Vem ska betala studenten??
Kan bara tala för vad jag gjorde...det var att betala min egen klänning till studenten och mössan. Men jag jobbade rätt mycket extra och kunde gott och väl betala detta för mindre än vad jag fick i lön en månad.
Jag gick inte på balen. Det var ett "statement" om att det var fånigt och amerikaniserat. ^^ Så inga kostnader gick dit. Studentfesten efter studenten betalade jag också själv men det handlade väl inte om mer än att gå in på något ställe en vanlig fredagskväll om jag minns rätt. Så mina föräldrar betalade för maten på mottagningen.
Det är inte direkt nödvändigt att jobba så mycket som jag gjorde i gymnasiet (man tenderar att skippa skolan för att tjäna pengar är roligare när man är 18, dock klarade jag skolan med VG i snitt), men OM man känner att man vill ha grejer till studenten så bör man nog bidra med något själv. Och ÄR det en big deal för en borde man kanske sparat som TS styvdotter blev tillfrågad att göra.
Huruvida det är viktigt? Tja, jag trodde jag skulle tycka det var blah, men jag hade jättekul och är ändå glad att jag la ut de pengarna jag gjorde, men sörjer inte att jag skippade balen. Sedan är allt personligt.