• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Toppen9

Jag betalade allt själv. Körkort, klänning, studentmiddagen...allt.

Varför ska ni betala det för henne om hon inte har sparat nåt alls?
    Visst är det ok att ni hjälper till, men om hon har den här inställningen nu dvs att ni kommer att rädda hennes studentfestande så lär hon köra samma taktik även i framtiden.

• enny signatur

Så min åsikt? Bidra till viss del, typ ge henne 1000-1500 eller hur mycket ni nu anser er ha råd med utan att det gör så fasligt mycket och så får hon spendera dem själv. Hur mycket får hon i vörigt? Studiemedlet gissar jag (vad går det till?) och dör kan hon väl spara omhon vill?

• sirisdotter
    Rix skrev 2010-05-10 09:52:43 följande:
    CCA, vi gjorde uppgörelsen förra året då en kompis till henne tog studenten och hon flyttade hem till oss. Vi kollade då en hel del priser i affärer och på internet.Mamsin, Du har rätt hon har inte valt att ha 8 småsyskon. Hon flyttade till sin pappa o mig för 1,5 år sedan och innan dess var det bestämt med mamman att vi skulle stå för festen och hon o dotter för resten. Men nu när mamman inte kunde ha henne kvar hemma så verkar hon inte villig att lägga till något. Till mina bio-barn finns en buffert för vissa utgifter men den hann vi aldrig bygga upp för denna tösen.
    Om inte den blivande studentens mamma "är villig att lägga till något"  utgår väl underhållsstöd från FK till dottern?  I allafall från 18-årsdagen.  Det är drygt 1 200 fortfarande, antar jag.  Hinner flickan  inte spara något av det?
  • gutegirl

Flickan har inte hållit sin del av er deal. Säg till henne att då går de pengar ni sparat till hennes körkort till hennes student, så får hon själv ta ansvar för sitt körkort längre fram.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Sixtenssons

Jag fick själv stå för allt.

Visst mina barn skall jag absolut försöka stötta bättre än hur jag själv hade det!

Men seriöst den är en blivande vuxen ni skriver om här, ni hade ett avtal.
    det bröts..

Att stå för mössa & fest tycker jag räcker gott & väl då ni hade ett avtal.

Världen är stor, kall & hård kan man ej hålla avtal så kan det bli tufft sen.

Visst jag skulle nog helst vilja ge mina barn "ALLT" då jag är en som inget fick, men jag vill samtidigt att saker ej ska förlora sitt/sina värden. Att man måste/behöver göra rätt för sig and so on!!

• Amlin

Det känns som att det är lite skillnad på utgift och utgift i de här sammanhangen.

Saker som plakatet, mössa, kläder för själva avslutningsdagen, mat på ev mottagning tycker jag är rimligt att föräldrar betalar.

Saker som kuvertavgift till bal, klänning, skor osv tycker jag är en förhandlingsfråga där man kan lägga upp en budget och dela på kostnaderna.

Saker som att gå till salong för att fixa hår, naglar, smink osv är sånt man kan lösa helt på egen hand. Vill man absolut til salong kan man då bekosta det själv. Hårnålar, spray och be en kompis (som kanske också behöver hjälp) är inte dyrt. Dessutom finns finfina håruppsättnignsinstruktioner på youtube.

Men, allt detta gäler ju förstå bara då resurserna finns. Väljer man mellan mat på bordet och en balklänning så får klänningen lätt stryka på foten.

Har man utan problem råd att betala allt detta så är det ju också bara upp till hur man ser på ekonomiska frågor i familjen.

• Rix

Sirisdotter, underhållet får hon betala till oss för att vi betalar hyra, el, mat, hygien, linser, bredband, telefon mm

• Fru U

Varför så big deal av studenten? Det är inte ens en riktig student.

Nu vet jag att ni kommer att protestera men studenten med mössa och allt var något man tog efter högskolan.

Visst kan jag köpa att seder förändras men att alla tar studenten på gymnasiet oavsett betyg är bara fel.

Svaren bor i hjärtat
  • Tigrino

Balen gick jag aldrig på just på grund av att familjens ekonomi inte höll. Dock var det inget jag var särskilt ledsen över heller, det kanske är större deal för sin dotter.
    Studentmössa och fest betalade jag själv, men fick ett litet bidrag av mamma och pappa när de firade mig. Till taxi hem och till lite nya kläder för kvällen.

Har hon inte sparat till balen som överrenskommet kan hon strunta i att gå på den, tycker jag spontant? Det är väl hennes ansvar... vuxen?!

• enny signatur
    Amlin skrev 2010-05-10 10:39:22 följande:
    Det känns som att det är lite skillnad på utgift och utgift i de här sammanhangen. Saker som plakatet, mössa, kläder för själva avslutningsdagen, mat på ev mottagning tycker jag är rimligt att föräldrar betalar. Saker som kuvertavgift till bal, klänning, skor osv tycker jag är en förhandlingsfråga där man kan lägga upp en budget och dela på kostnaderna. Saker som att gå till salong för att fixa hår, naglar, smink osv är sånt man kan lösa helt på egen hand. Vill man absolut til salong kan man då bekosta det själv. Hårnålar, spray och be en kompis (som kanske också behöver hjälp) är inte dyrt. Dessutom finns finfina håruppsättnignsinstruktioner på youtube. Men, allt detta gäler ju förstå bara då resurserna finns. Väljer man mellan mat på bordet och en balklänning så får klänningen lätt stryka på foten. Har man utan problem råd att betala allt detta så är det ju också bara upp till hur man ser på ekonomiska frågor i familjen.
    Jag håller med :) Men anledningen att jag tycker det är bättre att ge en summa är att personen själv får välja hur hon vill lägga upp det. Kanske föredras det jeans och tshirt på studenten och andra saker på balen, då får det väl vara så.
    Men kan man hjälpa till tycker jag det är taskigt att vägra för att dottern brytit ett löfte, det blir orimliga propotioner på det hela, men det har väl aldrig varait vad ts diskuterar heller
Svar på tråden Vem ska betala studenten??