• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • M2003
    Rix skrev 2010-05-09 10:48:42 följande:
    EnAnka, så tänker jag med men det blev ett sånt herrans liv på tösen i fredags när det gick upp för henne att hon skulle få betala lite själv. Sparandet var ju mycket för att få henne att fatta att saker kostar pengar och hon vill ha allt det finaste som kompisarna får "alla andra". Men vi har ju tidigare sagt att vi ska stå för en del och det gör vi också. Men hon har fått sommarjobb i sommar 70 timmar och vägrar ta något mer för hon behöver sova i sommar. Suck!!
    Man behöver faktiskt inte ha en superfest efter studenten!
    Jag tycker att er överrenskommelse har spruckit. Gör en ny budget med dottern och visa hur mycket som hon behöver få i hop till det hon önskar för studenten . Ta då också med kostnaderna ni har för hennes körkort och hennes kinaresa. Få henne att förstå pengars värde. Som det har blivit idag är ju en del festligheter på studenten sjukligt flådiga, för något som alla går igenom. Vägra ställa upp på detta. Säg att ni kan tänka er att betlala hennes fest den dagen hon tar examen från universistetet istället och har ett jobb på gång (det är något att fira!)

Personligen som mamma till flera barn kommer jag definitivt aldrig att ställa till med ett pengaslukande spektakel på studenten, En liten mindre fest för närmaste släkt och vänner och inga dyra presenter. Studenten är ingenting idag så varför fira!?
  • mirrebusan

jag har inte hört nån som betalat sin student själv, mina föräldrar betalade allt till mej och mina syskon när vi tog studenten.
    det e ju att man vill fira ens barn för att de kommer ut i vuxenlivet efter skolan

• Tuffen

Självklart kommer vi att betala allt vid studenten, när den dagen kommer. Vi har bara två barn och studenten är ett minne för livet.

• Bonzan

Mina föräldrar betalade för det mesta men jag fick göra jobbet själv.

Jag sydde min klänning, bakade och gjorde smörgåstårtor samt maskrosvin och drinkar.
    Jag fick i stora drag den student jag ville utom att jag blev hemma på kvällen då jag skadade mig vid utspringet. Men nu när jag ser tillbaka på den så var det bra att vara hemma och vara med släkt och vänner samt att jag på så sätt var nykter och minns allt!
  • Rix

Jag köpte min brudklänning i kina för 2 år sedan och har tänkt hjälpa henne att köpa sin balklänning där ca7-800 kr och det var i första hand den och hår och kanske balbiljetten jag tänkte hon kunde sparat till men vi får väl se.

Har sonen som tar studenten året efter men som tur är har dom ingen bal ;)

• Erkegris

Jag betalade allt mitt själv utom för kalaset hemma hos släkten sedan. När man är såpass gammal så får man faktiskt börja ta lite ansvar, om hon inte sparat pengar så får hon väl skylla sig själv. I värsta fall kan ni ju låna ut pengar som hon får betala tillbaka sen.

• MissLillan

Mina föräldrar betalade allt på studentdagen och om jag hade velat gå på balen hade jag fått bekosta det själv. Det valde jag att inte göra. Så hade jag varit er hade jag betalat för mottagningen och hon för kläder/ biljetter osv.

• strojes

Jag har inga barn i den åldern än och själv gick jag aldig på någon studentbal (skolan/klassen hade inte någon sådan). Jag och mamma hjälptes åt att fixa maten (hon betalade) till motagningen hemma med släkt och vänner.

Jag gissar att vi kommer göra någon deal med våra tjejer när de kommer dit att vi betalar till viss del lite beroende på vad de vill ha. Vill de ha mycket och dyra grejer får de stå för en del själva om det tex finns likvärdiga billigare alternativ som inte duger. Men själva mottagningen hemma för släkt och vänner kommer vi självklart stå för. Det beror ju lite på om de har extrajobb som ger extra inkomst så tycker jag att de kan spara en del från det till festligheter kring studenten.

• Erkegris

Vill bara förtydliga att jag tycker det har blivit en sådan stor grej av det här med studenten. "oj wow, va duktiga era barn är som lyckas ta studenten för det krävs ju så himla mycket!" Ja, eller inte! alla får ta studenten oavsett om man har IG i alla ämnen, de flesta som firar, firar ju inte att de kommer ut i vuxenlivet eller att de lyckats klara skolan, utan snarare att de slipper gå till skolan dagarna efter och nu kan supa skallen av sig rejält. Och ska man dessutom betala allt för dem så kommer de ju fortfarande inte ha växt upp, behandlar man de på det här viset så går det som det gör för de flesta man ser på högskolor och universitet nuförtiden, de vet inte vad saker kostar och super upp hela studiebidraget, sedan blir de tvungna att ränna till föräldrarna för att få pengar till hyran - och "snälla" som föräldrarna är så betalar de ju och så slapp barnen lära sig den läxan också. Det räcker ju med att ta en titt på lyxfällan för att inse att många 30-åringar fortfarande inte växt upp och lärt sig ta ansvar för sin ekonomi.

Klart man kan vara med och betala om man vill det, men man måste ju också lära sina barn om pengars värde. Och vet ni vad, de barn som får skaffa sina egna pengar, köpa sina saker för pengar de själva tjänat ihop, de växer så otroligt mycket och får ett självförtroende som de har nytta av resten av livet sedan.

• vivianne

Mina föräldrar betalade min student och jag kommer att betala mina döttrars! Men det får väl vara inom rimlighetens gränser. Tänker då inte pynta upp för proffssminkning och märkes-balklänningar. Är ju inget bröllop...

Vill ni ge henne incitament att spara så ha en "vi matchar-deal". Tänker då på t.ex. Kinaresan. Det hon sparar ihop genom att t.ex. sommarjobba matchar ni. Sparar hon 2500:- får hon ytterligare 2500:- av er och bra med fickpengar efter att vaccinationerna är betalda. Sparar hon en femhundring blir det "bara" en femhundring från er också och alltså en tusenlapp att röra sig med.

Sedan ryser jag lite av en 17-åring som vill sova hela sommarlovet men jag tror det är så nuförtiden... Känner mig rätt gammal

Svar på tråden Vem ska betala studenten??