• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • enny signatur
    Rix skrev 2010-05-09 10:35:44 följande:
    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.) Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:- Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning. Fotografering Mat och lokal till studentfesten mm mm Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls. Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor. Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...
    att betala maten efteråt tycker jag helt ligger på föräldrarna, det är oftast de som vill ha den (åtminstonde mycket).
    jag fick betala det som gällde mig, klänning och sådant. Bal? ja det betalade jag nog själv med men osäker, men jag bodde inte heller hemma så sådant brukade sköta sig själv.
    Att kräva att barnet ska ha spart 3-4000 tycker jag är orimligt av er. hela min student gick inte ens på det. hur mycekt får hon i månaden?
  • Rix

Liljan 77 du säger att du aldrig hört talas om att någon fått betala studenten förr men du fick ju själv betala klänning mm?????

• enny signatur
    Småstadsbönan skrev 2010-05-09 18:01:31 följande:
    När mina barn blir så stora att dom skall ta studenten så kommer jag så för allt som behövs och vill dom ha extra tex smink på salong så får dom stå för det själva och har dom inte pengar till det så får dom bita i det sura äpplet och lära sig att man måste spara för att få saker och ting här i livet.
    ja inte hade jag lagt en massa pengar på sådane heller får nog påpekas. det blir så dyrt som man gör det...
  • Rix

Wickz, Vad vi sagt är att om hon sparar 1000 när hon till jul får kanske 5000 i julklapp så kan hon unna sig det där extra.

• Boel1

Jag skulle nog betala en del, men inte massor med pengar till balklänning och bal m.m. Mat att bjuda på efter studenten, antagligen hjälpa till med studentklänning. Skulle nog göra som du, TS, betala en del och hon får spara en del!

• Rix

Boel, skönt att några inte tycker det är orimligt.

• Verkligen
    Rix skrev 2010-05-09 17:50:49 följande:
    Verkligen, vi har inte någon gång sagt att hon ska betala allt men hon vill ha så mycket till balen och studenten att vi känner att vår ekonomi inte fixar det och därför bad vi henne spara lite till allt det extra. Eftersom 3 av mina bonusbarn bor här heltid tillsammans med mina biobarn så vet jag hur en bonusförälder lever och vad den får "stå ut" med
    Oki, men hon har ju ett år på sig att spara så ta ett litet samtal med henne så kanske ni kan komma fram till en bra deal istället..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Menhir

Dottern tar studenten nästa sommar och jag har inte funderat över betalningen än.

Mössa, klänning och annat "nödvändigt" kommer vi betala men vill hon ha något annat (vet itne vad det skulle vara) så får hon betala själv. Nu har vi bara 2 ungar och bra jobb så vi är i lite annat läge än TS. Har familjen inte råd så har man inte och då får dottern hjälpa till själv, det borde vara självklart när man är 19!

Körkort skulle hon få gratis om hon ej rökte, nu gjorde hon det så hon får betala mycket själv. Dock har hon slutat röka sedan 1 år så vi har kompromissat om att betala allt utom körlektioner och halkbana (dvs handledarutbildning, böcker, intyg etc etc).

• Kastrull

När man tar studenten är man myndig- man får rösta, köra bil, handla alkohol och så vidare.
    Då bör man i rimlighetens namn även klara av att följa dealer man själv varit med om att ställa upp. Nu har den här tjejen istället valt att slösa bort sina pengar på annat och det må vara hänt. Så även att hon blir utan en del av allt hon tycker sig behöva för att kunna fira sin student. Simple as that.

• Knappamamma

mottagning hemma med släkt och kläderna när man springer ut tycker ja är rimligt att man som förälder betalar, allt annat blir en bonus
    väntar mitt andra barn och får vi inte fler och vi har god ekonomi när de ska ta studenten så betalar man nog lite mer men kommer ändå kräva att de är med och betalar, just för att de ska lära sig värdet av pengar.

och har man som ts 8 barn till att försörja så tror ja inte att de är någon här inne som hade betalat allt om de var i samma sits, att de säger att de är en självklarhet att föräldrar ska stå för allt är ett uppenbart bevis på att de inte ens kan tänka sig in i hur de är att vara i en sån sits och definitvit inte är det

Svar på tråden Vem ska betala studenten??