• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • sirisdotter

Med facit i hand var det en viktig händelse när dottern tog studenten ( MVG i alla ämnen på naturvetenskapliga linjen och den enda av 350 nybakade studenter, som fick TRE  stipendier).

Och jag var hela våren  mest nervös för att släppa in min f d man och f d bonusson i mitt/vårt hem för första gången efter 15 år; skulle jag hinna städa klart, klä om mig, fixa till håret,  skulle jag få några kommentarer av den sort som föregick skilsmässan  o s v - så tokigt det kan bli...  (pengarna oroade mig inte alls, eftersom jag visste att dottern var ansvarsfull när det gällde att förvalta studiebidrag, underhållsstöd och inkomster från sommarjobb).

Betygen, stipendierna och allt gjorde det till en glädjedag för alla!  En bekant hade ordnat plakat gratis (jag letade förstås fram fotot).  Släkt vänner, grannar och bekanta ramlade in.

Fotografering ordnade jag i efterhand, trots lite motvilja från  dottern -  utan mössa förstås, eftersom hon valt bort den.

• mazquE

varför i hela friden ska student barnet få betala själv? 

det enda rimliga de ska ha egna pengar till själv är väl  till det som händer på kvällen. om det är något inträde,alkohol, mat. 
    studenten tar man bara en gång. låt det bli erat barn speciella dag och låt de få känna sig uppvakade. inget roligt för de att få spara ihop pengar själv till en sån sak. 
  • Nanook

Har hon inte sparat det ni kommit överens om, så är det hennes eget fel. Tycker inte att ni ska betala!!!

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en trollprinsessa dec o8
  • Flickmamma

Studenten betalar vi förutom om hon ska gå på andras utsparkar och vill ge kompisarna blommor och presenter, de får hon själv stå för. Jag vill att hon själv betalar körkortet men min man vill att vi ska göra det. Men jag säger icke så länge jag inte har körkort själv!!

• alvaereva
    sirisdotter skrev 2010-05-10 12:52:49 följande:
    Med facit i hand var det en viktig händelse när dottern tog studenten ( MVG i alla ämnen på naturvetenskapliga linjen och den enda av 350 nybakade studenter, som fick TRE  stipendier). Och jag var hela våren  mest nervös för att släppa in min f d man och f d bonusson i mitt/vårt hem för första gången efter 15 år; skulle jag hinna städa klart, klä om mig, fixa till håret,  skulle jag få några kommentarer av den sort som föregick skilsmässan  o s v - så tokigt det kan bli...  (pengarna oroade mig inte alls, eftersom jag visste att dottern var ansvarsfull när det gällde att förvalta studiebidrag, underhållsstöd och inkomster från sommarjobb). Betygen, stipendierna och allt gjorde det till en glädjedag för alla!  En bekant hade ordnat plakat gratis (jag letade förstås fram fotot).  Släkt vänner, grannar och bekanta ramlade in. Fotografering ordnade jag i efterhand, trots lite motvilja från  dottern -  utan mössa förstås, eftersom hon valt bort den.
    Åh du måste vara superstolt över din dotter!!
    Grattis säger jag!
  • sirisdotter
    alvaereva skrev 2010-05-10 14:33:57 följande:
    Åh du måste vara superstolt över din dotter!! Grattis säger jag!
    Tack!   Jo, vi var två stolta glada föräldrar den dagen!  Och jag är fortfarande stolt!
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Jag tog själv studenten för 3 år sedan. Jag betalade min balmiddag själv, liksom studentmössan + skoltröjan + min del av flakhyran (kanske 2000kr delat på 30 elever) medan mina föräldrar betalade min balklänning (2500 kanske) och studentklänning (1000 kanske) + 2 par skor (ca 1000) och självklart maten på min mottagning. (min tvillingsyster to studenten samtidigt och givetvis betalade de samma för henne). Allt som allt betalade jag alltså ca 1500 kr själv medan de la ut kanske 10 000 sammanlagt (klänningar x4, skor x4, mottagningsmat+dricka ~1500, skyltar x2)

• Schnauser
    Tycker styvdottern låter väldigt bortskämd. Eftersom hon inte sparat ett endaste dugg själv tycker jag hon får nöja sig med budgetvariant om hon inte hinner spara något under året som är kvar. Meddela att det här och det här (eller en fast summa) kan vi oss att stå för och resten sparar du till! Har hon inte tänkt på att det finns fler i familjen undrar man ju. Finns det någon biomamma i bilden? Vad säger hon? 
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Syrran83

Mina föräldrar pröjsade allt som gällde min student.
    Dock tycker jag att om man nu kommit överens om att lägga undan pengar så ska man hålla överenskommelsen.
    Hon får väl i så fall skippa balen och köpa billiga kläder.

• sopes alva
    Rix skrev 2010-05-09 10:35:44 följande:
    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.FotograferingMat och lokal till studentfesten mm mmNu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...
    Det är sån hype vid student o det ena med det andra. Jag köpte egen student outfit, mamma o familj kom och firade på skolan och sen träffades vi upp senare då hon bjöd mig o pojkvän på fin restaurang . Hur mysigt som helst. sen gick jag på studentfirande på stan för egna pengar. Balen hade jag dock inget intresse av men det hade jag med fått betala själv kanske med något bidrag till skor eller liknande. Tycker min student var jätte trevlig.

Men viss adras som sagt med av hypen och konsumptions kraven.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??