• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Rix

EnAnka, så tänker jag med men det blev ett sånt herrans liv på tösen i fredags när det gick upp för henne att hon skulle få betala lite själv.
    Sparandet var ju mycket för att få henne att fatta att saker kostar pengar och hon vill ha allt det finaste som kompisarna får "alla andra".

Men vi har ju tidigare sagt att vi ska stå för en del och det gör vi också. Men hon har fått sommarjobb i sommar 70 timmar och vägrar ta något mer för hon behöver sova i sommar.

Suck!!

• Veladis
    Umm Elias skrev 2010-05-09 10:40:49 följande:
    Då har du ju knappast betalat ngt själv om de stått för hela festen och mottagning? Du kan nog tänka dig hur minimal del du lagt ut på kläder och hår jämfört med en studentmottagning för hela släkten.
    Men kära nån, det beror väl på!
    En studentmottagning behöver inte alls vara dyr (beroende på upplägg och hur stor släkt man har), och kläder, mössa, frisyr etc kan kosta multum. Så så kan man ju inte riktigt resonera.

Sen, oavsett hur mycket man tycker att de ska betala eller inte betala själva, så hade ju TS och dottern i det här fallet kommit haft en överenskommelse, som dottern sedan hade struntat i.
  • Rix

Jungfrulyckan, hon har bott hos oss i ett år så det har vi inte hunnit.

• Umm Elias

jag kan dock hålla med om att såna totalt onödigheter som dyra sminkningar, håruppsättningar och balklänningar för tusentals kronor kan de stå för själva. Dock tycker jag att studentmössa, kläder, mottagning och vad det innebär ska betalas av föräldrar.

• Rix

Veladis!! Det är precis där mitt problem är att hon tyckte det lät bra och vi kom överens och nu skriker hon att det är mitt fel om studenten inte blir som hon planerat.

• Jungfrulycka
    Rix skrev 2010-05-09 10:49:44 följande:
    Jungfrulyckan, hon har bott hos oss i ett år så det har vi inte hunnit.
    Okej jag förstår, men då kan ni väl dra ner på kostnaderna. En fotograf behöver man inte. Bara hitta någon vän/släkting som är duktig på att fotografera. En lätt sommarbuffé i trädgården med partytält är ett alternativ (om ni ej bor i lägenhet dvs.) Och hår och smink kan man fixa själv eller någon god vän. Nu hade jag själv turen att min kusin var frisör
  • sataya

jag tycker hon låter otroligt bortskämd (även om ni kanske inte skämmer bort henne)
    jag skulle av ren princip inte betala allt... hon får lära sig spara och prioritera det är något hon kommer tacka er för sedan...
    och som sagt alla får inte allt betalt från sina föräldrar... mina skulle inte ens haft råd även om jag bott hemma..

• Anna Paulita

Jag hör att det är stor skillnad på när jag tog studenten och hur det är nu, det verkar vara en mycket större deal nu än då. Men spontant kan jag väl tycka att hon kan stå för hår och smink, om hon nu måste ha någon annan som fixar det. men kläder, mössa och sådant som man "måste" ha tycker jag nog att föräldrarna kan stå för. Likaså studentmottagningen hemma. Jag skulle aldrig kräva att mina barn stod för den delen.

Gällande studentskivor tänker jag att som förälder kan man kanske betala några stycken, säg 3 och vill studenten gå på fler får han/hon betala det själv eller enbart gå efterinsläppet.

Ni har ju lång tid på er att besluta om hur ni ska ha det i er familj. Och säger du och pappan vilka kostnader hon själv får stå för så är det väl upp till henne att spara de pengarna.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Veladis
    Rix skrev 2010-05-09 10:51:59 följande:
    Veladis!! Det är precis där mitt problem är att hon tyckte det lät bra och vi kom överens och nu skriker hon att det är mitt fel om studenten inte blir som hon planerat.
    Det måste vara väldigt frustrerande för er. Samtidigt som ni självklart vill att hon ska få en bra student, så hade ni en överenskommelse. 50 kr mån är inte svårt att spara, inte ens för ett shoppingintresserad tonåring. Det är ju typ ett par trosor eller inte ens en halv mascara. Så hon får nog känna att hon gjort bort sig lite.
    Jag tycker ni ska erbjuda er att betala "basen" (mottagning på era villkor, mössan kanske), sen får hon lägga manken till att hitta billigare/gratis-alternativ till frisering, balklänning, etc.
  • EnAnka
    Rix skrev 2010-05-09 10:48:42 följande:
    EnAnka, så tänker jag med men det blev ett sånt herrans liv på tösen i fredags när det gick upp för henne att hon skulle få betala lite själv. Sparandet var ju mycket för att få henne att fatta att saker kostar pengar och hon vill ha allt det finaste som kompisarna får "alla andra". Men vi har ju tidigare sagt att vi ska stå för en del och det gör vi också. Men hon har fått sommarjobb i sommar 70 timmar och vägrar ta något mer för hon behöver sova i sommar. Suck!!
    Jag tror inte att "alla andra" får uppsättninga och dylikt. Det är inte billigt. Hos oss tror jag föräldrarna köpte min mössa, balklänning, betalade mottagning, kanske biljett(minns inte), men allt "extra" fick jag köpa själv och det tyckte jag inte var det minsta konstigt. Tror faktiskt jag köpte min studentklänning själv och så fick jag skor och lite annat i present av min farmor. Fick även ett presentkort på make-up-rådgivning i julklapp som ajg valde att ta ut på balen.

Ni får såklart göra som ni vill men just att ta studenten kanske inte ska behöva kosta men balen blir superdyr om man ska ha håruppsättning och allt och det är faktiskt en väldigt onödig utgift. Erbjud henne hjälp med det i stället. Dock kan du be henne titta efter billiga alternativ. Jag såg ingen anledning till att köpa den dyraste mössan med 14 tillbehör från företaget som kom till skolan utan gick till en hattbutik nära som också gjorde studentmössor och fick en för ca 200 kr med egen text och allt. Kan ju vara bra att passa på att lära henne att jämföra olika alternativ också. Hon verkar ju inte helt på det klara med vad det faktiskt kostar.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??