• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • MatsAtari

Förstår inte varför ni ska betala balen, håruppsättning, körkort, mat vid balen och klänning?

• Signatur

Mina föräldrar betalade för mig och min bror. Jag kommer självklart att betala för mina barn *om jag har råd*. Om man inte har det utan att resten av familjen får svälta så är det väl inte mer än rätt att den som tar studenten får hjälpa till lite (och färga håret, måste man det?).

Körkort fick jag och brorsan betala själva.

• knäppisen

Jag jobbade varannan helg hela sista året på gymnastiet för att få ihop pengar till studenten. Det var balen, ca 20 fester (á 200 kr st), studentmössa o kläder. Hår o smink fixade jag själv med hjälp av kompisar eller syskon. 

Föräldrarna stod för transporten från skolan på själva studentdagen och mottagningen hemma.
  • Joe

om dealen var att ni skulle hjälpa till om hon sparade så har ju inte hon hållit sin del, och då tycker jag inte att hon kan förvänta sig att ni ska betala alltihop. inte säker på hur jag skulle gjort, men möjligen stått för mottagningen (dvs mat och så till den, alkoholfritt blir ju mycket billigare också) och gett ett litet bidrag till resten så får hon själv välja vilken nivå hon lägger sig på - ska det vara vräkigt så kostar det henne och inte er, om ni tex betalar för enklaste varianten på allting och hon lägger till där hon vill ha mer. man kan tex ha en bekant som plåtar, fixa håret själv, skaffa en enklare klänning och ta ett par skor som man redan har osv.

sen är det ju faktiskt så att bara för att hon vill ha en hel del så innebär ju inte det automatiskt att hon ska få det. prata igenom som föräldrar vad ni tycker är viktigt, vad man bör få ha på sin student, och förklara sen för henne att "det här tänker vi betala, vill du ha något mer så får du fixa det själv"

sen tycker jag i allmänhet att studenten är en skrämmande uppblåst företeelse... så mycket pengar som bränns och så höga förväntningar och allt ska vara så märkvärdigt och häftigt. jag tycker helt klart att det har tagit orimliga proportioner.

men lycka till!

• Grizelda

Har bara läst TS. Om du som förälder har förklarat att ni inte har råd att betala allt, och kommit överens med dottern om hur ni ska fördela kostnaderna, så tycker jag egentligen inte att du behöver hålla din del av avtalet om hon inte har hållit sitt. Antagligen hade jag fallit till föga och betalat avgiften för studentbalen, och naturligtvis hade jag bjudit gästerna på mat hemma, men mössa, klänning, skor och liknande kan man faktiskt låna av någon kompis eller släkting.

• mamsett

Jag tycker det är självklart att det är föräldrarnas sak att betala sudenten o det som kommer där till, det är inte barnen som har valt att var 9 barn. Det är ni föräldrar o ni måste insett att det koastar.

• Amlin

Hej TS. Jag förstår din fråga men tycker inte riktigt att den är relevant. Dvs om andra betalar studenten för sina barn eller inte. Det finns ju så många familjesammansättningar med olika antal föräldrar, med olika arbeten och inkomster samt olika antal barn olika boendekostnader osv-. Allt sånt avgör ju vad man har möjlighet att betala och vad man som blivande student bör/får lägga ut själv.

Poängen här är ju att ni lagt upp en buget som innebar ett visst men ganska litet sparande. Dvs 50 kr i månaden. Att sen inte spara alls och förvänta sig att få allt betalt är ju ganska magstarkt.

Det rimliga är, tycker jag, att hon tex får en chans att arbeta in den summa hon skulle ha sparat för att sen få hjälp med resten. Dvs kommer pengarna in genom jobb eller intensivsparning så lägger ni in det ni lovat. Annars blir det inget.

Jag kan tycka att det är helt på sin plats att betala allt för sina barn vid studenten, OM pengarna finns. Har man däermot lagt upp en sparplan så kan man inte bara strunta  iden och få allt istället.

• Skånetös67

Jag tycker det är självklart att föräldrarna betalar det mesta på
    studenten.
    Vår dotter tog studenten förra året. Vi betalade studentklänning, mössa, all
    mat och dryck på studentmottagningen med släkt och vänner.
    Vi betalade håruppsättning, balavgift och stod för resan till balen i flott bil.
    Dock fick hon betala halva balklänningen själv.
    Vi betalade ingen studentresa, hon fick en dator i studentpresent
    istället.

• mina1

Ha lite tårta hemma, det räcker och sen får hon spara och snåla. Visst kan ni betala lite grann men tycker det hela låter mycket överdrivet. Man m,åste inte ha allt speciellt inte om man själv är en latmask och inte håller löften

• CCA

För min del var det så att min föräldra betalde för allt vid studenten och jag kommer göra det samma för mina barn. Som jag tolkar dig så har det funnits ett avtal mella er och dottern. Har dottern varit införstådd med vad det är som gäller om hon inte betalat sin del?

Det jag reagerar på är att du skriver att hon tar studenten nästa år. När kom ni överens om att hon skulle vara med å betala? Var hon införstådd med då vad det kostar och förstår hon det nu? När jag börjde gymnasiet så hade jag absolut inen aning om vad en stundent kostade? Dessutom kändes det väldigt långt fram i tiden. och det var nog först sista året som jag överhuvudtaget ägnade en tanke åt vad jag ville med min student.

Eftersom ni haft ett avtal kan jag tycka att hon ska stå för en del. Det jag skulle göra är att redan nu följa med henne ut å titta på klänningar, kolla prser på foto, bal , frisör m.m.( det är ju rätt tid nu) så att hon verkligen får ett begrepp om vad det kostar. Sedan göra klart vad stor del av detta ni kan tänka er att betala och vad hon får stå för själv. Då är det ju upp till henne om hon vill börja hårdspara nu för att ha råd till allt eller läga undan en mindre summa å kanske få välja bort ngt.

Svar på tråden Vem ska betala studenten??