• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Mammatillnoah

mina föreldrar betalade allt jag gick däremor inte på balen men ändå alla klädder,mössa,skor, lokal, maten ja allt betalade mina föreldrar och så har det varit för de flesa av mina kompisar också och för mina bröder såklart

• Hedi

haha nä! men jag tycker ocksa generallt det är en större bedrift att ta en examen vid universitetet än att sta och vifta med mössen i handen och ha hälften IG.

Men det var inte det traden handlade om.
    Om ni har sa manga barn förstar jag att det kan vara svettigt att betala för allt. Känns som att hon struntat vad ni kommit överens om och hoppas pa att ni skall betala ända.
    Samtidigt kan jag tycka att föräldarna skall sta för vissa saker, som festen hemma, skylt och mössa. Även ge ett bidrag till klänning och skor bade för balen och studenten, jag gick inte till nagon frisör utan hade en kompis som hjälpte mig. Om hon nu har problem med att spara själv, kan ni inte sätta undan en del av julklapps pengarna direkt.

• pusselbitar

När jag tog studenten så fick jag kläderna och skorna av min mormor och morfar. De ville betala detta och hade de inte erbjudit sig så hade jag betalat allt själv. Jag köpte min egen studentmössa och jag betalade allt som hade med studentskivor och dyl att göra. Jag betalade också vad det kostade för mig med flak och musikanläggning på flaket. Min mamma(med hjälp av mormor och morfar) stod för mat och dryck på min mottagning. Min mamma hade aldrig haft råd att betala allt som rörde min student och jag tycker inte heller att det var hennes ansvar öht.

• ninastumpan

När jag tog studenten fick jag det mesta betalt. Även det mesta av mitt körkort. Men då bodde mina föräldrar ihop och min farmor betalade både tyg och uppsyning av klänning. Nu när min syster tog studenten och mina föräldrar är skilda betalar hon lite och dom lite. . men hon har betalat det mesta av sitt körkort själv nu eftersom hon valde att ta det senare 20 år.

Men givetvis om man har en situation då man inte har råd att betala allt tycker jag att barnet ska ta lite ansvar och hjälpa till om hon vill ha en fin student.

• MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 11:56:15 följande:
    Jag förstår inte vitsen med att alla ska ha fest o mössa o hela midivippen om man inte ens verkligen tagit examen (oavsett om det är gymnasiet eller högskola)
    Men orka tjaffsa om vem som har på riktigt tagit en student eller inte. Nu är det så att en student är en big deal. kanske för stor för vissa.
    Men varför ska man inte festa till de efter att man klarat av skolan?

Ingen som säger att det är ett måste att plugga vidare, så varför ska man skämmas om man inte gör det?

Som sagt är det ändå en milstolpe, så kände jag när jag tog min student.
  • Fru U

Mina 'lillsyskon' fick mössa, ett bidrag (nån hundralapp) till kläder, plakat och skjutsen runt stan efteråt.

En fest efteråt med hemmalagat mat (de tillhör en matlagningsgrupp så alla i gruppen hjälptes åt) med familjen (inga vänner från klassen/skolan).

Allt annat fick de stå för själv.

Svaren bor i hjärtat
  • Hedi
    MassiiMotoo skrev 2010-05-10 12:02:17 följande:
    Men orka tjaffsa om vem som har på riktigt tagit en student eller inte. Nu är det så att en student är en big deal. kanske för stor för vissa. Men varför ska man inte festa till de efter att man klarat av skolan? Ingen som säger att det är ett måste att plugga vidare, så varför ska man skämmas om man inte gör det? Som sagt är det ändå en milstolpe, så kände jag när jag tog min student.
    Fast nu är det sa att det är manga som tar "studenten" faktiskt inte har klarat av skolan!
  • Fru U
    MassiiMotoo skrev 2010-05-10 12:02:17 följande:
    Men orka tjaffsa om vem som har på riktigt tagit en student eller inte. Nu är det så att en student är en big deal. kanske för stor för vissa.Men varför ska man inte festa till de efter att man klarat av skolan?Ingen som säger att det är ett måste att plugga vidare, så varför ska man skämmas om man inte gör det?Som sagt är det ändå en milstolpe, så kände jag när jag tog min student.
    Vem har talat om att skämmas för att man inte pluggar vidare. Jag upplyste om hur det är, eller i alla fall varit, och verkar ha valt att ta illa upp.

Man får festa bäst man vill så länge man betalar själv.

Man har många milstolpar i livet, det är inte samma sak som att man ställer till med ett firande för flera tusen kronor.

Men det är nog som sagt en generationsfråga. Eller en curlingfråga, vad vet jag.
    Svaren bor i hjärtat
  • Mummyfied

Jag fick bekosta allt själv, och det hade jag inte råd med så jag hoppade över alla kostnader utom studentmössan. Allt anant är så himla onödigt och jag tyckte inte studenten var så mycket att fira ändå.

• PD77
    Fru U skrev 2010-05-10 11:47:24 följande:
    Egentligen tar man studenten när man går ut högskolan, inte gymnasiet. Och hade man inte fullständig examen fick man gå ut bakvägen och skämmas.
    Jag är ganska säker på att man tar studenten när man går ut gymnasiet. Man blir då student, vilket man är hela tiden under högskolestudierna. Sen tar man en examen när man slutar högskolan.
    Jag vet inte hur gammal du är. Men studenten är en av de största händelserna i en persons liv idag. Och för 15 år sedan då jag tog min.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??