• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Fru U

Om man vill skämma bort dem - varsegod . Det som stör mig är att jag uppfattar det som att många här ser det som en självklarhet att få alla dessa saker (balklänningar, frisörhåruppsättningar mm).

Lite ödmjukhet är kanske det jag saknar i diskussionen?

För jag kan visst förstå viljan att ha nya kläder till utsparken o mössan o en familjefest efteråt (o kanske en tur runt stan) men allt det andra är extraavagans (dvs baler, champagnefrukost, proffsfoto) och det är saker som man bör vara glad för om föräldrarna vill betala men saker man inte kan förvänta sig.

Förstår du hur jag menar?

Svaren bor i hjärtat
  • susannemalmö

Absolut. Jag har aldrig upplevt det som att de flesta tar det för givet bara. Själv var jag överlycklig att mina föräldrar fixade en helt underbar student till mig.

Fru U skrev 2010-05-10 22:50:06 följande:
    Om man vill skämma bort dem - varsegod . Det som stör mig är att jag uppfattar det som att många här ser det som en självklarhet att få alla dessa saker (balklänningar, frisörhåruppsättningar mm). Lite ödmjukhet är kanske det jag saknar i diskussionen? För jag kan visst förstå viljan att ha nya kläder till utsparken o mössan o en familjefest efteråt (o kanske en tur runt stan) men allt det andra är extraavagans (dvs baler, champagnefrukost, proffsfoto) och det är saker som man bör vara glad för om föräldrarna vill betala men saker man inte kan förvänta sig. Förstår du hur jag menar?
  • LaSexorcisto

Jag fick allt betalt när jag tog studenten, men brukade betala allt annat själv i vanliga fall (kläder, nöjen m.m) så jag var ingen bortskämd "ska ha de å de" unge.

När jag tänker efter så tror jag att jag betalade mössan själv, den gick på typ 400.

Sen så fick jag:
    *en skräddarsydd balklänning (har väldigt stora tuttar och kunde helt enkelt inte hyra) {#lang_emotions_embarassed}
    *Fotografering (men det var det nog mest mamma som propsade på)
    *Klippning, slingning, håruppsättning till balen.
    *Balmiddagen.
    *Skor.
    *Smycken
    *Studentkläder.
    *Smink, lösnaglar m.m
    *Champangefrukost
    *Bjudning för släkten hemma m. buffé osv.
    m.m

Lastbilsflak efter studenten och lyxig bil till balen fick vi gratis av några vi kände som hade just lastbil och snygg amerikanare.

I 9:an hade vi också bal och även där stod mamma och pappa för allting m. klänning frisör osv.

Om jag ska vara ärlig så vet jag bara en enda tjej i vår årskull som inte fick allt betalt av sina föräldrar, alla andra fick håruppsättningar och klänningar m.m betalda.

• Noiis

Min mamma sa direkt när jag började att alla fester å sånt var sånna saker jag själv fick bekosta. Iom att min bror tog studenten samma år som jag började 1a året så såg ju jag hur kul han hade och ville verkligen kunna göra alla dom sakerna jag med.
    så jag sparade å jag sparade. inte mycket varje månad, men lite blir mycket i längden.  
    Och jag tycker inte att de e nåt fel med att man betalar en del själv.
    Jag utöver detta oändliga festande bekostade mössa, bal, balklänning, foto, och ja allt utom mottagningen.
    För den ville mina föräldrar betala då jag direkt efter sommaren skulle flytta utomlands så vi körde student fest och "Hej då" fest samtidigt.
    Dessutom så tror jag faktiskt inte att dom hade räknat med att jag faktiskt skulle betala så mycket själv som jag endå gjorde.

Jag kan tycka att det är önskvärt att barnen kan hjälpa till. för de e mycket utgifter hela sista året.
    samtidigt så tycker jag inte heller att man kan räkna med att folk i den åldern gör det. så man får nog faktisk som förälder hålla koll så att det verkligen sparas oxå om de e de man kommer överens om.
    Tex. så kan man ju öppna ett konto som bara är till för detta endamål där både föräldern och barnet kan ha koll på.

• LaSexorcisto

Kanske ska tillägga att jag betalade alla andra fester och tillställningar runt omkring studenten själv, känn som en självklarhet.
    Bara själva balen och studentdagen som föräldrarna stod för. {#lang_emotions_smile}

• Phlippan87

jag fick min studentmössa och balklänning. samt skor och kläder till själva studentdagen, resten fick jag stå för själv så som balbiljett, studentfest (som jag inte orkade gå på ändå i slutändan), håruppsättning och alla extra grejer jag beställde samtidigt som mössan. klänningen sydde jag, mamma och min moster...
    jag tycker det kan vara rimligt att föräldrarna står för studentmössan coh eventuellt balklänning eller liknande men alla andra grejer kring kan man gott betala själv

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • sverker11
    Rix skrev 2010-05-09 10:35:44 följande:
    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.) Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:- Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning. Fotografering Mat och lokal till studentfesten mm mm Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls. Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor. Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...
    Körkortet är något som hon troligen kommer att få praktisk nytta av så den utgiften är försvarbar.

Studenten är däremot bara en fest oavsett hur speciell vissa än tycker att den är. Har ni kommit överens att hon skall betala en del själv så bör hon få göra det eller bli utan. Är man tillräckligt gammal för att ta studenten är man tillräckligt gammal för att ta ansvar för sin ekonomi.
  • BillyX

Fast har man 8 ungar till kanske man inte har råd att lägga ut flera tusen per studentår.

Jag fick allt betalt har jag för mig, förutom mina egna nöjen såsom studentskivorna. Men så är jag barn 1 av 2, lite skillnad kanske.

• ImLost
    Jungfrulycka skrev 2010-05-09 10:48:11 följande:
    Jag har aldrig hört någon som fått betala för sin egen student! Mina föräldrar ordnade det och hade sparat undan just till min student
    håller med * ! det är ju typ sista grejen innan vuxenvärlden ( stackarna :P)
  • JosieJosie

Många i den här tråden verkar bara bortse ifrån att denna student fullkommligt struntat if en överenskommelse som hon och TS hade. Känns inte så relevant  hur mycket pengar TS har i sammanhanget - en överenskommelse ären överenskommelse! Varför ska hon bara kunna skita i det och sen sura för att hon inte får som hon vill?

Svar på tråden Vem ska betala studenten??