Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Vem ska betala studenten??

Rix skrev 2010-05-09 10:35:44 följande:
    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.) Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:- Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning. Fotografering Mat och lokal till studentfesten mm mm Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls. Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor. Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...
    att betala maten efteråt tycker jag helt ligger på föräldrarna, det är oftast de som vill ha den (åtminstonde mycket).
    jag fick betala det som gällde mig, klänning och sådant. Bal? ja det betalade jag nog själv med men osäker, men jag bodde inte heller hemma så sådant brukade sköta sig själv.
    Att kräva att barnet ska ha spart 3-4000 tycker jag är orimligt av er. hela min student gick inte ens på det. hur mycekt får hon i månaden?
  • enny signatur
    Småstadsbönan skrev 2010-05-09 18:01:31 följande:
    När mina barn blir så stora att dom skall ta studenten så kommer jag så för allt som behövs och vill dom ha extra tex smink på salong så får dom stå för det själva och har dom inte pengar till det så får dom bita i det sura äpplet och lära sig att man måste spara för att få saker och ting här i livet.
    ja inte hade jag lagt en massa pengar på sådane heller får nog påpekas. det blir så dyrt som man gör det...
  • enny signatur
    Danitra skrev 2010-05-10 10:10:15 följande:
    Va? Betalar föräldrar sånt? Det är ju vuxna barn det handlar om! Visst kan man bjuda på mat på mottagningen och hjälper till med skjuts och liknande. Kanske mössan. Men håruppsättningar? Balklänning?! OCH körkort!! Visst är det olika i olika familjer, men jag hade inte en tanke på att be mina föräldrar betala sådana saker!
    faktiskt inte betalningsanvariga barn så eftersom föräldrarna har ekonomin (och ansvaret över att barnen ska ha pegar) så är det lite konstigare.
  • enny signatur

Så min åsikt? Bidra till viss del, typ ge henne 1000-1500 eller hur mycket ni nu anser er ha råd med utan att det gör så fasligt mycket och så får hon spendera dem själv. Hur mycket får hon i vörigt? Studiemedlet gissar jag (vad går det till?) och dör kan hon väl spara omhon vill?

• enny signatur
    Amlin skrev 2010-05-10 10:39:22 följande:
    Det känns som att det är lite skillnad på utgift och utgift i de här sammanhangen. Saker som plakatet, mössa, kläder för själva avslutningsdagen, mat på ev mottagning tycker jag är rimligt att föräldrar betalar. Saker som kuvertavgift till bal, klänning, skor osv tycker jag är en förhandlingsfråga där man kan lägga upp en budget och dela på kostnaderna. Saker som att gå till salong för att fixa hår, naglar, smink osv är sånt man kan lösa helt på egen hand. Vill man absolut til salong kan man då bekosta det själv. Hårnålar, spray och be en kompis (som kanske också behöver hjälp) är inte dyrt. Dessutom finns finfina håruppsättnignsinstruktioner på youtube. Men, allt detta gäler ju förstå bara då resurserna finns. Väljer man mellan mat på bordet och en balklänning så får klänningen lätt stryka på foten. Har man utan problem råd att betala allt detta så är det ju också bara upp till hur man ser på ekonomiska frågor i familjen.
    Jag håller med :) Men anledningen att jag tycker det är bättre att ge en summa är att personen själv får välja hur hon vill lägga upp det. Kanske föredras det jeans och tshirt på studenten och andra saker på balen, då får det väl vara så.
    Men kan man hjälpa till tycker jag det är taskigt att vägra för att dottern brytit ett löfte, det blir orimliga propotioner på det hela, men det har väl aldrig varait vad ts diskuterar heller
  • enny signatur
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:14:05 följande:
    Tja, i min värld betalar vuxna människor för sina egna nöjen, såvida man inte är ett par och turas om att betala.
    nu betalar jag inte mat åt vuxna människor heller, men det lär jag göra för min dottern när hon blir 18. det handlar om vem som har betalningsansvar och det ligger faktiskt på föräldrarna i den åldern.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??