• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Dr Mupp

Jag betalade allt själv. Därför blev det ingen bal och mottagningen hemma var med familjen med lite bullar och läsk. Hade inte råd med nått dyrare.

• Lena

Jag hade betalat studentmössan, champanjefrukost och studentbal. Ville hon ha speciella kläder får hon använda de pengar hon redan får, sälja saker hon äter, jobba extra. Eller vad 17 som helst.
  • vampyria2
    Sandra N skrev 2010-05-09 19:20:05 följande:
    Förtjänat? Som sagt de allra flesta tar studenten o visst e det ändå ngt att fira men att man som förälder ska stå för HELA kostnaden tycker jag inte. Visst kan man betala en del, kanske de mest nödvändiga saker men det handlar om en 18-19åring som bör veta/lära sig värdet av pengar! Dessutom skriver TS att hon har 8 barn! Förklarar inte det en del?
    Jag har sju barn men de tar inte studenten alla samtidigt {#lang_emotions_dreamer}
    Ja jag tycker att de har förtjänat det, likväl som de förtjänar födelsedags fester m.m det är nått man vet att barnet kommer att behöva och som jag annser att om man har råd så ska föräldrarna stå för det. Många i den åldern har inte förmågan att spara eller har inte ens någon inkomst, ärligt talat så är studiebidraget inte mycket.
    Finns massor av bra tillfälen att lära en 18-19 åring om pengar men jag tycker inte att det här är rätt tilfälle.

Sen är det självklart att det r familjens ekonomi som avgör, men så mycket man kan tycker jag att föräldrarna ska stå för det.
  • Joico

Har aldrig hört talas om att man själv betalar sin student, och då är jag ändå "bara" 22 så det är inte så längesen jag tog studenten och därefter har många jag känner gjort det. Nu närmast min bror. Nä, studenten betalar man inte själv.

Körkortet däremot tkr jag man iaf ska vara med och betala

• slangbella

Jag skulle helt klart betalat för studenten åt mitt barn. Ingen tvekan.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mom2006

Mina föräldrar stod för maten och drickan.

Jag fick själv betala mössan, kläderna, balen och klänningen... Tyckte det var rättvist för jag jobbade också och hade egna pengar. Mitt körkort betalade jag nästan helt själv, mina föräldrar betalade intyget och teorin.

Jag anser att hon får stå sitt kast om ni nu har kommit överrens om detta. Maten är något jag kanske anser att föräldrarna ska stå för men allt annat runt studenten får hon stå för speciellt eftersom hon jobbar..

• Trikarn

jag betalade allt utom maten själv, och kan påpeka att jag inte jobbade!

Om hon nu inte sparat något, och ni ändå vill vara generösa, blir det en klänning från hm, en beg balklänning, billigaste studentmössan och ALLA hennes pengar utom jaa kanske 500kr i fickpengar ska gå till omkostnader.
    Håruppsätning får hon fixa hemma, färga håret, köp på affären...

Sen dessutom inte betala mera på hennes körkort, o få henne att börja värdesätta det ni gör för henne, för det gör hon uppenbarligen inte!

full rulle, dygnet runt
  • Tessan 86

Jag fick betala allt själv förutom maten som vi åt....

Det var inte så kul eftersom jag inte bodde hemma och pengarna som blev över efter studiebidrag fick jag spara för jag skulle ha råd att ta ut min medecin..

Därför så kommer jag betala ALLT till minna barn, men har man inte RÅD måste ju barnen förstå att de inte kan få allt utan att man ger dom en summa på 2000 som får gå till allt runtomkring sen står vi för maten.

Då får hon själv prioritera om dendär uppsättningen på 800 spänn är så mycket värd.

• mammasgullar

Jag betalade själv för min mössa + ev kläder, jag betalde min studentklänning, hårfärgning, klippning och allt sådant själv.

Jag har för mig att min mamma betalade för maten och "lokalen" (vi var hemma hos min mamma och pappa)

Svar på tråden Vem ska betala studenten??