Inlägg från: EnAnka |Visa alla inlägg
  • EnAnka

Vem ska betala studenten??

Ni får väl betala det ni hade tänkt. Det kanske räcker till en enkel balklänning och studentfika till några släktingar på själva studenten. Sedan får hon väl fixa hår och smink och köpa biljetter till balen själv och dylikt. Man behöver absolut inte låta någon annan fixa hår, smink, fotografering och dylikt. På vår bal var det många som gjorde så men många som fixade det själv och vi var lika glada=) Om ni har kommit överens om att hon ska spara till en del själv så får hon väl bara lära sig att hon har prioriterat annat i stället.

• EnAnka
    Rix skrev 2010-05-09 10:48:42 följande:
    EnAnka, så tänker jag med men det blev ett sånt herrans liv på tösen i fredags när det gick upp för henne att hon skulle få betala lite själv. Sparandet var ju mycket för att få henne att fatta att saker kostar pengar och hon vill ha allt det finaste som kompisarna får "alla andra". Men vi har ju tidigare sagt att vi ska stå för en del och det gör vi också. Men hon har fått sommarjobb i sommar 70 timmar och vägrar ta något mer för hon behöver sova i sommar. Suck!!
    Jag tror inte att "alla andra" får uppsättninga och dylikt. Det är inte billigt. Hos oss tror jag föräldrarna köpte min mössa, balklänning, betalade mottagning, kanske biljett(minns inte), men allt "extra" fick jag köpa själv och det tyckte jag inte var det minsta konstigt. Tror faktiskt jag köpte min studentklänning själv och så fick jag skor och lite annat i present av min farmor. Fick även ett presentkort på make-up-rådgivning i julklapp som ajg valde att ta ut på balen.

Ni får såklart göra som ni vill men just att ta studenten kanske inte ska behöva kosta men balen blir superdyr om man ska ha håruppsättning och allt och det är faktiskt en väldigt onödig utgift. Erbjud henne hjälp med det i stället. Dock kan du be henne titta efter billiga alternativ. Jag såg ingen anledning till att köpa den dyraste mössan med 14 tillbehör från företaget som kom till skolan utan gick till en hattbutik nära som också gjorde studentmössor och fick en för ca 200 kr med egen text och allt. Kan ju vara bra att passa på att lära henne att jämföra olika alternativ också. Hon verkar ju inte helt på det klara med vad det faktiskt kostar.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??