• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Fru U
    PD77 skrev 2010-05-10 12:09:40 följande:
    Jag är ganska säker på att man tar studenten när man går ut gymnasiet. Man blir då student, vilket man är hela tiden under högskolestudierna. Sen tar man en examen när man slutar högskolan. Jag vet inte hur gammal du är. Men studenten är en av de största händelserna i en persons liv idag. Och för 15 år sedan då jag tog min. sv.wikipedia.org/wiki/Studenten
    Då är vi ungefär samma ålder.

Förr tog man studenten när man tog högskoleexamen, det är uppenbarligen ändrat idag.

Jag anser inte att det är något speciellt när alla gör det oavsett studieresultat, då har det förlorat sin charm.
    Svaren bor i hjärtat
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 12:05:18 följande:
    Vem har talat om att skämmas för att man inte pluggar vidare. Jag upplyste om hur det är, eller i alla fall varit, och verkar ha valt att ta illa upp.Man får festa bäst man vill så länge man betalar själv. Man har många milstolpar i livet, det är inte samma sak som att man ställer till med ett firande för flera tusen kronor.Men det är nog som sagt en generationsfråga. Eller en curlingfråga, vad vet jag.
    Jag har inte sgat att det behöver kosta flera tusen kr.

Blir bara irriterad att du känner att det är ingen big deal att ta studenten för det är det för många. Men däremot hur man firar det en annan sak.
  • Pebble

Kan bara tala för vad jag gjorde...det var att betala min egen klänning till studenten och mössan. Men jag jobbade rätt mycket extra och kunde gott och väl betala detta för mindre än vad jag fick i lön en månad.

Jag gick inte på balen. Det var ett "statement" om att det var fånigt och amerikaniserat. ^^ Så inga kostnader gick dit. Studentfesten efter studenten betalade jag också själv men det handlade väl inte om mer än att gå in på något ställe en vanlig fredagskväll om jag minns rätt. Så mina föräldrar betalade för maten på mottagningen. 
    Det är inte direkt nödvändigt att jobba så mycket som jag gjorde i gymnasiet (man tenderar att skippa skolan för att tjäna pengar är roligare när man är 18, dock klarade jag skolan med VG i snitt), men OM man känner att man vill ha grejer till studenten så bör man nog bidra med något själv. Och ÄR det en big deal för en borde man kanske sparat som TS styvdotter blev tillfrågad att göra.
    Huruvida det är viktigt? Tja, jag trodde jag skulle tycka det var blah, men jag hade jättekul och är ändå glad att jag la ut de pengarna jag gjorde, men sörjer inte att jag skippade balen. Sedan är allt personligt.
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2010-05-10 12:12:26 följande:
    Då är vi ungefär samma ålder. Förr tog man studenten när man tog högskoleexamen, det är uppenbarligen ändrat idag.Jag anser inte att det är något speciellt när alla gör det oavsett studieresultat, då har det förlorat sin charm.
    Förstår inte när  detta "förr" du syftar på inföll? 

Studenten har varit studentexamen i alla fall hela 1900-talet - även om den "riktiga"  studentexamen togs bort kring 1968, tror jag.  Tidigare var det riktig dramatik själva examensdagen.  Hade man betyg på gränsen och inte klarade "muntan"  fick man gå ut bakvägen och hade inte rätt att sätta på sig studentmössan.

Högskoleexamen var fil mag/fil kand/  leg läkarexamen/civ ing osv osv.  Och är väl fortfarande?
  • Eriin

Kan tänka mig att det är annorlunda för er som har så många barn, men jag ser det som självklart att vi kommer betala Joannas student och allt därkring. Hon tar studenten en gång i livet och jag vill att dagen ska vara som hon vill ha den. Belöning för allt ev. slit hon lagt ner också för att ge oss det vi vill ha - ett slutbetyg .

• Fru U
    MassiiMotoo skrev 2010-05-10 12:16:41 följande:
    Blir bara irriterad att du känner att det är ingen big deal att ta studenten för det är det för många. Men däremot hur man firar det en annan sak.
    Jaha. Men det är så jag tycker, inte känner. Och vad har det med dina känslor att göra?

Du får gärna tycka att det är en big deal men jag gör det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
    Svaren bor i hjärtat
  • MassiiMotoo
    Fru U skrev 2010-05-10 12:35:21 följande:
    Jaha. Men det är så jag tycker, inte känner. Och vad har det med dina känslor att göra?Du får gärna tycka att det är en big deal men jag gör det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
    Okej..

På dina inlägg verkar det som att SÅ ÄR DET. Du har RÄTT.

Att man tar INTE sin student efter gymnasiet. det kanske itne är en big deal för dig men det är det för många andra.
  • PD77
    Fru U skrev 2010-05-10 12:12:26 följande:
    Då är vi ungefär samma ålder. Förr tog man studenten när man tog högskoleexamen, det är uppenbarligen ändrat idag. Jag anser inte att det är något speciellt när alla gör det oavsett studieresultat, då har det förlorat sin charm.
    Nej, jag tror faktiskt du har fel. Man är ju student när man går på universitet/högskola. Och tar examen när man går ut universitetet.
    "
    Historik [redigera]

Flera begrepp och symboler - bland annat själva begreppet "studenten" - härstammar från den tid då den gymnasieutbildningen i Sverige avslutades med studentexamen. Efter examen började festen - åtminstone för dem som blivit godkända. Det normala var att pojkarna bar sin studentmössa den närmaste månaden, tills de ryckte in i lumpen. Den bars också till vardags av studenterna vid de akademiska lärosätena i Sverige.

1968 avskaffades studentexamen i Sverige, utom vid Komvux, vilket tillsammans med den samtida revoltandan i det svenska samhället gjorde att studentfirandet antog betydligt mindre dimensioner. Under 1970-talet förekom inga större firanden. Sedan 1980-talet och särskilt efter gymnasieskolreformen på 1990-talet, då även yrkesförberedande utbildningar blev treåriga efter att tidigare ha varit tvååriga, ökade dock studentfirandet i popularitet.

Eftersom allt färre ungdomar i Sverige konfirmeras och gör lumpen har i stället studentfirandet blivit tonårens enda allmänna övergångsrit, då de flesta ungdomar numera går i gymnasieskola, vilket otvivelaktigt har bidragit till dess omfattning."

Källa: Wikipedia

• Fru U
    MassiiMotoo skrev 2010-05-10 12:38:33 följande:
    Okej..På dina inlägg verkar det som att SÅ ÄR DET. Du har RÄTT.Att man tar INTE sin student efter gymnasiet. det kanske itne är en big deal för dig men det är det för många andra.
    Din tolkning. Enda sättet för mig att påverka hur du känner inför någonting är om du själv tillåter det.

Och jag skriver inte detta för att på något sätt skriva dig på näsan eller dylikt utan för att det är min livserfarenhet och jag vill inte att du ska må dåligt eller ta illa vid dig av andras inlägg

Oki?

Nu ska jag ut i solen. Ha en bra dag
    Svaren bor i hjärtat
  • DarkShades

Mamma är nog glad för min student, betalade klänning själv, 999kr mössan stod hon för sedan resten kirrade jag själv (Började jobba extra när jag var 16 vilket resulterade i att jag under Mars-November hade med studiebidrag själv mins 3000 kr till nöje i månaden vilket var mycket när man bara gick i skola och hade ALLT övrigt betalt). Behöver inte vara kostsamt, skulle aldrig lägga ut massa tusen på en håruppsättning t.ex aldrig lägga ut flera hundralappar på sminkning och naglar som efter dagens slut/dagen efter ser förjävligt ut.

Så min mamma är nog glad, 400 för mössan sedan köpte hon en smyckesset i silver (inte ett stort fan av guld tack och lov) i present åt mig samt att jag fick en liten slant för kvällen :). hennes kostnad för min student låg på ca 1500 kr :)
Svar på tråden Vem ska betala studenten??