• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Kima89

De min mamma, farmor& betalde var kalaset, plankatet, klänning och skor till D-dagen, bilen från skolan.

Sen betalde jag allt annat själv. Så som mössa, smågrejjer om de va nått ja ville ha, flaket på lastbilen som vi åkte efter vi sprungit ut, Alkoholen fick jag stå för själv med.

Men ansåg att jag inte hade råd att gå på bal så den sket jag i. Vilket jag inte ångrar speciellt mycket, den dagen gick åt att finputsa allt annat i skolan som skulle va klart och även inhandla de sista.

¨~*BF 100511 Längtar så efter dej*~¨
  • Rix

CCA, vi gjorde uppgörelsen förra året då en kompis till henne tog studenten och hon flyttade hem till oss. Vi kollade då en hel del priser i affärer och på internet.

Mamsin, Du har rätt hon har inte valt att ha 8 småsyskon. Hon flyttade till sin pappa o mig för 1,5 år sedan och innan dess var det bestämt med mamman att vi skulle stå för festen och hon o dotter för resten. Men nu när mamman inte kunde ha henne kvar hemma så verkar hon inte villig att lägga till något. Till mina bio-barn finns en buffert för vissa utgifter men den hann vi aldrig bygga upp för denna tösen.

• Skånetös67
    Rix skrev 2010-05-10 09:52:43 följande:
    CCA, vi gjorde uppgörelsen förra året då en kompis till henne tog studenten och hon flyttade hem till oss. Vi kollade då en hel del priser i affärer och på internet.Mamsin, Du har rätt hon har inte valt att ha 8 småsyskon. Hon flyttade till sin pappa o mig för 1,5 år sedan och innan dess var det bestämt med mamman att vi skulle stå för festen och hon o dotter för resten. Men nu när mamman inte kunde ha henne kvar hemma så verkar hon inte villig att lägga till något. Till mina bio-barn finns en buffert för vissa utgifter men den hann vi aldrig bygga upp för denna tösen.
    Hon har ju inte heller valt att hennes föräldrar inte lagt undan till
    en buffert till henne...
  • Danitra

Va? Betalar föräldrar sånt?

Det är ju vuxna barn det handlar om!
    Visst kan man bjuda på mat på mottagningen och hjälper till med skjuts och liknande. Kanske mössan.
    Men håruppsättningar? Balklänning?!
    OCH körkort!!
    Visst är det olika i olika familjer, men jag hade inte en tanke på att be mina föräldrar betala sådana saker!
  • 071001

Nu hade inte vi nån bal och inget lastbilsflak att åka på så alla utgifter kring det slapp vi, men allt annat betalade mina föräldrar. Dvs kläder, mössa, studentskivor, studentmottagning och fotografering.

• Rix

sannapanna67

Nej men hon har haft möjlighet att jobba och tackat nej , Hon har haft möjlighet att spara valt att inte göra det.
    (Hon har vetat om vår situation sedan många år)

Jag hade inte heller valt att bli misshandlad av mitt ex i 9 år. Det är mycket som händer i ens liv utan att man väljer det själv. Min bästa vän dog och hennes barn blev utan mamma inget någon av dom valt!!!!!

Hon är 18 år och får rösta mm.

Vi har i alla fall beslutat att stå för festen och mössan till alla våra barn så det blir lika o rättvist.

• Izcee

Jag är en av dom som fick allt betalt av mina föräldrar. Allt till balen, klänning, håruppsättning, smink skötte en nära vänn till mig eftersom att jag bad henne om det, de skjutsade mig till balen och hämtade oss från balen (en timmes körväg drygt enkel resa) De betalade balkvällen men drickat valde min sambo att betala så där tackade vi nej. På studenten så var det åter igen bilresan fram och tillbaka skulle egentligen kostat extra eftersom att jag skulle åkt motorcykel där ifrån men det regnade så förbaskat så det blev bil, plus mössa, gåva till lärarna, och mottagning hemma för hela släkten. Kort efter studenten fick jag dessutom hela körkortet betalat. Då var det nog inget jag tänkte på hur mycket det egentligen kostade men idag när jag är "vuxen" och lever mitt eget liv med familj och barn kan jag uppskatta och förstå vad det var mina föräldrar ställde upp med och gjorde för mig. I runda slängar så gick väll allt det på en 20 000 - 25 000 kr.

Visserligen så var det inte något jag krävde utan jag och mina föräldrar disskuterade ihopa och först var det sagt att jag själv skulle betala min klänning, smink/håruppsättning etc. Men de valde sedan att betala endå för att dom ville göra min student till ett underbart minne! Och självklart hade det kunnat göras billigare men där var det åter igen mina föräldrar som ville att jag skulle ha en hyfsat stor mottagning och den "flashiga" klänning som jag till och med fick designa helt själv och fick uppsydd efter mig.

Det är inte många som har en sådan tur att få allt det jag fick och jag tycker att din bonus/extra/styvdotter ska vara tacksam för det ni ställer upp med. Det är dyrt med student och när ni har förklarat läget för henne och hon och du dessutom har satt er ner och kommit fram till en överenskommelse så är det faktiskt hon som får skylla sig själv om hon bryter den.

ღ ♥ Oliver 070104 & Samuel 090505 ♥ ღ
  • Stickningsdjävulen

Mina föräldrar betalade mitt körkort och min student och allt vad det innebär...

Vi kommer att betala studenten och ev körkort till våra barn...
  • längtan09

Jag tog själv studenten för ett par år sedan och såhär fixade jag det:

Hade väldigt mkt praktik sista året så fick en massa matersättning. Det betalade balklänningen. Den behövdes sys in, det betalade svärmor (kostade 700 kr). Jag betalade mössan själv. Fick pengar av farmor som hon sparat till mig (hon la två-tre tior i en plånbok varje gång jag var där) som jag använde till smycken. Balbiljetten minns jag inte om jag fick gratis för att jag var med i kommitéen eller om jag betalade den själv. Håruppsättning och smink fixade två kompisar för dom ville jättegärna, betalade ca 80 kr (ett paket cigg var till dom ).

Jag betalade ALLT själv förutom kalaset som min mamma och svärmor stod för (svärmor var glad att få vara med och fixa en sista gång ;) ). Bör tilläggas att jag bodde inte hemma.

Så har ni många barn och har talat om för henne att hon får fixa det själv med att spara pengar så tycker jag nog ni bara ska hjälpa henne lite. T. ex en studentmössa kan kosta allt från 500 till 1000. Och det var väl din bonus, har inte hon en mamma som också kan hjälpa till? Det här är ju något hon skulle tänkt på tidigare, jag sparade ett helt år till min student...

Mamma sedan juni 2009
  • enny signatur
    Danitra skrev 2010-05-10 10:10:15 följande:
    Va? Betalar föräldrar sånt? Det är ju vuxna barn det handlar om! Visst kan man bjuda på mat på mottagningen och hjälper till med skjuts och liknande. Kanske mössan. Men håruppsättningar? Balklänning?! OCH körkort!! Visst är det olika i olika familjer, men jag hade inte en tanke på att be mina föräldrar betala sådana saker!
    faktiskt inte betalningsanvariga barn så eftersom föräldrarna har ekonomin (och ansvaret över att barnen ska ha pegar) så är det lite konstigare.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??