Inlägg från: MassiiMotoo |Visa alla inlägg
  • MassiiMotoo

Vem ska betala studenten??

Sandra N skrev 2010-05-09 19:20:05 följande:
    Förtjänat? Som sagt de allra flesta tar studenten o visst e det ändå ngt att fira men att man som förälder ska stå för HELA kostnaden tycker jag inte. Visst kan man betala en del, kanske de mest nödvändiga saker men det handlar om en 18-19åring som bör veta/lära sig värdet av pengar! Dessutom skriver TS att hon har 8 barn! Förklarar inte det en del?
    För att hon har 8 barn ska hon "lida"för att hin tien får sin student fixat?

Alltså jag tyker så här. Att man som förälder ska självklart stå för studentfest kostnaden. Ev bal och klänning.
    Men sen kan man tänka att man kanske itne behöve rköpa det dyraste. Alltså ha en studentfest som inte behöver kosta asmycket. Köpa en billig klänning ELler som jag , jag gick inte på min bal och jag ångrar inte det. en kostnad mindre.

Men sen så hade jag inte mina föräldrar så dekunde betala utan jag fick fixa allt själv med hjälp av min sambo.

Men som sagt jag tycker att föräldrarna skabetala, men inom en rimlig gräns.
    Jag hade dock inte betalat någon Kinaresa. Det hade mina brn fått tjäna ihop själv!!
    Efter studenten är det viktigt att man förstår att man inte är ett barn längre utan än vuxen!VIll hon resa för hon spara till detta själv.
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 10:43:08 följande:
    Varför så big deal av studenten? Det är inte ens en riktig student.Nu vet jag att ni kommer att protestera men studenten med mössa och allt var något man tog efter högskolan.Visst kan jag köpa att seder förändras men att alla tar studenten på gymnasiet oavsett betyg är bara fel.
    Vadå har jag ingen riktigt student?

Klart det är! Det är ändå en milstolpe i livet att gå färdigt gymnasium.
    Många pluggar inte vidare efter gymnasiet ska det vara mindre värt då?

Håller dock med att många gör en stor jävla deal av detta med student och fester med mera.
    Som jag skrev för några sidor sen, så gick jag inte på balen, för att jag helt enkelt inte ville. Skippade alla studentfester, men gick på pubrundan.
    Sen var de mössa och kläder till student som jag hittade billigt . Mina bröder hjälpte mig med maten och sambon hjälpte till lite med pengar för festen.

Ingen resa gjorde efter studenten och min avslutning av skolan blev ganska billig.

Ja just det vi gick ihop några i klassen och hyrde en sådan lastbil där vi alla kunde åka för en billig peng.
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 11:56:15 följande:
    Jag förstår inte vitsen med att alla ska ha fest o mössa o hela midivippen om man inte ens verkligen tagit examen (oavsett om det är gymnasiet eller högskola)
    Men orka tjaffsa om vem som har på riktigt tagit en student eller inte. Nu är det så att en student är en big deal. kanske för stor för vissa.
    Men varför ska man inte festa till de efter att man klarat av skolan?

Ingen som säger att det är ett måste att plugga vidare, så varför ska man skämmas om man inte gör det?

Som sagt är det ändå en milstolpe, så kände jag när jag tog min student.
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 12:05:18 följande:
    Vem har talat om att skämmas för att man inte pluggar vidare. Jag upplyste om hur det är, eller i alla fall varit, och verkar ha valt att ta illa upp.Man får festa bäst man vill så länge man betalar själv. Man har många milstolpar i livet, det är inte samma sak som att man ställer till med ett firande för flera tusen kronor.Men det är nog som sagt en generationsfråga. Eller en curlingfråga, vad vet jag.
    Jag har inte sgat att det behöver kosta flera tusen kr.

Blir bara irriterad att du känner att det är ingen big deal att ta studenten för det är det för många. Men däremot hur man firar det en annan sak.
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 12:35:21 följande:
    Jaha. Men det är så jag tycker, inte känner. Och vad har det med dina känslor att göra?Du får gärna tycka att det är en big deal men jag gör det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
    Okej..

På dina inlägg verkar det som att SÅ ÄR DET. Du har RÄTT.

Att man tar INTE sin student efter gymnasiet. det kanske itne är en big deal för dig men det är det för många andra.
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 12:43:28 följande:
    Din tolkning. Enda sättet för mig att påverka hur du känner inför någonting är om du själv tillåter det.Och jag skriver inte detta för att på något sätt skriva dig på näsan eller dylikt utan för att det är min livserfarenhet och jag vill inte att du ska må dåligt eller ta illa vid dig av andras inlägg Oki? Nu ska jag ut i solen. Ha en bra dag
    Haha Ta illa vid mig? Nä så illa är det inte. Ogillar folk när folk inte öröppensinnade bara.

Så var det förr- mentaliteten håller inte för mig. Det är faktiskt 2010=)
  • MassiiMotoo
    lövet2 skrev 2010-05-10 17:58:36 följande:
    Betalningsansvar ligger rent formellt på föräldrarna, ja, till den dag då ungarna tar studenten. Men - betalningsansvaret innebär inte att man handlar allt ungarna pekar på, vare sig det rör sig om den dyraste legomodellen, värsta cykeln, en EU-moppe, balklänning eller brännvin. Vill man att ens barn ska bli vuxet, så får man nog baske mig låta bli att curla dem ekonomiskt in absurdum i den åldern ...
    Det handlar inte om att man ska betala vad de pekar på.
    Det är ändå en student, något man gör en gång. Iaf om man inte bestämmer sig för att plugga vidare. Ser det oxå som självklarhet att betala MEN inom vissa gränser.

Vill mina pojkar gå på balen fine, men det blir inga dyra kläder. Mössan är ju ett måste till studenten. INga dyra studentkläder heller. Blir ju att de får använda samma som på balen. Ingen märker något om det är en kostym. Man kanske kan byta färg på skjorta t.ex

Alltså finns så mkt man kan göra för att det ska bli billigt.
    Men att en förälder ska betala är för mig en självklarhet. Sen att de lär sig ansvar är ju inte mer än rätt. Men att lägga den kostnade på sin unge som är bara 18 år tycker jag är orättvist.
  • MassiiMotoo
    lövet2 skrev 2010-05-10 18:09:03 följande:
    Det finns mycket man gör bara en gång. Jag ser föräldrar betala moppe (man fyller bara moppe en gång), dyra konfirmationspresenter, studenten (med balklänning, limousin, champagne, inträde på balen mm), körkort, första bilen, bröllop, första lägenheten, handpenning till hus ...Det tar liksom aldrig slut, och jag kan bara tycka att det är vansinne!
    Haha jag tänkeriaf inte betala första handpenning till mina ungars hus haha
    Vet inte hur långt du tänker, men jag tänker inte försöja mina barn när de står på egna ben. En 18 åring som precis har tagit studenten såt rinte på sina egna ben.
    Moppe är inget måste det sernjag som överflödigt. Har man då råd för en så kan man ju alltid diskutera. Men kommer mina ungar och tjatar att alla andra har moppe, kan dom bara fortsätta dröma. Cykla säger jag.

Det finns som sagt MYCKET som man INTE behöver köpa till sitt barn ..
Svar på tråden Vem ska betala studenten??