• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • pussgurkan86

min pappa betalade hela min student och vi kommer att stå för hela kostnaden av barnens bal och student. något annat faller mig inte in.

• gutegirl
    mazquE skrev 2010-05-10 17:38:54 följande:
    man ska väl inte bli tvungen att välja bort massa grejor bara för att man inte har råd. det kommer bara hända en gång och för många så är just den dagen väldigt speciell. dock inte för mig eftersom jag inte brydde mig det minsta.  tycker fortfarande inte att det ska vara en summa som man själv ska stå för. 
    Men alla får ju välja bort saker man inte har råd med! Jag skulle vilja dra en vecka till egypten med mina 45 barn och bo på lyxhotell. Men det har jag inte råd med, ska jag ringa lilla pappsen och be honom slanta upp då?

JAg hade velat ha levande duvor som släpptes mot skyn när jag gifte mig, men det hade jag inte heller råd med så jag fick välja bort det.

Och jag hade inte råd att hyra en vit limo då heller, jag fick välja bort det.

Stackars stackars jag.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • lövet2
    enny signatur skrev 2010-05-10 17:36:53 följande:
    Betalningsansvar ligger rent formellt på föräldrarna, ja, till den dag då ungarna tar studenten. Men - betalningsansvaret innebär inte att man handlar allt ungarna pekar på, vare sig det rör sig om den dyraste legomodellen, värsta cykeln, en EU-moppe, balklänning eller brännvin. Vill man att ens barn ska bli vuxet, så får man nog baske mig låta bli att curla dem ekonomiskt in absurdum i den åldern ...

• MassiiMotoo
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:58:36 följande:
    Betalningsansvar ligger rent formellt på föräldrarna, ja, till den dag då ungarna tar studenten. Men - betalningsansvaret innebär inte att man handlar allt ungarna pekar på, vare sig det rör sig om den dyraste legomodellen, värsta cykeln, en EU-moppe, balklänning eller brännvin. Vill man att ens barn ska bli vuxet, så får man nog baske mig låta bli att curla dem ekonomiskt in absurdum i den åldern ...
    Det handlar inte om att man ska betala vad de pekar på.
    Det är ändå en student, något man gör en gång. Iaf om man inte bestämmer sig för att plugga vidare. Ser det oxå som självklarhet att betala MEN inom vissa gränser.

Vill mina pojkar gå på balen fine, men det blir inga dyra kläder. Mössan är ju ett måste till studenten. INga dyra studentkläder heller. Blir ju att de får använda samma som på balen. Ingen märker något om det är en kostym. Man kanske kan byta färg på skjorta t.ex

Alltså finns så mkt man kan göra för att det ska bli billigt.
    Men att en förälder ska betala är för mig en självklarhet. Sen att de lär sig ansvar är ju inte mer än rätt. Men att lägga den kostnade på sin unge som är bara 18 år tycker jag är orättvist.
  • lövet2
    MassiiMotoo skrev 2010-05-10 18:05:26 följande:
    Det handlar inte om att man ska betala vad de pekar på. Det är ändå en student, något man gör en gång.
    Det finns mycket man gör bara en gång. Jag ser föräldrar betala moppe (man fyller bara moppe en gång), dyra konfirmationspresenter, studenten (med balklänning, limousin, champagne, inträde på balen mm), körkort, första bilen, bröllop, första lägenheten, handpenning till hus ...

Det tar liksom aldrig slut, och jag kan bara tycka att det är vansinne!

• GrönaDruvan

Dålig stil att hon inte lagt undan något om ni kommit överens om det, men samtidigt så tycker jag att det är föräldrarnas utgift.

En student vet man ju om, så då kan man även som förälder lägga undan pengar till detta flera år i förväg om det nu skulle behövas.
    En student är en stor grej, och början på vuxenlivet, varför inte bara låta ert barn njuta av det utan att själv behöva betala.
    Nä, tycker det låter väldigt konstigt att man ska betala sin student själv. Däremot både körkort och resor kan man väl betala själv om man har en inkomst.
  • gutegirl
    lövet2 skrev 2010-05-10 18:09:03 följande:
    Det finns mycket man gör bara en gång. Jag ser föräldrar betala moppe (man fyller bara moppe en gång), dyra konfirmationspresenter, studenten (med balklänning, limousin, champagne, inträde på balen mm), körkort, första bilen, bröllop, första lägenheten, handpenning till hus ...Det tar liksom aldrig slut, och jag kan bara tycka att det är vansinne!
    Hehe, joo, och vad händer sedan när de skiljer sig? Mamma står för advokaten såklart. Och så gifter de om sig när de är 37 och begär förskott på arvet för att betala bröllopet
    Och så måste ju någon betala för barnbarnets student, det är ju trots allt första barnbarnet som tar studenten, så det kan väl mormor stå för?
  • MassiiMotoo
    lövet2 skrev 2010-05-10 18:09:03 följande:
    Det finns mycket man gör bara en gång. Jag ser föräldrar betala moppe (man fyller bara moppe en gång), dyra konfirmationspresenter, studenten (med balklänning, limousin, champagne, inträde på balen mm), körkort, första bilen, bröllop, första lägenheten, handpenning till hus ...Det tar liksom aldrig slut, och jag kan bara tycka att det är vansinne!
    Haha jag tänkeriaf inte betala första handpenning till mina ungars hus haha
    Vet inte hur långt du tänker, men jag tänker inte försöja mina barn när de står på egna ben. En 18 åring som precis har tagit studenten såt rinte på sina egna ben.
    Moppe är inget måste det sernjag som överflödigt. Har man då råd för en så kan man ju alltid diskutera. Men kommer mina ungar och tjatar att alla andra har moppe, kan dom bara fortsätta dröma. Cykla säger jag.

Det finns som sagt MYCKET som man INTE behöver köpa till sitt barn ..
  • Hedi
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:14:05 följande:
    Tja, i min värld betalar vuxna människor för sina egna nöjen, såvida man inte är ett par och turas om att betala.
    Fast studenten är lite av en sista steg i vägen mot att bli vuxen. Da kan man ju lika gärna säga hur kan man skaffa sa manga barn att man som förälder inte ens har rad att betala för studenten.
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-10 18:16:13 följande:
    Fast studenten är lite av en sista steg i vägen mot att bli vuxen. Da kan man ju lika gärna säga hur kan man skaffa sa manga barn att man som förälder inte ens har rad att betala för studenten.
    Oavsett hur många barn man har så finns det faktiskt ingen anledning att ge dem allt de pekar på.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??