• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • La Lola

Jag skulle utan tvekan betala allt om det behövs.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • eec82

jag fick betala allt själv, mina föräldrar betalade själva festen för släkt och vänner hemma. Själva motagningen efter studentutspringet. Men kläder, hår mm fick jag allt betala själv.

• Umm Elias

Hm, har aldrig hört talas om ngn som betalt sin student själv . Tycker definitivt att det är föräldrarnas utgift, som en del av presenten för väl utfört arbete.

Körkortet däremot tycker jag att man kan betala själv.

• Umm Elias
    eec82 skrev 2010-05-09 10:38:31 följande:
    jag fick betala allt själv, mina föräldrar betalade själva festen för släkt och vänner hemma. Själva motagningen efter studentutspringet. Men kläder, hår mm fick jag allt betala själv.
    Då har du ju knappast betalat ngt själv om de stått för hela festen och mottagning? Du kan nog tänka dig hur minimal del du lagt ut på kläder och hår jämfört med en studentmottagning för hela släkten.
  • sataya

jag bodde inte hemma så jag betalade men jag fixade rätt billigt det enda jag fick egentligen till själva festen var att min svärmor gjorde smörgåstårtor 2st...
    men sedan så betalade jag resten... och så gjorde även min syster så jag tycker det är rätt att man ska betala det man vill göra själv...
    jag var gravid i v8 och valde att inte gå på balen så jag skippade ju den kostnaden men det gjorde inte min syster så som sagt man få ju betala för det man själv vill göra anser jag...
    min syster bodde hemma kan jag tillägga...

• snoff84

Mina föräldra betala allt. Men man kan ju hitta billigare alternativ när det gäller mat, fest lokal, kläder o dyligt

• EnAnka

Ni får väl betala det ni hade tänkt. Det kanske räcker till en enkel balklänning och studentfika till några släktingar på själva studenten. Sedan får hon väl fixa hår och smink och köpa biljetter till balen själv och dylikt. Man behöver absolut inte låta någon annan fixa hår, smink, fotografering och dylikt. På vår bal var det många som gjorde så men många som fixade det själv och vi var lika glada=) Om ni har kommit överens om att hon ska spara till en del själv så får hon väl bara lära sig att hon har prioriterat annat i stället.

• eec82
    Umm Elias skrev 2010-05-09 10:40:49 följande:
    Då har du ju knappast betalat ngt själv om de stått för hela festen och mottagning? Du kan nog tänka dig hur minimal del du lagt ut på kläder och hår jämfört med en studentmottagning för hela släkten.
    haha nej, läste lite för fort. Trodde de mer var fråga om hår å kläder inte själva motagningen, har läst igen å nej, betalade bara de jag hade på mig själva studentfesten med middag med klassen å bil till å från festen.

Men själva studentdagen med firande med familj stod de för. Har de alltid gjort för alla syskonen i familjen. Trodde jag de flesta föräldrar gjorde el tog för givet. Sorry missförstod allt i mitt förra svar.
  • Emerun

Är ju ett år kvar till studenten så kanske 2000kr från födelsedag och julklapp och sen kanske 1000kr från ett sommarjobb om hon har ett i år oxå och så totalt 600kr på ett år från studiebidraget, då har hon ju 3600kr att lägga på kläder, bal osv.. förvalta pengarna åt henne. Å sen mottagningen får ni kanske stå för.

• Jungfrulycka

Jag har aldrig hört någon som fått betala för sin egen student! Mina föräldrar ordnade det och hade sparat undan just till min student

Svar på tråden Vem ska betala studenten??