• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • emmianttila

shit vad dyra studenter ni verkar haft/ha :p

Min syster tar studenten om en månad och fick hem sin mössa för några dagar sen, kostade 700:- och då fick man ett basketlinne, ett skärp och underkläder också där det står student 2010 på.

Hennes studentklänning hittade hon en asfin passande på gina tricot, kosta under 500.
    Samt att alla studenter ska på fest på ett hyrt ställe senare på kvällen och de kosta "bara" 300.

Balen som är nu om några dagar hittade hon en skitfin balklänning i en butik och den kostade "bara" 1200.

Och "mottagningen" hemma sen efter studenten kommer bestå av lite grillat och fika o sådant, behöver alls inte vara dyrt!

• BigMama08

Stora utgifter förstår jag.

Hemma hos oss kommer jag ihåg att våra föräldrar resonerade så här.

Vår studentfest betalade de. Likaså de kläder som behövdes. Däremot de presenter vi köpte till våra kompisar och de andra studentskivorna vi gick på fick vi betala själva (vi både hade studiebidraget och jobbade extra).

Resan som vi gjorde efter studenten fick vi betala helt själva. Både resa och fickpengar.

• Bellisen

Jag tycker inte att föräldrarna ska betala allt. Ni som säger att man ska få det för att man klarat av att ta studenten, alltså jag tycker inte det är någon större bedrift!

Men det beror ju på den ekonomiska situationen och hur många barn man har o.s.v.
    När jag tog studenten för två år sedan så såg jag det mer som fest liksom. Ha kul med kompisarna, åka vagn och sånt där. Varför ska mina föräldrar betala allt för en fest? Klart det är ett speciellt tillfälle, men jag tycker i alla fall inte det är helt självklart att föräldrarna ska betala precis allt.

Jag stod för studentklänning (149 spänn på H&M, jag kände mig lika fin som de som köpt klänning för 700 spänn), skor, studentmössa, biljett till balen och studentfesten. Att åka vagn kostade ingenting. Så för mig blev det kanske ca 1800 + alkohol.

Mina föräldrar stod för mottagningen hemma och skylt. Min mormor stod för tyg till balklänningen och sydde den åt mig. Mormor betalade också sminkning. Det är ingenting jag tycker är nödvändigt men hon ville ge mig det så! :) Min mamma satte upp mitt hår och det var jättefint! Finare än vissa som gjort det på salong tyckte jag!
    Sen så fick jag en laptop i studentpresent, det var väl det mest påkostade. Den la hela släkten ihop pengar till!

Så ja, jag fick lite betalat men stod för en del saker själv. Tycker det var ganska lagom, och jag tänker ju inte att jag hade en "budget-student". Jag tycker helt enkelt det är rätt onödigt att betala 4000 för en klänning du använder en gång, betala 1000 spänn på en salong för hår o.s.v. Ser inte någon mening med det! Huvudsaken är ju ändå att man känner sig fin och har kul!

• fru Elle

Mina föräldrar betalade allt som hade med studenten och studentbalen att göra studentklänning, balklänning, skor och mottagning. Även fotografering, sminkning och håruppsättning mm.

Men det finns väl inget som säger att ni som föräldrar måste betala allt som har med hennes student och bal att göra. Om ni gör upp en budget över hur mycket pengar som ni kan avvara till hennes student och bal. Då kan hon ju själv avgöra vad hon vill lägga pengarna på och vad det räcker till. Det är ju över ett år kvar och om hon ser vad pengarna räcker till så kan det ju vara en motivering till att vilja spara lite själv.

Molly 080302 och BF 100703
  • Lavish

Jag fick betala alla festerna själv, men föräldrarna betalade mina kläder, mössan och mottagningen.

• Lia85

Hm, när jag tog studenten för 5 år sedan betalade jag balklänning, bal och studentkläder. Minns inte om mina föräldrar betalade studentmössan eller om jag betalade den också (i såfall var det nog för att det var en "grej" för dem).

Mina föräldrar betalade för skylten och festen.

När min son tar studenten så får vi se, tycker man få se till hur situationen ser ut då.
    Men självklart ska föräldrarna betala en del av kalaset, det är ju en uppmuntran och en markering för vuxenlivet.

• muffin

Mina föräldrar betalade ingenting förutom själva festen efteråt. Det slutade med att jag varken gick på bal, ej fotografering etc. Jag hade typ bita linnebyxor och en tunika med utsläppt hår på min student- jätte tråkigt. Mina föräldrar har heller aldrig hjälpt mig med resor el körkort. Tyvärr så hade jag vänner som fick allt sånt av sina föräldrar och man ville ju leva som sina vänner. Jag tog en del dumma lån (till körkort ex.) som jag fortfarande får dras med (26 år idag). Det är bara mitt eget fel och inte mina föräldras men man är inte så mogen vid den åldern.
    Jag vill kunna ge allt sånt där till min dotter. Sy upp klänning, håruppsättning körkort mm. Sedan så få ju framtiden utvisa om vi kommer ha råd med det. Hon är än så länge bara 2,5 år:)

• Leos och Vincents mamma

Mina föräldrar betalade allt på min och min lillebrors student. Nu var vi visserligen inte på nån bal, men det blev ju dyrt ändå med kläder, mössa, mat, dricka och så vidare. Men jag anser ändå att det är föräldrarna som ska betala det.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Jamieolivia

Jag hade flyttat hemifrån och betalade det mesta själv. Lånade lokal hos en släkting, min styvmamma gjorde potatissallad, min mamma bakade lite. Resten fixade jag. Struntade i fotografering, hade enkla kläder, ville inte gå på balen. Hade kul i alla fall! Vi kanske måste lära oss att inte vara så materiella. Det handlar ofta om status med det ena och det andra. Men det är väl upp till var och en att välja. Samtidigt får man tänka på sina föräldrar som får dras med mycket pengar att lägga ut...

• johanskii

när jag tog studenten våren 2005 så bodde jag inte ens hemma längre men mina föräldrar betalade min student. För oss var de inte så väldigt dyrt, mamma och pappa bakade fika + smörgåstårta som jag bjöd på. balbiljetten 300:- + 800 för klänning så de blev 1100:- för balen sammanlagt. Allt supande fick jag ju givetvis stå för själv. Skylten + mössan betalade mamma å pappa. Studentfikat hade vi hemma hos mig så lokal kostade inte nått. Sminkningen fixade jag själv och frisyren gjorde en bekant så henne betalade vi 200:- så allt som allt blev de inte så väldigt dyrt..

Svar på tråden Vem ska betala studenten??