kan man bara be forsldrarna ommera. Kan inte forsldrarna eller har rad sa ar de javla egoister heter det..
    Tack!  Sitter här och blir nästan knäckt av dåligt samvete/skuldkänslor för att det inte var självklart för mig att betala allt för min dotters student.  Jag tog själv studenten för så länge sedan att jag inte hade en aning om i förväg att det idag är fråga om håruppsättningar hos frisör, manikyr, champagnefrukost.  I tråden verkar det som man är hemskt snål om man inte sparar barnbidraget alla år till  studentfester, körkort (lägenhet)  till sina barn.

När dottern tog studenten för sju år sedan fick jag uppfattningen att hon förstod att jag som ensamförsörjare inte hux flux kunde betala allt, som kanske kamraterna fick.  Det betydde verkligen inte att jag inte tyckte hon kämpat sig igenom många skolår och var värd att fira!

Hon tog av studiebidrag och underhållsstöd; sydde klänning, bad väninna fixa håret,  fixade till en buffé till mottagningen så att den blev som hon ville ha den, betalade balen....

Och är fortfarande väldigt duktig på att hushålla.
  • sirisdotter
    Myran 08 skrev 2010-05-12 07:47:36 följande:
    Jag fick betala så gott som hela min student själv. Då min mamma var ensamstående och inte direkt rik. Hon hjälpte mig i den mån hon kunde, så hon köpte maten och tårtan samt drycken till mottagningen.  Allt annat stod jag för. Klänning till studentdagen, mössan, skona, balklänningen, skona, håret, sminket, alkoholen samt allt smått runt om.  Vet att min mamma gjorde mycket av maten själv kallskuret, med exotiska frukter och potatissallad (åh vad jag längtar tillbaka till maten). Sedan har jag för mig till och med att hon bakade tårtan själv. De flesta av mina vänner fick sin student betalad av sina föräldrar, men jag kunde njuta extra mycket då jag visste att jag hade nästan betalat allt själv. Ett steg mot självständighet till att flytta hemifrån.
    Tack fö ratt du ser det så!
  • sirisdotter
    M2003 skrev 2010-05-12 16:46:14 följande:
    Jag kan se det så här också om man har en vad man tror "frisk" unge som inte varken vill jobba eller förstår pengars värde; -vad är det att fira, att ens barn går ut till arbetslöshet? Ungdomar med ambitioner och go och som försöker på sitt sätt ta ansvar, de skall man uppmuntra och stötta men inte bara för att det skall vara så!Pengar, dyra fester, dyra transporter, bal och balklänningar banquetter och skumpa det tycker jag inte en sketen student är värd när alla tar studenten och när det inte är någon speciell ansträngning att göra det.
    Lite så kan jag också känna . och bävar för att skriva det - inte alls i tiden, förstås.
  • sirisdotter
    Rebecka b skrev 2010-10-27 15:43:44 följande:
    Vet inte vad mitt inlägg leder till, men jag måste få ur mig det här ur mitt hjärta.

I flera års kämpande, så har jag sett fram emot mitt studentår, även då jag vetat att det skulle bli svårt med ekonomin. I flera månader har jag längtat efter min frigörelse när jag äntligen skulle få bli myndig. På ett par minuter så krossade försäkringskassan mina drömmar totalt.

De kräver att jag och mamma ska betala nära 22 000 kr, till den 24 november i år! 5 dagar innan min födelsedag!
    Jag hade valt att ha en lågbudgetfest, jag skulle inte bjuda på något förutom festlokal i princip. Detta ledde till att väldigt få ville komma på min fest, men jag såg fram emot det ändå. Nu fick jag ställa in min fest och mycket annat av mina planer för studenten kommer också få ställas in.
    Tack vare försäkringskassan.
    Min stora längtan, mina stora drömmar, blev total kvaddade på bara några minuter. Hur kan man få kasta ner folk i fördärvet på det sättet? Snacka om att sparka på de som redan ligger. Staten är fan ingenting att lita på, man kan inte förvänta sig någonting, oavsett hur hårt man kämpar. Den enda chansen är om man föds med en jävla silversked i munnen.
    Är så otroligt besviken, så otroligt, jävla besviken!!!
    Det verkar märkligt att ni (båda två?)  helt utan förvarning fått en så stor skuld  (?)  till FK.  
  • sirisdotter
    Rix skrev 2013-08-07 06:53:25 följande:
    Nu har vi haft 3 studenter sen jag skrev inlägget. Allihop har haft extrajobb. Vi har betalat deras mössa, transport till balen, frisörbesök, mottagningen efter studenten. Sonens klass tog av klasskassan för att betala balen och studentflaket för alla. Lite andra småsaker har vi också betalat men klänningar o kostymer/smoking har de betalt själva, de har sparat av lönen. Vi har även stått för kostnaderna för körkort denna tiden. Nu har vi haft en student varje år i tre år så ska det bli skönt med paus till 2015 innan det är dags igen. Ni får tycka jag är snål men det handlar inte om det utan att det är mitt ansvar att försörja familjen och pengarna måste räcka till annat än student.
    Klasskassan?  Det ungdomarna samlat ihop genom att sälja sockor,  kakburkar etc?
Svar på tråden Vem ska betala studenten??