• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • LinnV

Jag tycker inte det är fel av er att hon ska betala en del. Jag betalade hälften av allt till studenten och balen. Jag jobbade extra under sista året på gymnasiet och fick lov att spara pengar om jag ville gå på balen, annars hade jag fått vara hemma för mina föräldrar hade inte råd att betala allt.

• Hhelena

Det beror lite på hur ni brukar göra tycker jag. Har ni råd och brukar betala hennes aktiviteter så kan ni väl göra det nu också. (Låter ju som om hon får väldigt generösa födelsedagspresenter) Men har ni inte råd och inte brukar betala så hjälp henne göra en tydlig budget utifrån de pengar hon/ni har.

Mina föräldrar betalade allt för mig och om jag har råd kommer jag göra det för mina barn också. Studenten tar man bara en gång och det är ett minne för livet.

• Rix

Hhelena, vi gjorde den bugeten med henne för ett år sedan. Vi har gjort en ny idag. Det är inte oss hon får pengarna av utan morfar och farfar.

• MaNiMi

Jag fick själv betala mössan samt kläderna, nu är jag inte sån att jag kräver några dyra märkeskläder så jag satsade på sånt jag kunde använda sen som sommarkläder och handlade en snygg ljus kavaj till på second hand.
    Maten fick föräldrarna stå för, för min del hade det räckt med att bjuda på fika, men de ville bjuda långväga släktingar och därför fick de då också stå för det (jag bodde inte hemma längre och de hade inte behövt betala något för mig på många år innan.
    Jag tycker inte det är fel att låta studenten själv betala sina kläder, speciellt om hon jobbat dessutom..har hon sen satt sprätt på sparpengarna så får hon väl stå ut med att ha billigare kläder. Dags att lära sig i den åldern.

Sen får ni väl se om ni kan fixa något billigt kalas för henne sen.
    Jag menar om hon kräver nå trerätters med massa fina viner till så får hon stå för en bra bit av vad det kostar..men om det går lika bra med något enklare så kanske ni kan dela på kostnaden för det.

• Alessia

Vid familjens senaste studentfirande för ett par år sedan fördelades kostnaderna ungefär så här:

och Nilsons), transport hem ( dekorerad lastbil, delades på 8 familjer) hemlagad italiensk buffé + vin  och kaffe med hemlagad mandeltårta  för 30 personer på vår terrass. Vi betalade också balbiljetten (500 kr) och fotograferingen, som utfördes av en studentkamrat på ett mediaprogram.

Men det övriga fick dottern stå för själv dvs köpa balklänning (hon valde att sy sin egen) hår och smink (väninnor hjälpte till). Aftonskor och aftonväska kunde hon låna av mig.

Vi räknade med att hela kalaset för vår del slutade på ca 6000 kr. Dotterns klänning kostade lite mer än 600 vilket hon alltså stod för själv. Vi vet att vi kom billigt undan tack vare hemlagad buffé, prisvärd fotografering och delad transport. Andra fick betala dubbelt eller tredubbelt upp.

• MiIou

Som flera andra skriver så beror det nog mycket på hur familjen och ekonomin ser ut, när det kommer till vad och hur mycket man som föräldrar står för barnens utgifter.

Nu är min son bara 3 år, men det är inte allt förlänge sen jag själv tog student, att stå för det grundläggande som förälder tycker jag är rimligt, dvs kläder försjälva "skolavslutningen", studentmössa och bjudningen hemma för släkten.

Jag skulle nog ställa upp med en summa för balen (klänning), men aldrig i livet lägga ut pengar som vissa i min klass gjorde på hyrda klännigar som kostade någon tusenlapp! :-O Dyra håruppsättningar och sminkning hade barnet fått betala själv, det är inte en nödvändig kostnad enligt mig.

Jag är själv rätt besviken på min familj som inte hjälpte mig med ett öre, eller jo, studenmössan fick jag betald. Kläder till skolavslutningen tog jag sådant som jag redan ägde. Balklänningen sydde jag själv och pojkvännen (nuvarande sambon) betalade min biljett till balen.

Körkort skaffade jag först när jag fått jobb efter skolan och då tog jag lektioner efter hur min inkomst såg ut den månaden (timanställd). 
    Det var lite väl tufft faktiskt.

Min lillasyster kläckte någon liknande kommentar ang. sommarjobb, sommaren innan trean på gymnasiet tänkte hon vägra jobba eftersom det var hennes "sista sommarlov". Här får man alltid kommunalt sommarjobb om man söker. Det går inte att beskriva med ord hur arg jag blev, och jo, jobba fick hon allt göra till sist...

• sisterinlaw
    Umm Elias skrev 2010-05-09 10:39:23 följande:
    Hm, har aldrig hört talas om ngn som betalt sin student själv . Tycker definitivt att det är föräldrarnas utgift, som en del av presenten för väl utfört arbete. Körkortet däremot tycker jag att man kan betala själv.
    Jag betalade i princip allt med min student och då finns det få studenter som utförde arbetet bättre än jag .
    Har föräldrarna inte råd så har de inte. Jag budgeterade så gott det gick med studiebidraget men så sköt min mamma till lite där det gick. Inga enorma summor dock men hon sydde min balklänning och studentklänningen köpte jag på H&M. Fick komplimanger för båda .
  • vampyria2

Här hos oss så är det självklart att det är vi föräldrar som betalar sånt, jag har lite svårt att förstå varför man inte gör det om jag ska vara ärlig {#lang_emotions_dreamer}
    Det är nått som barnet har förtjänat genom att fixa studenten.

• enannan

Jag har själv betalat både student (inklusive fester, kläder, makeup o.s.v.) och körkort i sin helhet så tycker inte det är mycket begärt. Jag är 19. 

• Meo

jag betalade inget själv. det ska inte min dotter heller göra när det är hennes tur.

Svar på tråden Vem ska betala studenten??